Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Greg Heffley - Zachary Gordon Rowley Jefferson - Robert Capron
Angie Steadman - Chloe Moretz Fregley - Grayson Russell
Susan Heffley - Rachael Harris Frank Heffley - Steve Zahn
Heffley - Devon Bostick Manny Heffley - Connor Fielding / Owen Fielding
Patty Ferrell - Laine MacNeil Chirag Gupta - Karan Brar
Collin - Alex Ferris Mr. Bertrand Winsky - Rob LaBelle

Den amerikanska författaren och datorspelsdesignern Jeff Kinney har genom åren arbetat mycket med serier och skämtteckningar. Han har mest blivit känd för barnbokserien Diary of a Wimpy Kid, som i dagboksstil och delvis i seriestil berättar om 13-åriga Greg. Boken blev en stor succé och har lett till ytterligare fyra böcker i samma stil. Nu har den första boken blivit till film, under samma titel som den första boken och i regi av den tyska regissören och författaren Thor Freudenthal, som tidigare bl.a. gjort den måttligt framgångsrika Hundhotellet.

Här får vi lära känna den 13-åriga killen Greg, som just ska påbörja den amerikanska motsvarigheten till mellanstadiet och ska börja i sexan. Hans bror råder honom att hålla väldigt låg profil, men det är inte Gregs stil. Han vill till varje pris bli populär, men problemet är att hans bästa vän Rowley är ännu mindre omtyckt i skolan än honom själv...

Jag har inte läst någon av böckerna, och har därför ingenting att jämföra med. Även utan det kan man dock inte påstå att Diary of a Wimpy Kid är alltför originell, utan mycket har vi sett förut. Men samtidigt har filmen absolut en kul och intressant story, och tar upp en del intressanta idéer. Och skildringar av skoltid kan man nästan aldrig få för många av, då det trots allt är filmer som de allra flesta kan relatera till. Den har också en lite annorlunda och nyskapande ton, vilket jag uppskattar.

Men den viktigaste ingrediensen i en komedi - även en så pass barn- och familjeinriktad sådan som denna - bör förstås vara rikligt med humor. Fast märkligt nog tyckte jag inte alls att filmen var särskilt rolig. Jag skrattade inte högt en enda gång, utan det gick inte längre än till leenden och i enstaka fall försiktiga småfniss. Även vid misslyckade komedier brukar man åtminstone kunna känna igen vad som var menat som roliga, men här lyckas jag inte ens att identifiera vad som egentligen var menat som humoristiska. Jag vet inte om min smak är annorlunda från resten av världens, eller om skämten kanske bara fungerar för barn. Ofta är det visserligen ganska pinsamt med många jobbiga situationer, men pinsamhet blir inte per automatik roligt att titta på när den rätta tonen saknas.

Det filmen däremot kan erbjuda är rikliga mängder av charm, för det är en riktigt charmig och underhållande film. Även om det aldrig blir särskilt roligt, så har man trevligt av att se filmen, och vissa scener är väldigt genomtänkta. Det är småroligt, mysigt, lagom överdrivet och bitvis lite tänkvärt. Filmen har en ganska tillspetsad och överdriven stil, som bitvis påminner lite om karikatyrer, men det fungerar förvånansvärt väl i det här fallet.

Det största problemet med Diary of a Wimpy Kid är istället att huvudrollen Greg är en ganska osympatisk rollfigur, som beter sig allt annat än smart och vid några tillfällen rentav känns elak. Under ett flertal tillfällen gör det att det är svårt att känna något för honom, då man mest sitter och stör sig på hur elak han är mot sina vänner och potentiella vänner. Självklart begår alla skolbarn (och ungdomar) misstag och det skulle förstås inte bli mycket till film om Greg var helt perfekt, men oftast brukar man åtminstone känna en påtaglig charm så att rollfigurer - hur dumt de än beter sig - förblir sympatiska på sitt eget sätt så att man hela tiden ändå känner för dem. Men det gäller inte här, utan när Greg är som värst är det omöjligt att kunna sympatisera med honom; hur svårt han än har det. Det hade inte gjort mycket om Diary of a Wimpy Kid verkligen hade varit riktigt rolig, men utan påtaglig humor blir det desto viktigare att man faktiskt känner något för huvudrollen.

Även om hans bästa vän Rowley överlag beter sig mindre korkat, så är han heller inte alltför sympatisk och är också för endimensionell för att man ska lära känna honom. Istället var det "outsider"-tjejen Angie som var den enda jag verkligen kände något för och tyckte var sympatisk, men jag hade velat se betydligt mer av henne. De övriga rollfigurerna har blivit alltför endimensionella, och i synnerhet är alla resterande tjejer i skolan mycket stereotypa, där det mest uppenbara extremfallet är Patty. Alltför mycket till karaktärsutveckling finns heller inte bland någon av rollfigurerna.

Däremot uppskattar jag att Gregs mamma Susan blivit någorlunda sympatisk som menar väl, och känns betydligt mer stöttande än i de flesta ungdomsfilmer och -serier då det brukar vara vardagsmat med väldigt osympatiska och jobbiga föräldrar. Hans pappa Frank är däremot i stort sett helt onödig, och fyller ingen funktion alls. Det gör heller inte saken bättre att en del scener känns allmänt onödiga, och att det verkar som att manusförfattarna tvingats fylla på med mer eller mindre irrelevanta scener för att få upp längden. Den första halvtimmen är ganska kul och fyndig, men efter det förekommer allt fler onödiga och ibland rentav allmänt jobbiga inslag.

Fotot är snyggt, och filmen lyckas på ett effektivt sätt att blanda tecknade illustrationer med filmade för att bibehålla en slags seriekänsla. Skådespelarinsatserna är relativt bra, och Zachary Gordon gör en hyfsad insats som Greg. Han är ingen suverän skådis, men spelar hyfsat och någorlunda trovärdigt. Robert Capron är också skaplig som Rowley, men spelar lite för stelt och opersonligt. Föga förvånande är det den alltid makalösa Chloe Moretz som står för filmens klart bästa insats som Angie, och hon spelar i vanlig ordning lysande. Jag önskar bara att hon fått mer att arbeta med, då rollfiguren tyvärr lyser med sin frånvaro under för stora delar av filmen. Laine MacNeil spelar förvånansvärt bra som Patty, trots en mycket endimensionell och stereotyp roll. I övrigt är det ganska bra skådisar, där Rachael Harris är en av de bättre som mamman.

Förmodligen är Diary of a Wimpy Kid i första hand avsedd för barn och yngre tonåringar, och förmedlar överlag en sådan stil. Men filmen borde ha kunnat fungera riktigt väl även för vuxna, för trots allt kommer vi väl alla ihåg hur jobbig grundskolan kan vara. Filmen har många igenkänningsmoment, men ännu fler då man mest stör sig på att Greg är en så osympatisk rollfigur. Men trots de påtagliga bristerna är det en underhållande, charmig och smårolig film som är värd att se för alla som antingen är unga eller fortfarande kommer ihåg skoltiden väl. Betygsmässigt når filmen nätt och jämnt upp till en sexa, och ärligt talat hade jag väntat mig betydligt mer än så.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1 samt ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Textningen håller en skaplig klass, men lider av ett antal översättningsfel och dessutom för många oöversatta uttryck (hur många svenska barn vet egentligen vad middle school innebär?). När man matar in DVD-skivan möts man först av en mycket irriterande anti-piratpropaganda på 39 sekunder, som dock går att hoppa förbi. Det följs av varningstexter på fem sekunder som inte kan hoppas förbi, och därefter visas reklam för HD-formatet Blu-Ray på två minuter. Vi möts därefter av en distributörsjingel, innan vi kommer till huvudmenyn som är stilren men endast engelskspråkig. Efter filmens slut uppstår nästa irritationsmoment. Då visas nämligen varningstexter på samtliga språk som filmen är dubbad eller textad på. Dessa visas i 10 sekunder per språk, och det går inte att hoppa förbi på något sätt. Därför tar det ca en minut innan man äntligen kommer tillbaka till huvudmenyn, och jag begriper mig inte på varför Fox inte kunnat göra som andra distributörer och bara visa varningstext på just det språk som man faktiskt har valt.

Som extramaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören Thor Freudenthal och en av manusförfattarna (Gabe Sachs). En del intressant framkommer och uppenbarligen har regissören och författarna haft trevligt, men tyvärr är det inte tillräckligt intressant för att hålla uppe intresset under hela kommentatorspåret. Vidare återfinns ett tiotal bortklippta scener, som är småroliga att se på men de flesta känns ganska osammanhängande där kopplingen till själva filmen är svag. Tyvärr finns inga introduktioner eller kommentatorspår till scenerna, vilket vore önskvärt för att få veta var i filmen de egentligen hört hemma. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer, vilket är precis så spännande som det låter. Lite mer extramaterial än så här hade jag gärna velat se, men däremot uppskattar jag att allt faktiskt har svensk text för en gångs skull.

Recensionen skriven: 4 mars 2011
Senast uppdaterad: 4 mars 2011

Recensionen har lästs 4678 gånger av 2765 personer, sedan den 4 mars 2011