Regi: Christian Molina
Manusförfattare: Cuca Canals, baserat på en självbiografisk roman av Valérie Tasso
Val - Belén Fabra Jaime - Leonardo Sbaraglia
Cristina - Ángela Molina Sonia - Llum Barrera
Vals mormor - Geraldine Chaplin Alex - David Vert
Cindy - Judith Diakhate Hassan - Pedro Gutiérrez

Fortfarande kommer merparten av de DVD-filmer som släpps i Sverige från antingen USA eller Storbritannien, och bland övriga europeiska länder är och förblir det tunt. Spanien är inget undantag, även om det ökat lite grand på senare år. Det senaste exemplet är Diary of a Sex Addict, som bygger på en självbiografisk roman av den Spanien-bosatta franska författarinnan Valérie Tasso, som utanför hemlandet gått under titeln "Insatiable: The Sexual Adventures of a French Girl in Spain". Som den engelskspråkiga filmtiteln antyder kretsar handlingen kring nymfomani, eller hypersexualitet som det medicinskt kallas numera; d.v.s. ett ohälsosamt och överdrivet intresse för sex. Av förståeliga skäl kretsar också handlingen kring Valérie, eller Val som hon kallas - inget efternamn nämns dock i filmen, och då jag heller inte läst boken vågar jag inte uttala mig om hur nära verkligheten filmen kommer. Vad filmen anbelangar har Val i alla fall förlorat oskulden vid 15 års ålder, och har därefter blivit besatt av sex. Hon har haft fler engångsligg än de flesta kan räkna till, men har aldrig haft några riktiga förhållanden. Allting förändras när hon strax efter sin 30-årsdag träffar den lite äldre killen Jaime, som är chef på en av hennes jobbintervjuer. Val blir kär för första gången, och de inleder ett snabbt och intensivt förhållande - inledningsvis utan att ens ligga med varann. Hennes bästa vän varnar henne för att förhållandet går lite för bråttom, då de redan efter några veckor pratar om att flytta ihop. Men Val lyssnar inte, och inledningsvis verkar deras relation också idealisk. Men är Jaime verkligen så perfekt som han verkar...?

Jag är övertygad om att nymfomani (eller hypersexualitet, som det medicinskt brukar kallas numera) är ett verkligt och allvarligt problem för en del människor, och det råder ingen tvekan om att det är ett intressant och viktigt ämne att ta upp. Jag är imponerad att Valérie Tasso varit modig nog att skriva om sina erfarenheter i boken, och det förtjänar hon definitivt en eloge för. Därför är det också välkommet med en film om detta; något som inte tillhör vanligheterna någonstans i världen. Filmmakarna har också på ett skickligt sätt lyckats att åskådliggöra själva problematiken, så att man tydligt förstår hur Val tänker och känner. Så långt är allt frid och fröjd, men själva genomförandet är det tyvärr lite si och då med. Storyn är tunn, och egentligen händer inte tillräckligt mycket för att hålla intresset vid liv hela tiden. I synnerhet under filmens första halvtimme händer i stort sett ingenting, utan vi får istället nästan oavbrutet se en lång rad samlagsscener. Ska man ta upp nymfomani på film är det förvisso oundvikligt att det blir en del sexscener, men det har helt enkelt blivit för mycket av det goda och efter en stund blir det ärligt talat lite tråkigt och oengagerande. Dessbättre blir det betydligt mer intressant efter att Val träffar Jaime, och deras relation är det mest intressanta med filmen. Då blir det bitvis berörande och riktigt intressant, och tiden går fort. Sen går filmen dock in i en till svacka under dess sista tredjedel, och blir återigen lite för tunt och för många sexscener som inte är relevanta för handlingen. Här finns i alla fall en handling, så det är inte lika illa som i början, men inte tillräckligt för att intresset ska hållas vid liv hela tiden. Tyvärr har detta resulterat i att filmen inte berör lika mycket som den borde med ett så starkt och intressant ämne. Regissören verkar också ha en lite väl stor förkärlek för nakenscener; i synnerhet bland Val, då vi får se i stort sett så mycket som bara går. Nakna kvinnobröst är mer regel än undantag i filmen, och vid några få tillfällen får vi även se de nedre regionerna av kroppen.

Märkligt nog har det dock inte blivit jämställt, för bland männen får vi inte se mycket alls. Kanske beror det här på att filmen har en manlig regissör; jag vet ärligt talat inte. Gör man en film om sexberoende, så är det förstås nästan ett måste med en del naket och synliga könsorgan, men här har man gått till överdrift och visar Val naken även när det inte tillför något till handlingen. Att se Val duscha och tvåla in brösten ger exempelvis inte mycket handlingsmässigt; i synnerhet när den scenen blivit omotiverat utdragen. Val har dock blivit en mångbottnad och intressant rollfigur, som vi får lära känna på ett övertygande sätt med både positiva och negativa egenskaper. De flesta andra är mer eller mindre endimensionella, och i synnerhet Jaime har blivit lite för platt och framstår som väldigt enkelriktad. Med ett lite högre tempo och färre sexscener, för att istället fokusera mer på den mentala biten, så hade Diary of a Sex Addict förmodligen blivit betydligt bättre. Fotot håller relativt hög klass, med ett starkt bildspråk och övertygande estetik. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och i synnerhet Belén Fabra är utmärkt som Val, och lyckas på ett imponerande sätt att väcka liv i rollfiguren och framstå på ett nyanserat och verklighetstroget sätt. Därför kan vi ganska enkelt sätta oss in i Vals situation, vilket också gör filmen mer intressant. De flesta övriga fyller sin funktion och är fullt godkända, men imponerar inte på samma sätt. Leonardo Sbaraglia har periodvis en tendens att spela över som Jaime, och han lyckas inte riktigt att få liv i den på papperet ganska platta karaktären. Kort sagt blev jag inte direkt överförtjust i Diary of a Sex Addict, som hade kunnat bli mycket bättre. Men det är långt ifrån en dålig film, utan är trots allt intressant och till viss del lärorik. Därför kan den trots allt rekommenderas för de flesta, även om det inte räcker längre än till en stark femma. Filmen passar dock bara till en vuxen publik, då den innehåller väldigt mycket sex och nakenscener. Den utsatta 15-årsgränsen är för ovanlighetens skull därför hellre tilltagen i underkant.

Av någon outgrundlig anledning har Diary of a Sex Addict i Sverige enbart släppts som hyr-DVD, och kommer inte att släppas som köpfilm. Förvisso är det här knappast den sortens film som särskilt många vill se upprepade gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att även släppa filmen som köpfilm. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 2,35:1, vilket i klartext innebär smala svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora fält på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och är uteslutande på spanska. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter. som följs av ett flertal trailers för andra filmer. Därefter kommer vi till huvudmenyn som är stillastående och stilren, men som tyvärr enbart finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket är tråkigt. Filmen har inte släppts på DVD i engelskspråkiga länder, och mina obefintliga kunskaper i det spanska språket gör att jag inte kunnat läsa mig till om den spanska utgåvan har något extramaterial. Därför har jag ingenting att jämföra med, men man tycker väl att det inte borde vara för mycket begärt att kunna ordna någon form av bonusmaterial.

Recensionen skriven: 19 augusti 2009
Senast uppdaterad: 20 augusti 2009

Recensionen har lästs 5787 gånger av 3225 personer, sedan den 19 augusti 2009