David - John Malkovich Lucy - Jessica Haines
Petrus - Eriq Ebouaney Bev - Fiona Press
Melanie - Antoinette Engel Melanies pappa - David Dennis
Ryan - Charles Tertiens Dr Rasool - Paula Arundell

John Malcovich & Jessica Haines
© FILM FINANCE CORPORATION AUSTRALIA LIMITED, DISGACE PTY LIMITED, NEW SOUTH WALES FILM AND TELEVISION OFFICE AND SOUTH AUSTRALIAN FILM CORPORATION.

Den ursprungligen sydafrikanske författaren John Maxwell Coetzee bor sedan en tid tillbaka i Australien, och vann Nobelpriset i litteratur 2003. Av hans runt 15 romaner kan nämnas den prisbelönade Onåd från 1999, som i Sverige gavs ut 2000. Boken har nu blivit till film; en huvudsakligen australiensisk film gjord av det äkta paret Steve Jacobs och Anna Maria Monticelli, som båda två främst är skådespelare men som tidigare också gjort den i Sverige ganska okända spanskspråkiga filmen La Spagnola. Av okänd anledning släpps denna filmatisering under bokens originaltitel Disgrace. Här får vi lära känna den vita 52-åriga universitetsprofessorn David Lurie, som undervisar på ett universitet i Kapstaden i Sydafrika. Han inleder ett förhållande med en ung kvinnlig student, som inte ser ut att vara helt frivilligt från hennes sida. Då universitet får reda på detta och då David vägrar att be om ursäkt för det han gjort, så blir han uppsagd från skolan. Han flyttar istället till sin lesbiska dotter Lucy, som bor i den afrikanska lantbygden där det i övrigt nästan enbart bor svarta afrikaner. Till en början framstår det nya livet som fridfullt, men allt förändras när några afrikanska tonåringar bryter sig in i Lucys hus och våldtar henne, samtidigt som David blir grovt misshandlad.

Jag har tyvärr inte läst J.M. Coetzees prisbelönade roman, och kan därför bara bedöma filmen som sådan. Men Disgrace är onekligen en bra film, även om jag hade väntat mig ännu mer. Att filmen (och följaktligen även boken) tar upp ett viktigt och intressant ämne går inte att förneka, och grundstoryn är också såväl fascinerande som intressant. Ämnet är fortfarande högaktuellt, så därför är det utan tvekan hög tid att filmen görs. Det har blivit en engagerande och bitvis berörande film, som håller intresset vid liv merparten av tiden. Bland de större rollfigurerna är de flesta mångbottnade och nyanserade, och vi får lära känna åtminstone en del på ett bra sätt. Inledningsvis porträtteras huvudrollen David Lurie på ett mycket osympatiskt sätt, och han framstår som ett riktigt svin helt inkapabel till acceptabelt mänskligt beteende. Dessbättre blir han mer sympatisk allt eftersom tiden fortlöper, och när handlingen flyttas till lantbygden i Afrika blir det genast lite mer nyanserat och han framstår mer normal. Men det är svårt att glömma hans beteende i början, så att inledningsvis porträttera David på ett inte fullt så enkelriktat sätt hade inte skadat.

Petrus har också blivit mycket endimensionell, och tillsammans med övriga afrikaner framstår han som lite väl ensidig. Filmen har dessutom ett lågt och närmast filosofiskt tempo, där det egentligen inte händer mycket. Ibland upplevs den därför lite väl seg, och bitvis fick jag anstränga mig för att inte somna. Därför rekommenderar jag starkt att man är pigg och utvilad när man ser Disgrace. Jag kan också tycka att filmen blivit lite väl subtil och ofokuserad, och några egentliga svar får vi aldrig. Exempelvis får vi aldrig någon egentlig klarhet i de afrikanska tonåringarnas agerande, och vad meningen egentligen var. Meningen är förstås att det forna Apartheidsystemet nu börjar slå tillbaka, och att maktbalansen ändras så att svarta börjar ta över makten från de vita. Men det framgår tydligare av DVD-omslaget än av själva filmen, och då är det något som inte är som det ska. Trots allt kan man inte förutsätta att alla som ser filmen antingen läst boken eller är så allmänbildade att de känner till allt om Afrika, så rimligen bör allt sådant också förklaras i filmen på ett övertygande sätt.

Dock är det en mycket vacker film, med imponerande foto och ett starkt om än ooriginellt bildspråk, och vi erbjuds många vackra vyer som är inspelade i just Sydafrika. Skådespelarinsatserna är överlag bra, där jag tycker bäst om Jessica Haines som dottern Lucy. John Malkovich är visserligen en utmärkt skådis, men som David ger han ett lite teatraliskt och förvirrat intryck, även om han fortfarande är ganska bra. Eriq Ebouaney är bra som Petrus, och gör vad han kan av den endimensionella karaktären. Disgrace tar onekligen upp ett viktigt och aktuellt ämne, och är en tänkvärd och intressant film. Därmed kan man förlåta en del av bristerna, såsom att den blivit lite väl seg, subtil och oklar. Då filmen är så viktig och intressant, så väljer jag att vara lite snällare i min bedömning än filmen kanske hade förtjänat, och ger den en sjua i betyg. Trots allt är Disgrace en bra och fullt sevärd film, men jag hade helt enkelt väntat mig mer av en så intressant grundstory.

Av någon märklig anledning släpptes Disgrace ursprungligen enbart som hyr-DVD i Sverige, men har nu även kommit som köpfilm. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 2,35:1, vilket i klartext innebär smala svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora svarta fält på en 4:3-TV. Bilden håller hög kvalitet, med livliga färger och bra svärta. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och har hög kvalitet men utan att utmärka. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som följs av ett flertal trailers för andra filmer, som dock går att hoppa förbi. Därefter dyker huvudmenyn upp, som är stillastående och stilren, men som tyvär bara finns på engelska.

Som extramaterial hittar vi först en rad intervjuer med ett flertal inblandade, däribland producenterna, manusförfattaren, regissören och några av skådespelarna. De håller lite varierande klass, men är överlag ganska intressanta även om somliga inte går tillräckligt in på djupet. Tyvärr har själva frågorna klippts bort, utan istället klipps det till svart bild där frågorna står skrivna på skärmen. Det kan bli lite störande efter en stund, och det hade känts mer naturligt om intervjuarens frågor istället fått vara kvar. Därefter hittar vi ett bakom kulisserna-inslag på tio minuter, där vi får följa med bakom kulisserna och se förberedelserna och hur några av scenerna spelades in. Det är periodvis ganska intressant, men då bilderna presenteras helt utan någon form av förklaring och bara har bakgrundsljud, så kan det ibland bli lite tråkigt. Det hade absolut varit önskvärt om dessa scener kunnat följas vid av någon form av intervju, introduktion eller kommentar för att få en större förståelse för vad vi egentligen ser. Slutligen återfinns även så kallad "B-roll" i sex minuter, som innebär mer eller mindre oredigerade filmade bilder från inspelningen av några scener i filmen och arbetet runt dessa. Även här återfinns inga presentationer eller kommentarer, och därför blir det ganska tråkigt även om det bitvis kan vara lite intressant. Där tar det roliga slut, men trots allt tycker jag att man får vara nöjd med extramaterialet i och med de ganska omfattande intervjuerna. Tyvärr har extramaterialet ingen svensk text, utan det enda språk som allt detta är textat på är finska, vilket inte lär vara till någon större hjälp för majoriteten av svenskar.

Recensionen skriven: 6 oktober 2009
Senast uppdaterad: 7 oktober 2009

Recensionen har lästs 5057 gånger av 2722 personer, sedan den 6 oktober 2009