Regi: Neill Blomkamp
Manusförfattare: Neill Blomkamp & Terri Tatchell
Wikus van de Merwe - Sharlto Copley Utomjordingarnas röster - Jason Cope
Tania van de Merwe - Vanessa Haywood Nicolas van de Merwe - Johan van Schoor
Dirk Michaels - William Allen Young Ross Pienaar - Robert Hobbs

Sharlto Copley

Den nyzeeländska regissören, producenten och manusförfattaren Peter Jackson har främst blivit känd genom Sagan om ringen-trilogin och King Kong. Inte lika känt är att han också länge producerat andras filmer, och är en mycket aktiv producent inom branschen med eget produktionsbolag. Ett av hans senaste projekt är den amerikansk-nyzeeländsk-sydafrikanska science-fictionfilmen District 9, som regisserats av den sydafrikanska datoranimatören och kortfilmsproducenten Neill Blomkamp. Filmen är en form av utökning av Neills egen lågbudgetkortfilm Alive in Joburg från 2005, men här handlar det om betydligt mer pengar. Med en budget på 30 miljoner dollar är District 9 för genren och med amerikanska mått mätt en relativt billig film, men med internationella mått är det trots allt en hyfsat tilltagen budget. I USA har filmen marknadsförts via originella affischer och konstruerade webbsidor, utan att direkt nämna filmen som sådan. På så sätt har det blivit en mycket omtalad film, utan att behöva lägga ner alltför mycket pengar. I filmens inledning får vi veta att det 1982 kom ett gigantiskt rymdskepp till jorden, som av okänd anledning stannat i luften vid Johannesburg i Sydafrika. Efter att ingenting hänt på tre månader tar de sydafrikanska myndigheterna sig friheten att ta sig upp till rymdskeppet och skära upp dörren. Där inne återfinns miljontals av utomjordingar, som ser ut att vara i dålig form och inte verkar kapabla att själva tänka i någon större omfattning. Då det inte verkar gå att få liv i rymdskeppet igen och invånarna i Johannesburg inte direkt är så förtjusta i att leva med en mängd skumma rymdvarelser, så flyttas alla 1,8 miljoner utomjordingar till ett fångläger i staden. Området får namnet District 9, och börjar alltmer att likna ett slumområde. År 2010 har alla människor fått nog av att så många utomjordingar ska få bo i centrala Johannesburg, och myndigheterna bestämmer sig för att flytta allihopa till ett nytt fångläger några mil utanför Johannesburg. Företaget Multi-National United (MNU), som är mer intresserad av personlig vinning än av utomjordingarnas välbefinnande, får i uppdrag att genomföra flytten. I och med all byråkrati är det dock inte särskilt lätt att genomföra. För att driva projektet utses den naiva och inställsamme Wikus van der Merwe, vars största merit är att han råkar vara gift med chefens dotter. Det blir en tuff utmaning för honom, och värre blir det när han vid en inspektion av lägret hittar en mystisk svart behållare...

Science-fiction tillhör inte någon av mina favoritgenrer, utan jag har alltid föredragit mer realistiska och jordnära filmer. Jag har dessutom helt missat all hype inför District 9, och visste därför ingenting om den när jag satte mig i biosalongen - faktum är att jag fram tills förra veckan aldrig ens hört talats om den. Mina förväntningar var därför ganska låga, men det visade sig vara en intressant och trevlig film. Upplägget och grundidén är originell, och manusförfattarna har på ett smart sätt lyckats att ta upp verkliga problem i världen förklätt till utomjordiska aspekter. Då filmen utspelas i Sydafrika är likheterna med Apartheid förstås det mest uppenbara, men man kan även skönja likheter med bl.a. nazismen under andra världskriget och andra företeelser. Även om dessa undermeningar ibland är lite väl uppenbara, så fungerar det trots allt riktigt väl, och medför en chans att se problematiken genom andras ögon med dessa utomjordiska metaforer. Inledningsvis är filmen upplagd som en låtsasdokumentär, då vi får se nyhetsreportrar som rapporterar om händelserna och TV-team som filmar. I det här fallet är det en smart idé för att lära känna alla och få veta grundförutsättningarna på ett effektivt och originellt sätt. Efter en halvtimme ändrar dock filmen stil - den låtsasdokumentära stilen försvinner nästan helt, och ersätts av neutral kamera och ett lite mer traditionellt upplägg. Det kan tyckas vara en lite feg utväg att inte fortsätta med det originella upplägget, men trots allt fortsätter handlingen att vara intressant och engagerande. Vid en del tillfällen blir det också riktigt spännande, och tempot höjs avsevärt jämfört med början.

Det stora problemet är istället filmens sista halvtimme, då den hittills någorlunda nyskapande stilen helt försvinner till förmån för traditionell action. Den avslutande striden känns som en hel evighet, och har blivit alldeles för utdraget där alla skjuter mot alla till synes utan logik. Denna knappa halvtimme hade lätt kunnat kortas ner till fem minuter, och ändå få med allt väsentligt. Efter att jag förblivit fängslad och engagerad under hela filmen, så tappade jag helt intresse under detta evighetslånga parti. Dessutom har denna strid fått alltför tydliga likheter med Transformers, vilket känns malplacerat i sammanhanget. Det känns mer som att regissören velat frossa i så mycket action och specialeffekter som det överhuvudtaget är möjligt, hellre än att knyta ihop trådarna till en sammanhängande film. Det slutar visserligen fortfarande godkänt, men vägen dit är lång och tråkig. Filmen lider också av ett flertal mer eller mindre allvarliga logiska luckor, och exempelvis kan man fråga sig hur alla människor kan förstå utomjordingarnas språk så obehindrat. Hur många år som än har gått, så känns det knappast troligt att man skulle kunna lära sig något främmande språk utan hjälp av någon lärare eller tolk som behärskar båda språken. I slutändan återstår också ett flertal frågetecken, som man aldrig får någon riktig klarhet i. Vad gäller karaktärsbeskrivningarna av de mänskliga rollfigurerna, så lämnar det en del övrigt att önska. Den enda vi får lära känna någorlunda väl är Wikus, som blivit en mångbottnad och intressant karaktär, även om han inte direkt är sympatisk. De flesta andra förblir tämligen endimensionella, och får aldrig något egentligt djup. Den enda som genomgår någon karaktärsutveckling är också Wikus, men även där är det nästan uteslutande begränsat till filmens andra halva.

Trots att filmen gjorts med förhållandevis liten budget är det dock en välgjord och snygg film. Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt och starkt bildspråk. Till största delen är District 9 filmad med handkamera, och överlag medför det en bra inlevelsekänsla och ger ett starkt intryck. Men ibland har det gått alldeles för långt, och i synnerhet under actionsekvenserna blir det fruktansvärt skakigt; till den grad att man lätt blir illamående, och att man knappt kan se vad som händer i bilden. Att använda handkamera behöver faktiskt inte innebära fruktansvärt skakig kamera, men den lilla detaljen verkar filmfotografen och regissören helt ha missat. Specialeffekterna håller hög klass, och det ser riktigt verkligt ut. Alla utomjordingar är datoranimerade, och för en gångs skull passar det in väl i filmen och ser trovärdigt och övertygande ut. Skådespelarinsatserna är ganska bra, men ingen sticker ut som något utöver det vanliga. Den sydafrikanska amatörteaterskådisen Sharlto Copley är dock bra i huvudrollen, och spelar övertygande och trovärdigt. Det handlar nästan uteslutande om för oss i Sverige okända skådisar, och till största delen sydafrikanska teaterskådisar. Den enda som är någorlunda känd i västvärlden är William Allen Young, som vi bl.a. sett i komediserien Moesha under 1990-talet. I det här fallet är det ett riktigt smart drag. Den realistiska känslan höjs i och med att man inte kan jämföra med tidigare roller för skådisarna, och de därför känns mer som levande människor än som skådespelare i en film. Genom den välgjorda stilen och den fascinerande och genomarbetade storyn råder det ingen tvekan om att District 9 blivit en ganska lyckad film, som är väl värd att se. Samtidigt kan jag dock inte riktigt stämma in i alla okritiska lovord som filmen fått världen över, som trots allt har en del brister och framförallt blir utdragen och tråkig mot slutet. Betygsmässigt räcker det till en stark sexa, och även fast den definitivt kan rekommenderas för de flesta, så är jag lite tveksam om den är tillräckligt bra för att motivera biljettpriset för att se på bio.

Recensionen skriven: 28 augusti 2009
Senast uppdaterad: 28 augusti 2009

Recensionen har lästs 3895 gånger av 2072 personer, sedan den 28 augusti 2009