Natalie Prior - Ashley Judd Andrew Prior - Tony Goldwyn
Caleb Prior - Ansel Elgort Marcus Eaton - Ray Stevenson
Al - Christian Madsen Will - Ben Lloyd-Hughes
Jeanine - Kate Winslet Tori Wu - Maggie Quigley
Max - Mekhi Phifer Peter Hayes - Miles Teller
Molly - Amy Newbold Lauren - Justine Wachsberger

Efter ett svårt världskrig har stora delar av mänskligheten gått under, och i ett desperat försök att förhindra framtida krig har ledarna delat in invånarna i fem olika falanger bakom stängda murar - De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. Alla växer upp tillsammans med sina föräldrar i deras falang, men när man fyller 16 måste man genomgå ett psykologiskt test för att avgöra vilken falang man själv passar till utifrån ens personlighet. Därpå får man själv med testet som vägledning välja falang, men det man väljer kan man aldrig ångra och väljer man inte samma falang som man är uppväxt i får man aldrig träffa sina föräldrar igen. Och om man inte håller måttet i ens nya falang blir man utkastad, och måste leva som falanglös (i praktiken tiggare och hemlös) resten av livet. Beatrice växer upp tillsammans med sina föräldrar och bror i De fridfulla, men hennes test avslöjar något mycket sällsynt - Beatrice passar inte i en specifik falang, utan får ett oklart resultat där hon uppvisar flera olika personlighetsdrag. Ledarna kallar detta för divergents (avvikande), och det är inget som hatas eller fruktas lika mycket i samhället. Ledarna vill till varje pris undvika fri vilja, och jagar därför divergents. Nu måste Beatrice både dölja att hon är en divergent, samtidigt som hon måste välja falang...

Jag har tyvärr inte läst Veronica Roths bästsäljande roman, och har därför inget att jämföra med. Man kan dock förmoda att filmen bör hålla sig till romanen någorklunda väl, i och med den lilla detaljen att Veronica Roth själv är en av filmens producenter. Då storyn verkade intressant och tillhör en genre som jag uppskattar, så hade jag ganska höga förväntningar inför Divergent. Och de infriades till 100%. För det här är en mycket bra och välgjord film, som har en fascinerande och tänkvärd premiss i kombination med intressanta personer och miljöer.

Det är också förvånansvärt nyanserat, och det blir aldrig lika svartvitt som man skulle kunna tro. De flesta rollfigurerna är mångbottnade, även fast det är bäst ställt med Beatrice. Det är också välkommet med en stark och självsäker kvinnlig huvudroll i en sådan här film - trots några lyckade filmer under senare år är det fortfarande alldeles för sällsynt, och det gör att filmens kvinnosyn blir betydligt bättre än de flesta filmer. Det är fängslande och man dras in i handlingen på ett effektivt sätt. Trots en något tillspetsad premiss förblir det också förhållandevis trovärdigt, och fastän jag hoppas att så inte sker känns det tyvärr inte helt otroligt att något liknande skulle kunna hända i verkligheten.

Trots en ovanligt lång speltid på 2 timmar 20 minuter blir det aldrig segt eller tråkigt, och filmen förblir både fascinerande och engagerande hela tiden. Det är ganska spännande och bitvis riktigt obehagligt, samtidigt som det också är berörande. Det är periodvis riktigt gripande, och vid några tillfällen är det nästan omöjligt att hålla tårarna borta. Samtidigt är det intensivt, spännande och ett starkt drama som inte lämnar någon oberörd. Det är också förvånansvärt djupsint, samtidigt som det fungerar ypperligt även som mer lättsam underhållning.

Det är också en imponerande bedrift att lyckas att skapa en film som fungerar lika väl för både ungdomar och vuxna. Boken skrevs trots allt ursprungligen som en ungdomsroman, men manusförfattarna och regissören har gjort ett imponerande jobb med att bredda målgruppen och göra en film som fungerar ypperligt för de flesta åldrar. Men det är sannerligen ingen lättsam underhållningsfilm, och med tanke på den mörka och obehagliga premissen är filmens 11-årsgräns på bio i Sverige välbehövlig.

Divergent glorifierar heller aldrig våld, på samma sätt som det väldigt lätt hade kunnat bli i fel händer, utan det finns en tydlig tanke med allt våld som förekommer och jag uppskattar den samhällskritik och satir som tas upp. Det blir ändå ganska obehagligt med några otäcka scener scener, men samtidigt blir det aldrig för skrämmande utan en utmärkt balans där man hela tiden förblir engagerad i handlingen och lätt kan leva sig in i den.

Dock är tempot något ojämnt, och vid några tillfällen runt mitten upplevde jag den som onödigt långsam. Det blir aldrig segt eller tråkigt, men trots allt är några scener lite längre än de hade behövt vara. Istället blir filmen mot slutet något förenklad, och där hade det istället behövt förlängas en smula för att få allting lite mer trovärdigt. Mot slutet blir det också lite för mycket av de intensiva actionsekvenserna, och då börjar filmen också upplevas något övertydlig. Jag uppskattar dock slutet, som står på egna ben samtidigt som den tydligt öppnar för en fortsättning.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk. Vid några av de mer intensiva actionscenerna tycker jag dock att filmteamet varit för förtjusta i skakig handkamera, till den grad att man inte alltid ser vad som faktiskt händer. Skådespelarinsatserna är mycket bra. Shailene Woodley är fullkomligt lysande i huvudrollen som Beatrice, och hon gör en stark och naturlig rollprestation helt utan överspel. Efter TV-serien The Secret Life of the American Teenager är det trevligt att Shailene äntligen fått en huvudroll i en större långfilm; det förtjänar hon. Theo James är riktigt bra som Four och gör en bra och trovärdig insats, men han kommer samtidigt inte riktigt upp i samma suveräna nivå som Shailene. Zoë Kravitz är mycket bra som Christina, och jag önskar att vi hade sett ännu mer av henne. Kate Winslet är som vanligt bra, och gör allt som går av den otacksamma rollen som Jeanine.

Divergent är en mycket bra och välgjord film, som är spännande, berörande och oerhört fängslande. Trots en lång speltid går det inte att slita sig från TV:n en sekund, och det säger en hel del om filmens kvalitet. Att det dessutom är så djupsint och berörande, plus att det mesta faktiskt håller ihop logiskt, gör knappast saken sämre. Stilmässigt och tematiskt finns vissa likheter med The Hunger Games, och alla som tycker om de filmerna lär garanterat också uppskatta Divergent. Visst finns några brister, men det är ändå en mycket lyckad film som är väl värd att se för de allra flesta. Jag blev väldigt imponerad av filmen, och då kan jag bara föreställa mig vad de ungdomar som tillhör filmens huvudsakliga målgrupp kommer att tycka. Efter att ha sett filmen två gånger väljer jag till sist en svag åtta i betyg, fastän jag ursprungligen var inne på ett något högre betyg efter att ha sett den på bio. Det är hursomhelst en väldigt bra film, som är väl värd att se både en och två gånger.

Recensionen skriven: 5 november 2015
Senast uppdaterad: 6 november 2015

Recensionen har lästs 2938 gånger av 1686 personer, sedan den 5 november 2015