Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Aline Brosh McKenna, baserad på en roman av Lauren Weisberger
Svensk distributör: Twentieth Century Fox Home Entertainment AB
Andy - Anne Hathaway Miranda - Meryl Streep
Emily - Emily Blunt Nigel - Stanley Tucci
Lily - Tracie Thoms Christian - Simon Baker
Nate - Adrian Grenier Doug - Rich Sommer

En av senare års mest omtalade romaner är sannolikt Lauren Weisbergers bästsäljande och delvis självbiografiska debutroman Djävulen bär Prada från 2003, som särskilt i USA blivit väldigt framgångsrik och har blivit en av USA:s mest sålda romaner. Lauren Weisberger jobbade under en tid som assistent åt modetidningen Vogues chefredaktör Anna Wintour, och även fast romanen officiellt sett är påhittad, så råder det ingen större tvekan att det är från hennes tid på Vogue som grundstoryn kommer. I centrum står den unga tjejen Andy (kortform för Andrea) Sachs, som just avslutat journalistikstudier och nu sett fram emot att få jobb inom tidningsbranschen. Det är dock inte världens lättaste i New York, och hon accepterar därför det enda jobb inom branschen hon kunnat få - som assistent till modetidningen Runways chefredaktör Miranda Priestly; detta trots att hon själv inte är särskilt intresserad av mode. Men det hon trodde skulle vara ett lättsamt jobb, visar sig vara betydligt svårare än väntat. Något Andy inte hört talats om ryktesvägen är nämligen att Miranda är en rent helvetisk chef, som både utseende- och personlighetsmässigt har en hel del likheter med Cruella De Ville från Pongo och de 101 dalmatinerna. Hon pressar alla sina medarbetare till 100%, både dag som natt, och kommer med mer eller mindre omöjliga krav dagligen. Eller vad sägs exempelvis om att få i uppdrag på jobbet att ordna fram en kopia av nästa Harry Potter-roman, som inte getts ut än...? Men trots det tuffa jobbet blir Andy mer och mer engagerad i att faktiskt klara av det, och snart inser hon att hon näst intill har sålt sin själ...

Låt mig först påpeka att jag ännu inte läst romanen ifråga, och jag kan därför inte uttala mig om hur filmen framstår jämfört med boken. Jag kan därför bara bedöma filmen som sådan. Men såvitt jag förstår, så verkar ganska mycket ändrat från boken, och det är alltså mestadels bara grundstoryn som är densamma. Jag hade höga förväntningar inför filmen, när jag nu äntligen satte mig ner för att se den, och jag blev inte besviken. För det här faktiskt en mycket lyckad film, som lyckas med en ovanligt bra blandning mellan drama och komedi. Filmen är både rolig, tänkvärd och intressant; och man bryr sig om vad som händer med karaktärerna, som inte alls är så endimensionella som ofta blir fallet i filmer. Den är välgjord och snyggt filmad, och det mesta känns någorlunda realistiskt och trovärdigt. Skådespelarna är mycket lyckade, och bidrar till det höga helhetsintrycket. Meryl Streep gör en strålande insats som Miranda, och lyckas att få rollfiguren att framstå som både tuff och periodvis ändå mänsklig. Det är en svår balansgång, men hon lyckas riktigt väl. Ändå är jag minst lika imponerad över Anne Hathaway (och ja, jag inser att jag lär vara ensam i världen som tycker det...), som jag tyckt bra om ända sedan En prinsessas dagbok. Även Anne gör en strålande insats i huvudrollen som Andy, och spelar både trovärdigt och intressant. I ärlighetens namn kräver den rollfiguren dock mindre av skådisen, men det förändrar inte Anne Hathaways uppenbara talang. Även birollerna är mycket lyckade, och särskilt den brittiska skådespelerskan Emily Blunt imponerar på mig, i en svårspelad roll som assistenten Emily (är det bara en tillfällighet att rollfiguren heter samma sak som skådisen...? Jag har som sagt inte läst boken, så jag kan inte svara på frågan). Ärligt talat finns det inte mycket att anmärka på vad gäller filmen. Vissa scener känns visserligen aningen sega, medan vissa andra går aningen snabbt framåt; men det sistnämnda är kanske nödvändigt med tanke på att filmen redan blivit tillräckligt lång (1 timme 45 minuter) och inte hade passat som särskilt mycket längre än så. Visst är filmen ganska förutsägbar, och en del klichéer förekommer också; men det kan väl å andra sidan sägas om de flesta filmer. Dessutom är filmen inte riktigt lika rolig som jag hade hoppats på. Visst förekommer en hel del småroliga scener, men gapskratten och de klockrena poängerna är långt mellan. I stället är det dramadelen som ofta tar överhanden, och ibland önskar jag att filmen hade blivit lite roligare. Dessutom får filmen periodvis, och då särskilt i slutet, en lite väl övertydlig sensmoral; som jag inte är helt nöjd med. Men överlag är jag mycket imponerad över filmen, som trots sina fåtalet brister, känns både trovärdig, rolig och tänkvärd. Väl värd att se både en och två gånger, även om den inte lär gå till världshistorien som något mästerverk.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen i formatet 2,35:1 (med andra ord kraftiga svarta fält på en 4:3-TV). Det finns ljudspår på engelska och ungerska, båda i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvalitet är bra, men utan att utmärka sig. Filmen är textad på svenska, norska, finska, isländska, ungerska och engelska (vanlig text); men märkligt nog inte danska. Tyvärr finns ingen textning för hörselskadade eller döva. Skivan inleds med anti-piratpropaganda i ungefär en minut, i form av en 55 sekunder lång amerikansk spott följt av varningstexter i 10 sekunder. Det hade varit irriterande nog om det gått att gå förbi, men så är tyvärr inte fallet - under denna minut går det inte att göra någonting alls, vare sig spola på bild, trycka Menu eller gå till nästa kapitel. Det är utan tvekan bland det mest irriterande som jorden någonsin skådat; och inte blir saken bättre av vetskapen att det bara är ärliga kunder som utsätts för denna "misshandel", medan alla som valt att skaffa filmen via mindre legala metoder mest troligt slipper allt sådant och alltså i praktiken får en bättre produkt... Efter världens längsta minut visas Fox-vinjett (som går att hoppa förbi), och därefter kommer vi till huvudmenyn på engelska. Tyvärr finns ingen separat språkvalsmeny, vilket alltså gör att man måste gå via de engelskspråkiga språkinställningsmenyerna för att kunna få svensk text - inte särskilt användarvänligt att kunderna måste kunna engelska för att kunna få svensk text. Och som om det inte vore nog med irritationsmoment, så visas efter filmens slut även varningstexter på både svenska, norska, finska, isländska, ungerska och engelska - samtliga i 10 sekunder vardera, och utan möjlighet att vare sig spola eller hoppa förbi. Det tar alltså en minut innan man har möjlighet att göra någonting alls. Jag kan acceptera att tvingas se varningstexter på svenska utan att kunna hoppa förbi det, men att dessutom tvingas se varningstexter på flera språk jag inte alls kan känns fullständigt vansinnigt.

Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår med regissör, producent, manusförfattare, redigerare och kläddesigner (!). Det är hyfsat intressant, och en del värdefullt förekommer. Men tyvärr läggs alldeles för stor vikt på vilka kläder som skådespelarna har på sig, vilket åtminstone för undertecknad känns måttligt intressant. Därefter återfinns ett dussintal bortklippta scener, på totalt 17 minuter. För ovanlighetens skull visas alla scenerna med korta utdrag från före och efter scenen (d.v.s. slutet av scenen innan den som klippts bort, och början av scenen efteråt). Det är en bra idé, då det gör det betydligt enklare att förstå var i filmen som scenerna skulle ha legat. Dessutom finns kommentatorspår till de bortklippta scenerna, med filmens regissör och redigerare. Periodvis blir det lite för oseriöst för min smak, men även ganska intressant. Det finns även ett flertal featurettes (minidokumentärer). Först och främst en kvartslång dokumentär om omvandlingen från bok till film och hur manusarbetet gått till; med intervjuer med manusförfattaren, regissören och producenten. Det är hyfsat intressant, även om jag hade föredragit mer information om vad som förändrats gentemot romanen och varför. Jag hade också gärna sett någon intervju med romanförfattaren Lauren Weisberger, vilket tyvärr inte återfinns. Dessutom verkar en del av intervjuoffren förutsätta kunskaper som vi vanligt folk inte har, vilket känns irriterande. Vad ger det exempelvis att få veta att manuset gjorts om flera gånger med flera utkast, när vi inte får veta hur dessa manus var eller vad skillnaden är gentemot den färdiga filmen...? Nästa inslag heter "NYC and Fashion", och handlar om mode och rollfigurerna i filmen. Hyfsat intressant, men det ger inte så mycket och alltför stor fokus läggs på saker som inte har med filmen att göra.

Därefter får vi se ett inslag om filmens kläddesigner Patricia Field, som visserligen är ganska intressant, men som periodvis börjar kännas som misstänkt likt självskryt. Nästa inslag är inte mycket bättre, "Getting Valentino" som handlar om hur producenterna lyckades att få modedesignern Valentino att medverka i filmen som sig själv. Visserligen är det intressant att höra och se, men även här känns det som lite väl mycket skryt. Den mest menlösa featuretten är dock "Boss from Hell", som i praktiken består av intervjuer med vanliga människor som berättar om sina jobbiga chefer, blandat med klipp från filmen. Det har inte särskilt mycket med filmen att göra, varför jag inte riktigt förstår vad den hör hemma där. Inslagen avslutas med en intervju med Danda Santini, en riktig chefredaktör från den italienska modetidningen Elle. Visserligen är det ganska intressant, men särskilt stor koppling till filmen finns inte. Då hade det varit betydligt mer intressant att se en intervju med den verkliga förlagan till Miranda, Anna Wintour, men jag gissar att hon inte skulle ställa upp på sådant i första taget... Det finns också en fem minuter lång s.k. "gag reel" med bl.a. misslyckade tagningar. Rätt kul, men tyvärr är det ihopklippt på ett sådant sätt att det känns väldigt rörigt. Allting avslutas med en biotrailer, vilket är precis så spännande som det låter. Överlag är extramaterialet godkänt, men tyvärr saknas en vettig bakom kulisserna-dokumentär för hur själva filmen gjorts, vilket sänker helhetsintrycket. Mycket av det som finns känns också mer om utfyllnad, även om någon enstaka av featuretterna och de bortklippta scenerna är intressanta. Allt extramaterial har svensk text, även kommentatorspåren, vilket är en stor fördel. På sistone har Fox alltför ofta hoppat över textning på extramaterialen, så därför är jag mycket glad över att se att det verkar ha blivit ändring på det. Hoppas det fortsätter så...

Recensionen skriven: 28 februari 2007
Senast uppdaterad: 28 februari 2007

Recensionen har lästs 4032 gånger av 2338 personer, sedan den 5 december 2007