Manusförfattare: Richard Shepard
Dom Hemingway - Jude Law Dickie Black - Richard E. Grant
Evelyn Hemingway - Emilia Clarke Hugh - Nathan Stewart-Jarrett
Mr. Fontaine - Demián Bichir Paolina - Mãdãlina Diana Ghenea
Lestor - Jumayn Hunter Melody - Kerry Condon
Jawara - Jordan Nash Lardo - Philippe Pierrard

Dom Hemingway är en kassaskåpsexpert, som suttit i fängelse i 12 år för bankrån, efter att ha vägrat att namnge sina kumpaner. När han till sist släpps vill han få betalt av sin forna "chef" Ivan Fontaine, för att han inte tjallat på honom. Fontaine och hans våldsamma flickvän Paolina är dock inte överdrivet förtjust att se honom, och fastän Dom får betalt är lyckan kortvarig då Paolina tar tillbaka pengarna. Då inleds en jakt på de stulna pengarna, samtidigt som Dom försöker att återuppta kontakten med sin dotter Evelyn, som han inte träffat på många år.

Jag undrar om inte Dom Hemingway tar priset som en av de sämsta inledningarna någonsin på film, och de första minuterna är rentav plågsamt urusla och osmakliga. Jag hann börja tänka vad jag egentligen gett mig in i, men dessbättre blir det betydligt bättre när filmen väl kommer igång. Storyn är intressant, och Dom Hemingway är onekligen en närmast unik rollfigur i filmsammanhang - fast om det är positivt eller inte låter jag vara osagt...

Det är hyfsat roligt, och man får skratta då och då åt de genomtänkta replikerna och monologerna. Filmen har en udda och typiskt "brittisk humor", som somliga antagligen inte är jätteförtjusta i, men jag måste medge att den har sin tjusning. Humorn är genomtänkt och vass, även fast det är väldigt långt mellan de riktigt klockrena replikerna. Det är också en intressant och genomarbetad handling, med en rapp dialog och några oemotståndliga monologer. Det är överlag engagerande och med en mycket effektiv stämning.

Men det är också en ganska ojämn film, och alla scener håller inte en fullt lika hög klass. Bäst är det när filmen handlar kring Dom Hemingways måttligt lyckade relation med sin dotter, då det är de enda tillfällena där han framstår som någorlunda normal och sympatisk. Annars är Dom en oerhört osympatisk och vidrig rollfigur, som ärligt talat är ett enda stort svin och som man vanligtvis irriterar sig över. Det är givetvis fullt avsiktligt och självklart måste inte alla filmer ha sympatiska huvudroller, men det är ändå en fördel om man får någon form av förklaring varför någon beter sig som hen gör.

Ibland fungerar heller inte humorn så väl som jag hade önskat, och somliga scener är också tämligen ovidkommande. Det förekommer också vissa luckor i manuset och den röda tråden är inte alltid solklar. Somliga av Hemingways monologer lämnar också en del övrigt att önska.

Dom Hemingway är en intressant och välgjord film, som periodvis är riktigt bra med en lyckad humor och en imponerande atmosfär. Då är det både fängslande och humoristiskt samtidigt som det finns ett visst djup. Men filmen är lite för ojämn för min smak, och helhetsintrycket är inte lika imponerande som en del av de enskilda scenerna. Manuset har en tendens att spreta en del, det finns vissa logiska luckor och humorn går ibland över gränsen till att bli osmaklig hellre än rolig. Jag önskar också att manusförfattaren kunnat tona ner Hemingways personlighetsdrag en smula, för han är verkligen lite för osympatisk och irriterande. Men det är absolut inte en dålig film, och framförallt under dess andra halva blir det betydligt mer engagerande och bitvis rentav berörande. Mitt betyg stannar därför på en stabil sexa, och filmen är fullt sevärd man samtidigt nästan aldrig så bra som den hade kunnat bli.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och danska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, men lider av en mycket irriterande egenhet: varje textremsa visas ändå fram tills nästa textremsa visas, även om ingen dialog är på gång. Det innebär att vid upprepade tillfällen visas textremsor kvar på skärmen i flera minuter, som inte varit relevanta på länge. Jag vet ärligt talat inte om detta är et kompatibilitetsproblem med min spelare, eller om samma problem uppstår överallt. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 29 januari 2015
Senast uppdaterad: 30 januari 2015

Recensionen har lästs 2933 gånger av 1647 personer, sedan den 29 januari 2015