Estrid Ancker - Birte Heribertsson Kung Gustaf V - Jan Tiselius
Christian Günther - Peter Andersson Pehr Eklund - Ingvar Kjellson
Hilda - Marina Nyström Karin - Lina Ljungqvist
Birger Bäckström - Michael Segerström Mannheimer - Per Gørvell
Hantverkare - Pierre Lindstedt / Eddie Axberg Veterinären - Bengt C.W. Carlsson
Hans Forssman - Adam Lundgren

Den svenska journalisten Torgny Segerstedt (1876 - 1945) var från 1917 huvudredaktör på Göteborgs Handels- och Sjöfarts-tidning, och har främst blivit uppmärksammad som en av fåtalet svenskar som öppet och aktivt tog avstånd från nazismen före och under andra världskriget. Han har ansetts vara en av de mest betydelsefulla skribenterna under andra världskriget, och uppmärksammades över hela Europa och delvis även resten av världen. I Norge betraktas han än idag som en folkhjälte, och monument över honom har rests i bl.a. Göteborg. Nu har den mångfaldigt prisbelönade regissören och manusförfattaren Jan Troell, som senast gjorde Maria Larssons eviga ögonblick 2008, gjort en dramabiografi om just Torgny Segerstedts liv. Filmen fick titeln Dom över död man, och vann flera priser på filmfestivaler världen över innan filmen fick svensk biopremiär i december 2012. Nu har den släppts på DVD.

Torgny Segerstedt är huvudredaktör på Göteborgs Handels- och Sjöfarts-tidning, där han regelbundet skriver krönikor och artiklar. Privat är han gift med norska Puste, samtidigt som han har ett i stort sett helt öppet förhållande med Maja; som är gift med tidningens ansvarige utgivare Axel - ett förhållande som både Puste och Axel, och sannolikt många med dem, väl känner till. När Adolf Hitler kommer till makten 1933 skriver Torgny en elak ledarspalt om att Hitler är en förolämpning för hela mänskligheten. Tyskarna rasade, och artikeln kom att citeras i tidningar över hela världen. Torgny såg aldrig någon anledning att ändra sin första åsikt, och fortsatte även efter andra världskrigets intrång att såga Hitler och nazismen i tusentals artiklar. Hyllad av somliga men hatad av lika många blev Segerstedt uppmärksammad - men statsministern Per-Albin Hansson och kungen vill absolut få tyst på Torgny; för den svenska "neutraliteten" måste bevaras till varje pris...

Jan Troells förra film Maria Larssons eviga ögonblick var utan tvekan en bra film, även om jag inte varit lika begeistrad som de flesta andra. Hans senaste film tar upp ett ännu intressantare ämne, och det är fascinerande och värdefullt att få en inblick i Torgny Segerstedt - förhållandevis okänd för min generation, men någon som gjorde stor insats under andra världskriget. Det är ett viktigt ämne att uppmärksamma, och ett som i dagens läge knappast uppmärksammas alls. Handlingen är mycket intressant, och det är en fascinerande intrig.

Dom över död man är en ganska bra film, och överlag är det engagerande. Vi får lära känna Torgny Segerstedt på ett ganska bra sätt, och det är trevligt med en biografi som för en gångs skull inte ger en förskönande och förenklad inblick i någons liv. Vi får en inblick i hans arbete och hans (många) kvinnoaffärer, och det är intressant och lärorikt. Som historielektion fungerar det utmärkt, och det är fascinerande att få en överblick över det "neutrala" Sverige under andra världskriget. Åtminstone bitvis är det riktigt fängslande och intressant, och filmen har också lite humor i ett par scener som jag uppskattar. Vissa scener är mycket minnesvärda, och jag uppskattar också den starka dialogen.

Men ack så segt det blivit... Handlingen går långsamt framåt, och Jan Troell har god tid på sig att presentera premissen och det viktigaste som hände under de dryga 10 åren. Allting utvecklas i ultrarapid, och filmen känns nästan lika lång i biofåtöljen som de 11 åren som handlingen utspelas under. Till en början uppskattade jag det låga tempot och den utmärkta stämningen, men efter ett tag börjar det kännas både segt, utdraget och ganska repetitivt. Visst finns det en del mycket vassa och intressanta scener, men också ett flertal scener som inte tillför mycket alls. Filmen klockar in på ganska precis två timmar, men det känns ärligt talat betydligt längre än så. Jag har också lite svårt för de uppenbart Ingmar Bergman-inspirerade scenerna där Torgny pratar med och ser sin döda mamma; som det blir lite för mycket med.

Jag känner mig också tveksam till en del av fokuset på filmen, då Torgnys kvinnoaffärer och otrohet fått minst lika stort utrymme som hans journalistiska arbete och de politiska problemen. Scenerna med de politiska aspekterna och efterverkningarna av Torgny Segerstedts måttligt uppskattade artiklar är överlag riktigt intressanta, men att få se honom med olika kvinnor utan att det egentligen leder någonstans ger inte alls lika mycket. Visst är det smart att få se både goda och dåliga sidor hos Torgny, istället för den förskönande bild som många dramabiografier visar upp, och det är också mycket intressant med kontrasterna mellan Torgnys professionella och privata sidor - eller en form av dubbelnatur, om man så vill. Men det har blivit för mycket av allt detta, och filmen hade vunnit på att tona ner kvinnoaffärerna lite grand. Hans fru Puste känns dessutom så "hunsad" så att man inte direkt känner med henne heller. Istället har Torgnys journalistiska arbete hamnat i skymundan, och vi får exempelvis inte veta ett dugg om hans research eller hur han egentligen tagit reda på så pass mycket fakta om vad som pågick under kriget; något som ju trots allt inte var allmänt känt i och med bl.a. den pågående propagandan.

Fotot är utmärkt, och för ovanlighetens skull är filmen uteslutande i svartvitt - i det här fallet ett smart drag, och det ger en utmärkt tidskänsla och en mycket fin stämning. Det är oerhört stämningsfullt, vackert och genomarbetat med en imponerande detaljrikedom. Musiken är dock periodvis ganska övertydlig, vilket jag har lite svårt för. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Av någon outgrundlig anledning spelas Torgny Segerstedt av danska Jesper Christensen, som talar på minst sagt knagglig svenska med en kraftig dansk brytning. Varför man valt en dansk skådespelare förstår jag inte, då Torgny mig veterligen var svensk och hade svenska föräldrar - jag hittade ingen uppenbar dansk koppling alls till honom under min research. Jesper är visserligen en mycket duktig skådis, men det låter ibland lite styltat och konstlat när någon som uppenbarligen inte kan flytande svenska försöker att tala svenska. Överlag fungerar det ändå bra, men ibland är det allt annat än lätt att uppfatta vad han säger.

Ulla Skoog är riktigt bra som hans fru Puste, och hon gör en fin och övertygande rollprestation. Åtminstone förutom en liten detalj. Puste ska nämligen föreställa vara norska, men hon talar inte med minsta lilla norska brytning. Och när hon i en scen ska sjunga på norska låter det minst sagt konstlat och låter inte äkta för fem öre... Då filmteamet bör ha varit fullt medveten om Ullas måttligt imponerande norska uttal, så förstår jag inte varför de inte helt enkelt hoppat över scenen där hon ska försöka sjunga på norska; och där alla hör att hon definitivt inte har norska som modersmål. Pernilla August är mycket bra som Maja, och Björn Granath är också bra som Axel. Det är också intressant att notera att dubbningsveteranen Kenneth Milldoff medverkar som Sveriges dåvarande stadsminister Per-Albin Hansson; och gör en imponerande rollprestation samtidigt som han faktiskt är hyfsat lik den verkliga förlagan.

Dom över död man är en stämningsfull och vacker film med ett påtagligt djup och en intressant handling. Det är engagerande och berörande, men också onödigt utdraget och långsamt. Jag är lite tveksam till en del av filmens fokus, och dessutom kommer man inte riktigt någon av rollfigurerna inpå djupet. Det borde ha gått att få till allting bättre genom finslipning av manuset. Men ingen kan förneka att det är ett intressant och viktigt ämne att uppmärksamma, och likaså är det värdefullt att få en inblick i den i dagens läge nästintill bortglömda Torgny Segerstedt. Filmen som sådan är ganska bra, men samtidigt blir jag lite besviken då jag är väl medveten om att Jan Troell brukar göra bättre filmer än så här. Det är ändå en film väl värd att se, men det finns för många brister för att kunna rättfärdiga ett högre betyg än en mycket stark sexa. Se dock till att vara pigg och utvilad om och när ni ser filmen, för det är inte direkt någon rafflande film - eller om man uttrycker sig så här: när jag såg filmen på pressvisning var det inte alla i biosalongen som lyckades hålla sig vakna...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig textning på norska, danska och finska. Textningen för hörselskadade är ganska enkel, och innehåller visserligen beskrivningar av enstaka viktigare ljud men däremot inte ett ord om vem som säger vad; inte ens när de inte syns i bild. Inte direkt optimalt för döva, men däremot behagligt för oss hörande som behöver ha på textning då det är långt ifrån oproblematiskt att uppfatta vad som sägs. Märkligt nog finns ingen vanlig svensk text, inte ens vid de (förvisso ganska fåtal) danskspråkiga repliker, som återges utan text om man inte har textningen för hörselskadade påslagen. Det är besvärligt nog att uppfatta vad Jesper Christensen säger i sin dansk-svenska blandning, men när hans mamma pratar ren danska helt utan textning har det gått för långt. När man matar in DVD-skivan visas en språkvalsmeny, som följs av varningstexter och några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är stilren och svenskspråkig men av enkelt slag. Här finns bara möjlighet att slå av och på svensk text, spela filmen samt komma åt extramaterialet - inte ens scenvalsmeny finns.

Det enda bonusmaterialet som finns är en bakom kulisserna-dokumentär på 40 minuter gjord av regissörens dotter Yohanna Troell (som spelar dottern Ingrid i filmen). Det är ganska intressant, och vi får en värdefull inblick i skapandet av filmen och får även höra intervjuer med skådespelarna och Jan Troell själv. Det finns en del onödigt vetande, och bitvis blir även Yohanna Troells överdrivet filosofiska berättarröst lite för mycket, men bitvis är det riktigt intressant. Men dokumentären borde ha klippts ner en del, för att lyssna på detta malande i 40 minuter blir lite för mycket - jättemycket värdefullt har de inblandade trots allt inte att komma med... Dokumentären har tyvärr ingen textning alls.

Recensionen skriven: 21 april 2013
Senast uppdaterad: 22 april 2013

Recensionen har lästs 4012 gånger av 2646 personer, sedan den 21 april 2013