Wade - David Morse Lonnie - Rory Culkin
Charlie - Bruce Dern Steve - John Diehl
Sheridan - Geoffrey Lewis Gale - Elizabeth Peña
April - Kat Dennings Kris - Hunter Parrish
Sherri - Aviva Farber Jeremy - Aaron Fors
Shell - Heather Ashleigh Rita - Jennifer Echols

Det tillhör inte vanligheterna att amerikanska filmer släpps i Sverige innan de hinner släppas i USA, men så är faktiskt fallet här. Både på bio, där filmen bara hann visas på amerikanska filmfestivaler innan den svenska biopremiären, och därefter på DVD (en månad innan den amerikanska DVD-releasen). Det rör sig (givetvis) om en independentfilm, som har fått ovanligt mycket uppmärksamhet internationellt, även fast den nog är relativt okänd i Sverige. Dalen i filmens titel rör sig i själva verket om San Fernando Valley i Kalifornien, och i centrum står en man vid namn Harlan. Han lever i en slags låtsasvärld, och tror att han själv är cowboy i det gamla Vilda Västern. En dag kommer han i kontakt med rebelliska tonårstjejen Tobe (kortform för October, hur nu någon kan döpa någon till det är bortom mitt förstånd...) - exakt hur gammal hon är framgår inte av filmen, men jag skulle gissa på omkring 17 år. Trots att Tobe märker att Harlan är något borta, så tycker hon samtidigt att han är snäll och trevlig, och blir intresserad av honom. De inleder ett förhållande, och snart kommer även Harlan nära Tobes lillebror Lonnie, som även han tycker om Harlan. Men Tobes pappa Wade är inte fullt lika förtjust i Harlan, för att uttrycka saken milt - och det förändrar allt...

DVD-filmens baksidestext får det här att framstå som en dålig western-film, och därför hade jag mycket låga förväntningar på den. Men baksidestexten visade sig inte göra filmen rättvisa, och jag blev mycket positivt överraskad. Det här är faktiskt en ganska intressant och välgjord film, med en genomtänkt grundstory och mycket imponerande foto. De flesta av skådespelarna är bra, även om jag tycker att Edwart Norton ibland kommer farligt nära gränsen för överspel. Mest imponerad är jag över Evan Rachel Wood, kanske mest känd som Jessie i TV-serien Once and Again, som i vanlig ordning gör en strålande rolltolkning och mycket imponerande prestation. Även Rory Culkin, som vi tidigare sett i bl.a. filmen Mean Creek (tidigare recenserad här), gör en trovärdig och bra insats. Men tyvärr är filmen mycket ojämn - periodvis går handlingen mycket snabbt framåt (nästan för fort), och ibland går det så segt att man nästan somnar, då en del scener känns väldigt utdragna. Vissa karaktärer genomgår också orealistiskt snabba karaktärsutvecklingar och förändringar, som hade behövt få lite mer tid på sig. Mot slutet blir också storyn alltmer överdriven, och ett antal logiska luckor uppstår - därmed sjunker trovärdigheten kraftigt. Det påverkar tyvärr helhetsintrycket nämnvärt. Dessutom planteras flera trådar som aldrig följs upp, vilket jag störde mig över. Exempelvis poängteras väldigt noga att Lonnie inte är Wades biologiska son, fastän vi aldrig får någon närmare förklaring på hur deras relation hänger ihop. Är Lonnie adopterad, eller kommer han från något av hans mammas tidigare förhållanden...? Det får vi aldrig veta. Visserligen är det kanske inte relevant för handlingen, men då känns det irriterande att så noggrant ta upp det, och sen inte följa upp den tråden. Om den delen inte var relevant för filmen, så borde det överhuvudtaget aldrig ha nämnts. Det gör att slutet känns lite ouppklarat, då det är så mycket vi aldrig fått reda på. Jag hade också önskat att få veta mer om familjen, och exempelvis vad som hänt med mamman - något som inte heller framgår. Det är kanske inte så viktigt, men något är fel när man hela tiden sitter och tänker på sådana saker medan man ser filmen. Fortfarande är Down in the Valley dock en fullt sevärd film - intressant och välgjord, men med en hel del brister i manuset. Den kunde helt enkelt ha blivit avsevärt bättre under dessa förutsättningar.

DVD-utgåvan i Skandinavien kommer från SF, som såvitt jag kunnat avgöra var världens första DVD-utgåva av filmen. Av någon märklig anledning står speltiden på omslaget angett till 2 timmar 1 minut, något som inte alls stämmer - mitt exemplar klockade i alla fall in på 1 timme 47 minuter. För att riktigt komplicera saken anger IMDb en helt annan speltid på 1 timme 54 minuter, vilket är för mycket för att bara kunna förklaras av PAL-uppsnabbningen. Om det betyder att det är en nedklippt version vi får se i Skandinavien, eller om IMDb uppger fel uppgifter (vilket inte vore den första gången) vet jag i dagsläget inte. Bilden är i anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1 (d.v.s. mycket stora svarta fält på en 4:3-TV), och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text. Någon text för hörselskadade och döva finns heller inte. Skivan inleds med SF-vinjett (som går att hoppa förbi), följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter blir vi påtvingade ett antal trailers, som dock går att hoppa förbi. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som enbart finns på engelska och är stillastående med bakgrundsmusik. Tyvärr finns inget extramaterial alls. Visserligen är det väl inte speciellt förvånande då det inte fanns någon annan DVD-utgåva när denna gavs ut, men det är ändå irriterande då den amerikanska DVD-utgåvan (som släpptes ett par månader efter denna) innehöll både kommentatorspår, bakom kulisserna-dokumentärer, bortklippta scener och diverse annat smått och gott. Med tanke på den framförhållning som distributörer brukar ha, så borde åtminstone en del av detta extramaterial ha varit färdigproducerat innan SF:s utgåva kom ut, och därför borde det åtminstone teoretiskt sett ha varit möjligt att få rättigheter till en del av det - med tanke på att den amerikanska utgåvan aldrig kommer att säljas i Skandinavien, så påverkas ju inte den amerikanska försäljningen av licensiering till Skandinavien. Men jag har trots allt större förståelse för avsaknad av extramaterial när DVD-releasen kom först i världen.

Recensionen skriven: 14 december 2006
Senast uppdaterad: 14 december 2006

Recensionen har lästs 3509 gånger av 1986 personer, sedan den 5 december 2007