Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Maya - Anna Engh Lucky - Johan Hedenberg
Lisa - Cecilia Lundh Vivica - Micaela Remondi
Bo - Johan Svensson Jud - Ingemar Carlehed
Brooklyn - Nina Gunnarsdotter Tyler - Christian Jernbro
Skip - Stefan Berglund Chip - Niclas Fransson
Clayton - Gabriel Odenhammar Cogburn - Niclas Fransson

Läkaren John Dolittle, som har förmågan att prata med och förstå djur, fick vi första gången lära känna i en serie barnböcker skrivna 1920 och framåt av den brittiska författaren Hugh Lofting. Det blev senare till filmmusikal 1967, som blev en stor flopp trots att den vann flera oscars. Den filmen har de flesta i Sverige troligtvis glömt vid det här laget, och än idag har den mig veterligen aldrig släppts på vare sig VHS eller DVD i Sverige. Mest känd nuförtiden är istället den nya filmserien, som inleddes 1997 med Eddie Murphy i rollen som dr Dolittle. 2001 kom en uppföljare, och nu fem år senare har tiden kommit för den tredje filmen i serien. Titeln är dock lite missvisande, då doktorn här lyser med sin frånvaro. Till skillnad från föregångarna släpptes denna film direkt på video, och den har inte särskilt mycket gemensamt med de två tidigare filmerna - faktum är att bara tre karaktärer från de två första filmerna återses här (yngsta dottern Maya, mamma Lisa och hunden Lucky). I den förra filmen fick vi veta att familjens äldsta dotter Charisse ärvt sin pappas förmåga att kunna tala med djur. Och nu har även den yngsta dottern Maya fått samma förmåga (exakt när det hände får vi inte veta, då hon har förmågan redan när filmen börjar). Maya har blivit avsevärt äldre sedan senast (gissningsvis ca fem år, då karaktären fortfarande spelas av samma originalskådis, Kyla Pratt) - hon går nu gymnasiet, och jobbar deltid på sin pappas veterinärklinik där hon får utnyttja sin förmåga att prata med djur. Men resten av tiden vill hon helst vara normal, och den enda i skolan som vet om hennes hemlighet är hennes bästis Vivica. Men efter en incident på en fest med några djur som inte vill lämna henne i fred, börjar hennes mamma Lisa bli orolig för henne. Hon bestämmer sig för att skicka henne till western-ranchen Durango - samma som hon vistats på som barn - för att under sex veckor försöka komma ifrån skolmiljön och bli sig själv. Men Maya vill inte vara sig själv, och gör allt för att de andra ungdomarna på ranchen inte ska få veta vem hon egentligen är (inkl. använda ett falskt efternamn). Men allt går inte som planerat, då besökarna får veta att ranchägaren Jud tvingas sälja ranchen till en konkurrent p.g.a. bristande ekonomi...

Originalfilmen från 1997 var riktigt lyckad, och var en underhållande och trevlig film. Men Dr. Dolittle 2 från 2001 kändes som en ren upprepning, och var i mina ögon riktigt tråkig - den blev inte särskilt rolig, och än idag har jag aldrig lyckats att se filmen utan att somna till åtminstone vissa stunder... Men dessbättre lyfter filmserien i och med denna tredje film, och jag blev positivt överraskad här. Att John Dolittle och Eddie Murphy lyser med sin frånvaro kan mycket väl vara det som räddat filmen, och gör att den inte känns som en efterapning utan fungerar hyfsat på egna ben. Det är en underhållande, godhjärtad och trevlig film, som periodvis är riktigt rolig. Förväntar man sig något storslaget mästerverk, så lär man bli besviken - men för oss andra fungerar filmen utmärkt som underhållning. Visst, filmen är förutsägbar och periodvis lite väl sockersöt. Det är heller knappast den sortens film som ger bestående effekter, och som man tänker på långt i efterhand. Men om man tar filmen för vad den är - helt enkelt en stunds förströelse - så blir man knappast besviken. Därför tycker jag att filmen trots allt känns ganska lyckad - kanske inte riktigt lika bra som den första filmen (men inte långt ifrån), men avsevärt bättre än tvåan. Detta oavsett vad snittbetygen på IMDB vill göra gällande...

Dr. Dolittle-filmerna har behandlats riktigt rörigt i Sverige. Den första filmen släpptes på VHS i svenskdubbad form (då från New Line Home Entertainment/Egmont), medan den på DVD av någon outgrundlig anledning bara släppts i textad originalversion. Den andra filmen släpptes enbart i textad originalversion på både VHS och DVD, och den filmen har mig veterligen aldrig dubbats till svenska. Och för att göra förvirringen total, så släpps Dr Dolittle 3 enbart på DVD (inte på VHS), och har där försetts med svensk dubbning. Med tanke på djurtemat och den tydliga familjeinriktningen tycker jag det är ett klokt beslut att dubba filmen, trots att det inte är någon ren barnfilm - dock misstänker jag att inte alla håller med mig där... Men på DVD spelar det ju dessbättre ingen roll, då originalljudet med svensk text givetvis också finns som tillval. Den första filmen dubbades av Pangljud (sedermera MorganKane), men trean är det KM Studio i Karlskoga som gjort den svenska versionen av och bakom regi står här Christian Jernbro och Oskar Skarp. Av de tre karaktärer som återses från den första filmen, har dock inte en enda fått behålla samma röst som senast. Men jag kanske är den enda som fortfarande kommer ihåg dubbningen av originalfilmen...? Senast spelades Maya av Elina Raeder, men är här utbytt mot Anna Nordell. Anna brukar alltid vara duktig, och det här är inget undantag. Hon talar med utmärkt inlevelse och gör en bra rolltolkning, men hon har en för mörk och djup röst gentemot originalet, och låter också lite äldre än originalrösten. Särskilt lik Elina Raeder är hon heller inte - varken nu eller då, och ärligt talat tror jag att Elina skulle passa bättre till rollen än idag. Mayas mamma Lisa, där vi i första filmen hörde Annica Smedius, spelas nu av Cecilia Lundh. Hon gör en bra insats, och låter riktigt lik originalrösten, om än hon kanske har aningen djupare röst än originalet. Att hon sen inte låter helt lik den gamla svenska rösten spelar ingen större roll, särskilt då Lisa har en betydligt mindre roll här än i båda de tidigare filmerna. Hunden Lucky, som i första filmen spelades av Per Sandborgh, görs nu av Johan Hedenberg. Han gör ett bra jobb och låter någorlunda lik originalrösten, om än med lite för ljus röst gentemot originalet. Särskilt lik Per är han heller inte, så har man nyligen sett ettan i dubbad form lär det bli lite irriterande (inte för att jag tror att någon verkligen har det...). Där slutar jämförelserna med första filmen.

Som Mayas bästa väninna Vivica, som är ny för den här filmen, hör vi Micaela Remondi; åtminstone för undertecknad mest känd från My Little Pony - God jul med Minty. Hon gör en imponerande rolltolkning och bibehåller Vivicas röstkaraktär på ett bra sätt, men originalet har en lite ljusare och "pipigare" röst än vad Micaela lyckas förmedla. Inlevelsen kan dock inte bli mycket bättre. Till Brooklyn (Mayas "rival" på lägret) har Nina Gunnarsdotter (obekant för undertecknad) lånat ut sin röst. Hon gör en bra rolltolkning, och låter riktigt lik originalrösten. Där finns inte mycket alls att anmärka på. Som Bo hör vi Johan Svensson, som också är relativt bra, men har lite för ljus röst jämfört med originalversionen. Hans pappa Jud spelas av Ingemar Carlehed, och där är det inte riktigt lika gott ställt. Han är nätt och jämnt godkänd, men alltför lik originalrösten är han inte. Han har en lite för ljus röst, och har framförallt lite för "speciell" röst gentemot originalet, och jag kan inte riktigt påstå att han lyckats bibehålla rätt känsla och karaktär från originalversionen. Tyvärr brister han också lite i inlevelsen, vilket ytterligare förvärrar helhetsintrycket för karaktären. Som Tyler hör vi Christian Jernbro, som gör en fullt godkänd rolltolkning, även om han dock låter aningen äldre än originalrösten. Clayton spelas av Gabriel Odenhammar, och han är riktigt bra. Likheten med originalrösten är mycket imponerande, och det finns inte mycket att orda om här. Som tuppen Cogburn hör vi Niclas Fransson, och han gör en relativt bra rolltolkning, och låter någorlunda lik originalet. Inlevelsen är dock inte riktigt lika bra som originalet. Även bland övriga röster är det relativt goda skådisar, men likheterna med originalversionen varierar från halvskapligt till utmärkt. Överlag är jag relativt nöjd med rösterna, även om det är tråkigt att ingen av rösterna från första filmen återkommer i deras roller. Mest besviken är jag egentligen över Mayas röst - Anna Nordell är visserligen en alldeles utmärkt skådis och hon gör säkert sitt bästa, men hon är lite för olik originalets Kyla Pratt, och låter dessutom några år äldre än originalrösten. De flesta talar med bra eller åtminstone fullt godkänd inlevelse, även om det finns enstaka undantag.

Bakom översättningen står Johan Wilhelmsson, och även om jag ännu inte hunnit granska hela filmen i originalversion utan nöjt mig med utvalda scener, så verkar översättningen hålla hyfsad klass. Jag reagerade dock över vissa uttryck, som inte alls känns naturliga. Det mest uppenbara exemplet är uttrycket "I won't hold that against you" (som Bo säger till Maya på ranchen). Av någon outgrundlig anledning har det i den svenska versionen översatts med "Jag tar inte med det på betyget". Det låter absolut inte naturligt eller trovärdigt. Det kanske hade varit ett acceptabelt uttryck i skolmiljö, men jag betvivlar att deltagarna får betyg på en sådan western-ranch... Jag har heller aldrig hört någon i Sverige använda ett sådant uttryck, även om jag inte utesluter att det kan tänkas förekomma i mindre utsträckning. Originaluttrycket är visserligen svåröversatt, men personligen skulle jag ha valt en direktöversättning i stil med "Jag ska inte hålla det emot dig". Det låter kanske inte vackert, men det känns mer naturligt. Och till skillnad från uttrycket som användes i filmen, så har jag åtminstone hört personer i Sverige säga så... Översättningen överlag är dock fullt godkänd, och jag har inte kunnat hitta några rena översättningsfel. De sånger som förekommer är inte dubbade, utan är kvar på engelska. I de flesta fall rör det sig om bakgrundsmusik, och då är det bara logiskt. Dock har heller inte de enstaka sånger som karaktärer sjunger på en bar översatts, vilket låter lite onaturligt eftersom man hör att det inte är samma röst som vid dialog. Det är dock mycket möjligt att dessa låtar ligger på bakgrundsspåret (det s.k. M&E-spåret) för både sång och musik, och att det därför inte går att dubba.

Vid spelfilmer är det givetvis 100% omöjligt att få till en riktigt bra läppsynk, och det här är inget undantag. När djuren pratar gör det förstås ingenting, men med människor är det lite värre. Överlag stämmer dock munrörelserna här någorlunda väl, men hur bra varierar mellan olika scener. Ibland störde jag mig över bristande munrörelser, men i de flesta fall var det tillräckligt väl för att inte irritera sig. Dock har jag sett bättre resultat än detta på spelfilmer, men givetvis också betydligt sämre.

Sammanfattningsvis är detta en underhållande och fullt sevärd film, med en relativt bra dubbning. Jag irriterade mig i början över att ingen av rösterna från den första filmen bibehållits, men då det var så länge sen så kan man ha visst överseende med det. Även om rösterna här är fullt godkända, så är vissa lite för olik originalrösterna (däribland Maya), vilket inte känns helt kul - man bör trots allt kunna se både svenska och engelska versionerna utan att behöva irritera sig. Översättningen har vissa brister, men är överlag fullt godkänd. Kort sagt är det en fullt njutbar dubbning, om än med en del brister.

Recensionen skriven: 4 september 2006
Senast uppdaterad: 4 september 2006

Recensionen har lästs 5312 gånger av 3097 personer, sedan den 5 december 2007