Manusförfattare: Ella Lemhagen
Em - Jenny Lindroth Jakob - Niclas Olund
Dan - Figge Norling Pelle - Fredrik Beckmann
Ida - Anna-Tea Schönmeyr Lise - Nina Woodford-Berger
Roland - Claes Ljungmark Margareta - Barbro Larsson
Kisa - Benitha Karlsson Tin-Tin - Tina Carlson

Den svenska regissören och manusförfattaren Ella Lemhagen var en av Sveriges första etablerade kvinnliga regissörer, och har blivit känd för filmer som Tsatsiki, morsan och polisen, Tur och retur och nu senast Patrik 1,5. Allting började 1996, under en tid då det i Sverige fortfarande var ovanligt med kvinnliga filmregissörer. Då skrev och regisserade Ella Drömprinsen - Filmen om Em, som blev nominerad till två Guldbaggar. Trots att filmen blev populär och kritikerrosad har den fram tills nu bara funnits på sedan länge utgångna VHS-utgåvor, men i år släpptes den äntligen på DVD. I centrum står den snart 14-åriga tjejen Emelie, som kallas för Em. Hon är tillbakadragen och inåtvänd, och är olyckligt förälskad i grannkillen Pelle. Hon tillbringar den största delen av tiden i sin gamla lekstuga på gården, där hon i lugn och ro kan ägna sig åt sina intressen. Men hennes liv förändras när lekstugan en dag brinner upp, och när pyromanerna springer iväg hinner Em se ansiktet på en av dem. Han heter Jakob, och trots hans handlingar dröjer det inte länge innan Em blir kär i honom; hennes första riktiga kärlek. Han driver in henne i en ny och annorlunda värld, och leder även till farligheter...

Trots att Drömprinsen - Filmen om Em av många anses som en klassiker, har undertecknad faktiskt inte sett den förrän nu. Det var kanske en nackdel, för jag misstänker att den upplevdes som bättre 1996 än den gör idag. Grundstoryn tillhör onekligen inte de mest originella, och vi har sett samma grundtema flera gånger förut. Dock är det fortfarande en intressant historia, som håller väl än idag. Man bryr sig om vad som händer, och engageras lätt i den fascinerande storyn och de intressanta rollfigurerna. I synnerhet Em har blivit en mångbottnad och genomarbetad rollfigur, som vi får lära känna riktigt väl. Tyvärr är de flesta andra mer eller mindre endimensionella - tyvärr innefattar det även Jakob, och därför får man inte helt klart för sig vad Em egentligen ser i honom. Den enda andra personen som fått ett någorlunda djup förutom Em är tjejen Ida, och hon är intressant. Bland de övriga tjejerna hade jag velat se mer av framförallt Sofie och Lise, som trots allt är ganska viktiga för handlingen men som ändå har fått förvånansvärt litet utrymme och har blivit tämligen endimensionella. Storyn är i tunnaste laget, och egentligen händer inte alltför mycket under filmens gång. Men trots allt har jag varit med om tunnare filmer som ändå hållit ihop utmärkt, och den tunna storyn kompenseras åtminstone delvis av att det trots allt är ett tidlöst och klassiskt tema som är lika aktuellt idag som det var 1996. Ett större problem är att filmen, trots den tunna storyn, blivit ganska rörig och tillkrånglad. Det är inte helt enkelt att lista ut allting som händer, och att få grepp över vilka alla är och vad de har för relationer till varandra. Det finns helt enkelt för många rollfigurer som är så pass endimensionella, att vi inte får veta mycket mer än deras namn. Det medför att filmen ibland känns rörig och svårfattlig, fastän det verkligen inte borde vara fallet med en så enkel grundhistoria som denna. En del situationer känns också konstlade och konstruerade, och ibland har manusförfattaren uppenbarligen överdrivit situationer för dramatikens skull. I en del filmer kan det passa, men i ett ungdomsdrama som ska föreställa vara trovärdigt så är det en klar nackdel. I grund och botten är det fortfarande en realistisk och trovärdig historia, men en del scener är för överdrivna och tillkrånglade för att det ska kännas helt realistiskt. Vid några få fall har det också blivit överromantiserat, vilket heller inte helt passar.

Dialogen varierar, och är ibland klockren och helt realistisk, för att vid andra tillfällen kännas för konstlad och iscensatt. Dock börjar det vara ett tag sedan jag var tonåring, så jag kan inte helt utesluta möjligheten att den dialog som jag uppfattar som onaturlig trots allt förekommer i dagens läge (eller 1996) - jag tror ärligt talat inte det, men kan inte veta med säkerhet. Det finns också vissa lösa trådar som aldrig helt klaras upp, och bitvis har den röda tråden blivit ganska svag. Mot slutet började det också kännas lite tjatigt och halvtråkigt, och en speltid på 1 timme 46 minuter är nog i längsta laget för den här handlingen. Bristerna i manus uppvägs dock åtminstone delvis av imponerande regi. Drömprinsen - Filmen om Em har snyggt foto, ett effektivt och halvoriginellt bildspråk och imponerande scenografi. Allting ser trovärdigt och naturligt ut, och det märks att stor vikt lagts åt att både scenografi och foto ska ha harmoni och stämma överens. Klippningen är också effektiv och bra, även om man kan tycka att filmen hade kunnat kortas ner lite grand. Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet Jenny Lindroth spelar mycket övertygande och trovärdigt som Em. Det är tråkigt att hon inte fått många fler filmroller, för hon uppvisar onekligen mycket stor potential här. Anna-Tea Schönmeyr och Nina Woodford-Berger spelar också bra som Ida respektive Lise, även om i synnerhet den sistnämnda tyvärr inte får så mycket att arbeta med. Figge Norling är alltid duktig som Dan, men jag blev inte helt nöjd med Niklas Olund som Jakob. Han gör visserligen en fullt godkänd insats, men ibland gör han ett något stelt och opersonligt intryck, och den riktiga illusionen vill aldrig riktigt infinna sig. Bland de vuxna skådisarna spelar alla bra, men ingen sticker ut som något utöver det vanliga. I Drömprinsen - Filmen om Em uppvisar Ella Lemhagen onekligen potential som regissör, för det visuella och tekniska kan ingen klaga på. Hennes talanger som manusförfattare verkade dock inte riktigt ha utvecklats tillräckligt än, för även fast storyn är intressant, så har filmen blivit för rörig och tillkrånglad för sitt eget bästa. Om man jämför med Ellas senare filmer kan jag därför inte undvika att bli lite besviken, men fortfarande är det en ganska bra och fullt sevärd film. Det är dock bara regin och skådespelarna som räddar den svaga sjätte stjärnan i betyget.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,66:1, medan ljudet enbart är i 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte nämnvärt. Filmen har svensk text för hörselskadade som enda textning, men det är en sanning med modifikation. I själva verket är det i stort sett vanlig svensk text, och inga ljudbeskrivningar eller information om vem som säger vad förekommer. Det enda som eventuellt kan skilja sig från traditionell textning är att Ems berättarröst skrivits med kursiv stil. Det är förvisso positivt för oss hörande som på grund av de återkommade problemen med dialog i svenska filmer tvingas ha på textning, men det är inte lika kul för hörselskadade och döva som kan tänkas uppleva problem med att hänga med. Ett irritationsmoment är att det av någon outgrundlig anledning inte visas något räkneverk under filmens gång, utan det enda som går att få fram är kapitelnummer. Därför går det inte att se vare sig hur mycket man sett eller hur mycket som återstår av filmen, och det går heller inte att hoppa fram till en viss position tidsmässigt. Det här har förekommit på ett fåtal DVD-utgåvor genom åren, men jag har aldrig helt lyckats förstå vad det beror på. Det är i alla fall riktigt irriterande. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är lätt rörlig och stilren, och är på svenska. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket är tråkigt även om det inte är alltför förvånande för en film från 1996.

Recensionen skriven: 31 juli 2009
Senast uppdaterad: 31 juli 2009

Recensionen har lästs 4838 gånger av 2845 personer, sedan den 31 juli 2009