Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Wyoma - Maria Thayer Darald - Jack McBrayer
Kemo - Taylor Wily Dwayne (bartendern) - Davon McDonald
Dr. Rosenbaum - Steve Landesberg Matthew (kyparen) - Jonah Hill
Chuck - Paul Rudd Greg - Kala Alexander

Mila Kunis & Jason Segal
© Universal Pictures

Den amerikanska skådespelaren Jason Segel blev känd på allvar genom Judd Apatows prisbelönade men alltför kortlivade TV-serie Nollor och nördar 1999, där han spelade en av huvudrollerna, men har sedan dess mest fått biroller i diverse filmer. Med filmen Dumpad gör han sin debut som manusförfattare, regisserad av debuterande Nicholas Stoller. Trots att filmen kommer från Judd Apatows produktionsbolag, är han den här gången dock "bara" producent för filmen. Jason Segel spelar också själv huvudrollen, som den omkring 25-åriga Peter Bretter som jobbar som kompositör och skriver bakgrundsmusiken till en TV-serie (som verkar misstänkt likt en parodi på CSI). Hans liv är närmast perfekt, då hans flickvän sedan fem år tillbaka är den framgångsrika skådespelerskan Sarah Marshall, som spelar huvudrollen i samma serie. Peter är närmast sjukligt besatt av Sarah, och tillbringar all sin tid med henne utan att göra mycket annat. Därför blir han minst sagt chockad när hon oväntat gör slut med honom. När hon dessutom berättar att hon träffat en ny, och numera dejtar en slemmig brittisk rockstjärna, så blir Peter av förståeliga skäl mycket svartsjuk. Han försöker att komma över henne genom att träffa nya tjejer, men då han börjar gråta på varenda dejt förstår han att något mer drastiskt måste till. Han bestämmer sig därför för att resa till Hawaii, för att komma bort från Sarah och få perspektiv till livet. Han anländer till ett vackert hotell och semesterparadis, och får god kontakt med den hjälpsamma receptionisten Rachel. Men hans plan går inte som planerat, för sekunderna senare råkar Sarah och hennes nya pojkvän dyka upp på samma hotell...

Trots att Judd Apatow själv varken regisserat eller skrivit manus, så känner man tydligt igen stilen från de flesta andra filmer från Apatow Productions; och likheterna med bl.a. Supersugen och På smällen är många. Några enorma överraskningar väntar därmed inte, men trots det är grundstoryn någorlunda originell och filmen har blivit ganska oförutsägbar - det var först i ett sent skede som jag lyckades lista ut hur allting skulle sluta. I likhet med de flesta andra filmer från samma team, har det också blivit en riktigt lyckad film. Dumpad är framförallt riktigt rolig, och jag skrattade vid ett stort antal tillfällen - vid några få tillfällen dessutom högljudda gapskratt. Humorn är överlag intelligent och genomarbetad. Samtidigt är storyn intressant och genomtänkt, och håller intresset vid liv från början till slut. Rollfigurerna är ganska mångbottnade och inte alls lika endimensionella och karikatyrmässiga som det ofta har en tendens att bli i romantiska komedier. Det gör att man bryr sig om vad som ska hända, och filmen engagerar hela tiden. Därför fungerar den riktigt bra även som drama, om än tyngdpunkten trots allt ligger på de komiska aspekterna. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Jason Segal är som klippt och skuren för huvudrollen som Peter - ovanligt, då det annars sällan brukar bli lyckat när en och samma person både spelar huvudrollen och är manusförfattare eller regissör. Jag har älskat Kristen Bell ända sedan jag första gången såg henne i huvudrollen i den lysande TV-serien Veronica Mars, och här bevisar hon att hon klarar av att spela vilken roll som helst utan problem. Även här passar hon perfekt, och gör en strålande insats. Men själv blev jag mest förvånad över den ursprungligen ukrainska skådespelerskan Mila Kunis, mest känd från That '70s Show, som gör en otippat utmärkt insats som Rachel, och spelar både mångfacetterat och trovärdigt. Jason Segal har också stark och trovärdig personkemi med både Kristen Bell och Mila Kunis, vilket är ovanligt. I likhet med nästan alla filmer från Judd Apatow, syns också Jonah Hill - om än den här gången bara i en halvliten biroll. Trots att Dumpad utan tvekan är en mycket bra film, så blev jag ändå inte helt nöjd. Vissa skämt känns malplacerade och fungerar inte hela vägen, och lite för stor vikt läggs åt sexskämt och sexanspelningar. Man kan också tycka att filmen blivit lite i längsta laget, och vissa rollfigurer har skrivits in utan större syfte och hade likaväl kunnat tas bort (däribland Wyoma och Darald). Ibland blir det också lite väl överdrivet, även om det också är en del av charmen. För ovanlighetens skull är killar (främst huvudrollen Peter) helt naken ett flertal gånger, medan däremot ingen av de kvinnliga rollfigurerna någonsin syns naken. Jag kan tycka att Peter också visar sig helnaken lite för ofta, och det som var originellt och intressant första gången känns mest malplacerat när det hänt flera gånger. Men bristerna till trots är Dumpad trots allt en underhållande och välgjord film, som behåller intresset hela tiden och lyckas att locka till skratt vid ett stort antal tillfällen. Alltför djup är den inte, och har heller inte mycket till sensmoral, men är man bara ute efter lättsam underhållning så blir man inte besviken. Jag gissar att yngre personer lättare uppskattar filmen än äldre, men den är säkerligen fullt sevärd för de allra flesta. För mig vägde fördelarna absolut över nackdelarna, och åtta stjärnor känns som ett självklart betyg för en så underhållande och rolig film. Jämfört med andra filmer från Judd Apatows produktionsbolag, så tycker jag att den här är snäppet bättre än Supersugen, aningen sämre än På smällen och avsevärt bättre än The 40 Year Old Virgin (som är enda filmen från det här teamet som jag inte blivit särskilt förtjust i).

DVD-utgåvan innehåller två olika versioner av filmen; dels bioversionen på 1 timme 47 minuter och dels en utökad s.k. "Unrated"-version (som inte genomgått censurgranskning i vare sig Sverige eller USA) på 1 timme 53 minuter. Jag har inte lyckats fastställa exakt vad som skiljer sig mellan versionerna, men den utökade versionen har åtminstone med en riktigt rolig scen med en yogainstruktör, som saknas i bioversionen. Därför ser jag ärligt talat inget större skäl till att se bioversionen. Den utökade versionen återges i form av så kallad seamless branching, vilket innebär att de extra scenerna infogas i bioversionen i realtid. Det kan ställa till med uppspelningsproblem på en del DVD-spelare, då det kan leda till synliga skarvar eller avbrott när de extra scenerna börjar och slutar - i vissa sällsynta fall på flera sekunder vardera. Men blir det för irriterande på någon DVD-spelare, så finns i alla fall bioversionen alltid att tillgå, som alltid går att spela utan problem. Bilden återges i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på nio olika språk, däribland svenska och engelska; men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan, möts man av en lite väl utdragen distributörsjingel som tyvärr inte går att hoppa förbi. Därefter visas en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter visas trailers för fyra andra filmer, som dock går att hoppa förbi. Sedan visas huvudmenyn, som är stillastående och stilren, men bara på engelska. När man sett filmen klart, visas av någon märklig anledning adressen till distributörens svenska filial samt en kort reklamjingel för firman som gjort DVD-mastringen.

Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören Nicholas Stoller, producenten Shauna Robertson, exekutiva producenten Rodney Rothman samt skådespelarna Jason Segal (också manusförfattare), Mila Kunis, Russell Brand och Jack McBrayer. Under en kortare period medverkar också Kristen Bell. Märkligt nog medverkar dock inte den andra producenten Judd Apatow. Det är ganska intressant, och vi får veta en del matnyttigt. Men sju personer är helt enkelt för mycket för ett enda kommentatorspår, och ibland blir det för oseriöst och för många som pratar i munnen på varandra. Jag tycker därför att de borde ha kunnat minska ner antalet, och åtminstone ta bort Rodney Rothman och Jack McBrayer som har minst intressant att komma med; gärna även Russell Brand. Istället hade gärna Kristen Bell fått medverka hela tiden. Därefter hittar vi sex bortklippta scener, som är småroliga och lite intressanta, men inte tillför speciellt mycket till filmen. I likhet med alla andra filmer från Judd Apatows produktionsbolag finns även det så kallade "Line-O-Rama", som innebär en samling improviserade repliker från skådespelarna. Inte särskilt kul eller intressant. Vidare finns misslyckade tagningar på knappt sex minuter, som är ganska kul. Vi hittar också en musikvideo med "We've Got To Do Something", som återges i kortare form i filmen - inte speciellt minnesvärt. Det finns även en så kallad "table read", vilket innebär att vå fir se skådespelarna repetera replikerna runt ett bord. Vad det egentligen ger att se är bortom mitt förstånd. Därefter finns en minidokumentär på drygt sex minuter bakom kulisserna på den dockteater som har en viss funktion i handlingen, och bakgrunden bakom den. Ganska intressant, men aningen för kort. Vi hittar också det oredigerade råmaterialet för den videochatt som förekommer i filmen mellan Peter och hans styvbror Brian, vilket inte ger alltför mycket. Slutligen finns en ursprunglig biotrailer för Dumpad, vilket är precis så roligt som det låter... Överlag finns det en del vettigt extramaterial, även om jag saknar en vanlig hederlig bakom kulisserna-dokumentär för hela filmen. Extramaterialet har engelsk och tysk text, men tyvärr inga andra språk. Det är tråkigt att inte få svensk text till extramaterialet, men engelsk text är trots allt betydligt bättre än ingenting.

Kristen Bell & Russell Brand
© Universal Pictures

Recensionen skriven: 9 september 2008