Tommy - Fionn Whitehead Alex - Harry Styles
Farrier - Tom Hardy Collins - Jack Lowden
Mr. Dawson - Mark Rylance Peter - Tom Glynn-Carney
George - Barry Keoghan Gibson - Aneurin Barnard
Överste Winnant - James D'Arcy Kommendörkapten Bolton - Kenneth Branagh
Huttrande soldat - Cillian Murphy Grenadjären - Lee Armstrong

Det är maj 1940, och brittiska och franska soldater har ringats in i den franska kuststaden Dunkerque. De tyska soldaterna har betydligt större resurser, och de allierade är i stort sett chanslösa. 400 000 män är fast vid stranden, och enda möjligheten att bli räddade är att evakueras via havet. Problemet är bara det att vattnet är för långgrunt, och den brittiska militären har ont om fartyg som kan ta sig tillräckligt nära land. Det enda alternativet är ett par vågbrytare, och vid stranden väntar en grupp soldater på räddning. I luften ovanför försöker desperat stridspiloterna Farrier och Collins att försvara sig mot nazisternas luftangrepp. Långt därifrån i England blir krigsveteranen Dawson ombedd att låna ut sin fritidsbåt för att resa till Frankrike och rädda soldater, och han beger sig ut i båten tillsammans med sonen Peter och dennes kompis George.

Den sanna historien om slaget och evakueringen i Dunkirk under andra världskriget är onekligen fascinerande, och här finns absolut en intressant grundstory. Och ingen kan väl förneka att Christopher Nolan är en mycket talangfull regissör, och bland de bästa av att åstadkomma någonting unikt av bekanta premisser. Kanske hade jag därför för höga förväntningar, för jag blev ärligt talat inte alltför imponerad av Dunkirk.

Storyn är utan tvekan intressant, och det är en fascinerande intrig som berättas. Filmen har också en utmärkt stämning och atmosfär, där det verkligen känns som att befinna sig på plats i Dunkirk under kriget. Närvarokänslan är imponerande, och visuellt är det en mycket tilltalande film. Filmteamet har lyckats förmedla en effektiv klaustrofobisk känsla, och periodvis är det effektfullt obehagligt. Det är också trevligt med en krigsfilm som inte passar på att visa en massa blodiga scener och döda kroppar, utan som låter ens fantasi fylla i resterna.

Problemet är bara det att manuset inte alls imponerar lika mycket som foto eller regi. Det har blivit ganska osammanhängande, och det är svårt att förstå vem som är vem eller hur allting hänger ihop. Den röda tråden blir ofta lidande, och filmen upplevs ofta något fragmentarisk. Bitvis är det absolut bra och engagerande, men minst lika ofta blir filmen rentav tråkig och utdragen. Trots att det här är Christopher Nolans kortaste film på "bara" 1 timme 47 minuter upplevs den mycket längre än så; och det är inget gott tecken...

Men värst av allt har alla rollfigurerna blivit märkligt anonyma och utbytbara. Vi får knappt ens veta vad någon av personerna heter; än mindre får de någon form av substans eller djup. När eftertexterna rullar har man redan glömt bort vad alla heter, och jag var tvungen att slå upp i efterhand för att ens hitta namnet på personerna. Många nämns inte ens vid namn under hela filmen, och att faktiskt lära känna någon är bara att glömma. Dessutom avslöjar eftertexterna att alla rollfigurer är påhittade, och att det bara är själva evakueringen som faktiskt bygger på verkligheten. Det känns som bortkastad potential att inte skildra de verkliga personerna som var inblandad i händelserna, och att inte närmare skildra verkligheten hellre än ett fiktivt drama inspirerad av verkligheten.

Dessutom är filmen övertydlig, inte minst genom den öronbedövande musiken som spelas under hela filmen - något som inledningsvis är effektfullt, men snabbt upplevs övertydligt och ganska irriterande. Bilderna får aldrig tala för sig själva, utan musiken tar hela tiden överhanden; och är heller varken vacker eller stämningsfull utan tämligen monoton. Det borde vara en självklarhet att välja när musik ska spelas, men här spelas den oavbrutet från början till slut (förutom några minuter i början).

Däremot är fotot utmärkt, med ett starkt och effektivt bildspråk och väl genomtänkt bildkomposition. Den svenska filmfotografen Hoyte van Hoytema är onekligen mycket talangfull, och hans foto kommer till sin fulla rätt här. Vid de fåtal biografer i Sverige där man har möjlighet att se filmen i 70 millimeters-format är det säkert någonting i hästväg, men även i resten av Sverige där man får nöja sig med traditionellt digitalt format fungerar det bra. Filmen har inte mycket specialeffekter, men vid enstaka tillfällen blir det smärtsamt uppenbart att det rör sig om specialeffekter och "green screen". Skådespelarinsatserna är bra, även om ingen utmärker sig som något utöver det vanliga.

Dunkirk borde ha blivit en riktigt bra film, för den bygger ju trots allt på en fascinerande och intressant händelse under andra världskriget. Och visst är det vackert, genomarbetat och oerhärt stämningsfullt; med en imponerande närvarokänsla. En del scener är både spännande och obehagliga, och bitvis är det mycket engagerande. Men tyvärr är det minst lika ofta utdraget och tråkigt, med anonyma och intetsägande rollfigurer och en osammanhängande intrig. Den icke-linjära berättartekniken kommer tyvärr inte till sin rätt här, utan upplevs svårbegripligt utan att tillföra någonting. De flesta av Christopher Nolans filmer har varit riktigt bra, så jag hade höga förväntningar på filmen; men tyvärr infriades dem inte utan jag blev tyvärr besviken på Dunkirk. Kanske kan en andra titt när filmen släppts på DVD och Blu-Ray tillföra något, så att filmen upplevs bättre, men efter en första titt tycker jag tyvärr inte att det här är så mycket att hurra för. Det finns i och för sig intressanta delar, men rollfigurerna har blivit alldeles för anonyma och platta för att man faktiskt ska bry sig om vad som händer; och då är det svårt att berättiga ett högre betyg än en stabil femma.

Recensionen skriven: 19 juli 2017
Senast uppdaterad: 19 juli 2017

Recensionen har lästs 2753 gånger av 1621 personer, sedan den 19 juli 2017