Cage - Tom Cruise Rita - Emily Blunt
Sergeant Farell - Bill Paxton General Brigham - Brendan Gleeson
Skinner - Jonas Armstrong Kimmel - Tony Way
Griff - Kick Gurry Ford - Franz Drameh
Kuntz - Dragomir Mrsic Nance - Charlotte Riley
Dr. Carter - Noah Taylor Karen Lord - Lara Pulver

Utomjordiska väsen har invaderat jorden, och i ett försök att slåss mot varelserna har alla länder i världen tvingats samarbeta. Deras senaste vapen, en slags mekaniska skelett som man har på sig, har visat sig vara effektiva mot den utomjordiska rasen - och den första soldaten som använt exoskeletten, den tugga tjejen Rita Vrataski, har blivit känd under smeknamnet Full Metal Bitch. Den amerikanska majoren William Cage är presstalesman, och skickas till den förenade försvarsmaktens general Brigham. Han vill att Cage ska resa till Paris, för att filma strider mot utomjordiska varelserna på nära håll; något Cage inte alls vill. När han vägrar tar generalen sig friheten att söva ner Cage och skicka honom som menig vid slaget i Verdun i Frankrike. Men slaget går inte som planerat, utan soldaterna går rakt in i ett bakhåll där Cage blir dödad av rymdvarelserna. Därpå vaknar han upp igen morgonen tidigare, och återupplever samma dag igen. Cage kommer ihåg de tidigare försöken, men ingen av de andra soldaterna - och vad värre är rymdvarelserna kommer också ihåg det och lär sig av sina tidigare misstag...

De första 20 minuterna känns The Edge of Tomorrow som precis vilken annan film som helst, och det råder ju knappast någon brist på filmer om utomjordiska invasioner. Jag hann därför börja befara det värsta, men när filmen väl kommer igång och Måndag hela veckan-scenariot inleds blir det betydligt mer nyskapande och faktiskt hyfsat originellt. Då blir det en riktigt underhållande film, som är hyfsat spännande och håller intresset vid liv. Det är snyggt och ganska fartfyllt, och överlag blir det engagerande. Det finns också en gnutta humor, som hjälper till att lätta upp stämningen.

Enkelt uttryckt kan filmen närmast beskrivas som en korsning mellan Battle L.A. och Måndag hela veckan, och det är nästan lika märkligt som det låter. Men det fungerar över förväntan, och gör att filmen trots allt erbjuder något förhållandevis nytt av en bekant genre. Vi hinner lära känna både Cage och Rita på ett bra sätt, och båda har blivit förhållandevis mångbottnade. De flesta övriga rollfigurer blir dock tämligen endimensionella, men det är i och för sig bättre än många andra fall när åtminstone de två huvudrollerna blivit nyanserade.

Trots den absurda premissen lyckas filmteamet också att få filmen att kännas någorlunda trovärdig, och förvånansvärt nog håller premissen ihop logiskt ganska väl - en imponerande bedrift vid en så tillspetsad historia. Det är en ganska invecklad och komplicerad story, och periodvis måste man därför vara uppmärksam för att hänga med till fullo. Men gör man det får man också utbyte, då manuset överlag är genomarbetat och upplevs trovärdigt. Filmen tar också upp intressanta frågeställningar, och har en liten gnutta djup. Det enda vi får veta är genom nyhetsklipp i en kort prolog, och jag hade velat få lite mer bakgrundsinformation än så. Med den här premissen är det förstås oundvikligt att det bitvis kan upplevas lite repetitivt, men överlag har manusförfattarna och regissören löst det på ett bra sätt och därför blir det aldrig så upprepande som man hade kunnat förvänta sig.

Jag tycker dock det är tråkigt att Edge of Tomorrow aldrig tar sig tid att förklara vilka utomjordingarna är, varifrån de kom och hur invasionen inleddes. Periodvis blir det också lite för många och långa actionsekvenser, som dessutom ofta är så röriga att de blir jobbiga att titta på. Visst är det snyggt, men med den oerhört skakiga handkameran under de mer intensiva scenerna ser man bitvis knappt någonting av vad som händer; man blir hellre nästan illamående. Jag önskar att man hade kunnat tona ner berättartekniken med skakig handkamera, så att man faktiskt får en chans att se vad som händer.

Antalet actionscener hade också med fördel kunnat minskas ner, så att de som återstår fått en mer effektiv känsla. Särskilt mot slutet förekommer en actionscen på ungefär en halvtimme utan avbrott, och det blir alldeles för mycket av det goda. Filmen hade därför vunnit på att kortas ner en del, och med minst en kvarts kortare speltid hade helhetsintrycket sannolikt blivit betydligt bättre. Jag lyckas heller inte få slutet att gå ihop logiskt, utan om jag inte missat något uppenbart känns det som att det då uppstår en del logiska luckor. Det känns märkligt och lite inkonsekvent från resten av filmen.

Fotot är snyggt och förutom det stora fokuset på handkamera har filmen ett effektivt och bra bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Tom Cruise tillhör långt ifrån någon av mina favoriter, men gör trots allt en helt okej insats i huvudrollen som Cage. Han sticker inte ut som något utöver det vanliga, utan spelar ungefär samma slags roll som han redan gjort femtioelva gånger, men gör ganska bra ifrån sig ändå. Emily Blunt är utmärkt som Rita, och spelar övertygande och naturligt helt utan överspel eller konstlade manér. Hon lyckas med råge att överklassa Tom Cruise, och gör att hans intryck känns ganska blekt när de spelar mot varandra. Även i övrigt är det bra skådespelare, men ingen av de övriga lär vinna någon Oscar för sina rollprestationer här.

Jag såg Edge of Tomorrow i 3D-version, men blev överlag inte alltför imponerad. Det finns en del häftiga 3D-effekter, och periodvis är djupkänslan riktigt bra. Men det är ganska långt mellan de stora effekterna, och under de flesta scener blir det inte mer än en helt okej djupkänsla. Jag är därmed ganska kluven till filmen som helhet, och periodvis gav 3D-effekterna en del men lika ofta kände jag att det hade varit behagligare att se filmen i 2D som man sluppit de väldigt tunga glasögonen (åtminstone vid den 3D-teknik som används i Skellefteå)... Vid några tillfällen blir det också lite för mörkt med 3D-glasögonen på.

Edge of Tomorrow är en annorlunda och helt okej film, som är engagerande och ovanlig; men som tyvärr bitvis känns lite för utdragen och vid vissa tillfällen med onödigt skakig handkamera. Jag kan heller inte dra någon annan slutsats än att delar av filmen innehåller vissa logiska luckor, även om jag inte helt kan utesluta möjligheten att det är jag som missat något uppenbart. Trots bristerna är filmen ganska bra och fullt sevärd, men samtidigt kan jag inte släppa tanken på att det kunde ha blivit så mycket bättre med en mindre revidering av manuset. Mitt betyg stannar därför på en stark sexa, och trots snyggt foto är det något tveksamt om det är värt att kosta på biobiljetten för att se den på bio.

Recensionen skriven: 7 juni 2014
Senast uppdaterad: 7 juni 2014

Recensionen har lästs 3396 gånger av 1755 personer, sedan den 7 juni 2014