Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Jim McAllister - Matthew Broderick Tracy Flick - Reese Witherspoon
Paul Metzler - Chris Klein Tammy Metzler - Jessica Campbell
Walt Hendricks - Phil Reeves Diane McAllister - Molly Hagan
Linda - Delaney Driscoll Dave - Mark Harelik
Judith - Colleen Camp Lisa - Frankie Ingrassia
Jerry - Joel Parks Studierektor Ron Bell - Matt Malloy

På senare år har det kommit några politiska satirer, men ingen av dessa är fullt lika originell som denna. Trots att filmen och DVD-utgåvan har ett antal år på nacken, tycker jag därför att det fortfarande är aktuellt att ta en titt på 1999 års succéfilm Election. Den är baserad på en i Sverige ganska okänd roman av Alexander Payne, och såvitt jag vet har boken aldrig översatts till svenska. Filmen utspelas på en gymnasieskola i Omaha i den amerikanska delstaten Nebraska, och i centrum står skolans val till elevrådsordförande (det kan låta löjligt med svenska mått mätt, men elevrådet är betydligt mer märkvärdigt i USA än i Sverige). Den mycket överambitiösa toppstudenten Tracy Flick, som lyckas med allt hon försöker med, vill det här året bli elevrådsordförande. Till att börja med inte en särskilt svår uppgift, då hon råkar vara enda kandidaten... Skolans SO-lärare Jim McAllister tycker inte om detta, och har sedan länge tröttnat på Tracys besserwisser-attityd. Han ser inte fram emot att tvingas jobba ihop med Tracy ett helt år. Därför övertalar han den populära amerikanska fotbollsspelaren Paul att ställa upp som ordförandekandidat och tävla mot Tracy - på så sätt kan det bli lite konkurrens, och Paul kan vinna över Tracy, så att Jim slipper ha så mycket med henne att göra. Det dröjer inte länge innan Pauls syster Tammy också ställer upp som kandidat, då hon vill ge igen efter att hennes flickvän Lisa dumpat henne till förmån för Paul. Men Tracy har inga som helst planer på att förlora, och är beredd att ta till alla tänkbara medel för att vinna valet till varje pris. Det utvecklas till en ordförandekampanj som ingen lär glömma i första taget, och som kommer att förändra livet för alla inblandade...

Storyn kanske inte låter alltför märkvärdig, men ibland kan skenet bedra. Det här är just ett sådant fall, för Election är faktiskt en mycket lyckad film. Den fungerar bra både som satir, komedi och underhållning; och passar faktiskt bra för de flesta åldrar. Det här är inte en traditionell ungdomsfilm, utan tvärtom en film som fungerar minst lika bra för vuxna som för tonåringar. Den råkar bara utspela sig i en skola, fast dess handling är i högsta grad aktuellt i de flesta politiska sammanhang. Skolmiljön gör troligen att en del äldre personer inte kommer att ge filmen en chans, och det är beklagligt, för den förtjänar bättre än så. Jag skulle rentav våga påstå att de flesta kommer att tycka om den, bara de ger den en ärlig chans. Den innehåller förvånansvärt intelligent humor, och är för en gångs skull helt befriad från slag under bältet och s.k. "kiss och bajs"-humor, som annars brukar vara så vanligt. Man får många chanser att skratta, samtidigt som den är tänkvärd, underhållande och intressant. De fyra huvudrollsinnehavarna (Tracy, Jim, Paul och Tammy) är mångbottnade, och porträtteras på ett imponerande sätt där vi får se alla personerna på både positiva och negativa sätt. För ovanlighetens skull agerar alla fyra personerna berättare växelvis, så att vi på ett skickligt sätt får veta vad alla tänker och känner, utan att det blir så egocentriskt som många filmer med berättarröst har en tendens att bli. Skådespelarinsatserna är överlag utmärkta, och Reese Witherspoon gör en strålande insats som Tracy, och spelar både övertygande och trovärdigt. Även Jessica Campbell gör en mycket bra rolltolkning som Tammy, och Chris Klein - som gjorde sin skådespelardebut i den här filmen, fast han i dagens läge är väletablerad - gör en god insats, även om han periodvis agerar en aning stelt. Trots hans strålande insats i Fira med Ferris 1986, så har Matthew Broderick på senare tid haft en viss tendens att agera lite stelt och "träigt", men här gör han faktiskt en mycket bra rolltolkning som läraren Jim McAllister. Det man kan anmärka på är att birollerna - i stort sett alla utom de fyra som står i centrum - presenteras på ett lite endimensionellt sätt, och vi får egentligen inte lära känna någon av dem särskilt väl. I en del av fallen är det säkerligen behövligt för att inte få alltför många personer i centrum (vilket lätt kan göra en film rörig), men somliga hade gärna fått ha en lite mer betydande roll. Ett exempel är Tammys (i inledningen) flickvän Lisa, som har en viss relevans för handlingen, men som vi ändå inte får se särskilt mycket av och inte får lära känna alls. Det är lite tråkigt. Man kan också tycka att filmen periodvis har lite för lite humor, och under vissa delar känner man att satiren och dramat ligger i centrum, så att det blir långt mellan skämten. Det har givetvis både för- och nackdelar, men filmen hade tjänat på att lättas upp med lite mer humor under vissa scener. Bristerna är dock relativt få, och Election är utan tvekan en mycket lyckad film. Det är en typisk film som passar lika bra för ungdomar som för vuxna, och uppskattas säkert av de flesta som ger den en chans. Den är absolut sevärd, och håller dessutom att ses om flera gånger. Då kan man ha överseende för de fåtalet brister som trots allt finns.

DVD-utgåvan kom 2000, och är ganska enkel som sådan. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bilden är anamorfisk i 2,35:1 (det bredaste formatet som används i modern tid, vilket resulterar i svarta fält upp- och nedtill även på en Widescreen-TV). Den är textad på ett dussintal språk, däribland de skandinaviska språken. Det finns dessutom både vanlig engelsk text, och engelska för hörselskadade, vilket är uppskattat. Tyvärr finns dock ingen svensk dövtextning. Den svenska texten är lagom stor och lättläst, och håller hög kvalitet utan tydliga översättningsfel. Dock har textaren glömt att översätta ett fåtal viktiga textskyltar, men det är dessbättre inte ofta. När man matar in skivan, möts man först av en Paramount-jingel på 20 sekunder, som tyvärr inte går att hoppa förbi. Därefter visas språkvalsmeny, som följs av varningstexter i fem sekunder. Därefter börjar filmen direkt att spelas upp, och någon meny syns inte till. Det finns menyer, men dessa visas enbart när man antingen sett filmen klart eller avbryter uppspelningen genom att trycka Menu-knappen på DVD-spelarens fjärrkontroll. Det är inte helt lyckat, inte minst då man måste gå via menyn för att få engelsk text (väljer man engelska från språkvalsmenyn, så visas filmen utan text). Menyn i sig är enkel och stillastående utan musik, men är ganska stilren. Som extramaterial erbjuds ett kommentatorspår med regissören och manusförfattaren Alexander Payne. Det är ganska intressant, och vi får veta en hel del värdefullt om både manuset, inspelningen, skådespelarna och tekniska lösningar. Emellertid märker man ibland att Alexander har för lite att säga, och det blir en del halvlånga tysta perioder. Han har ocså en viss förkärlek för att jämföra filmen med sin tidigare film Citizen Ruth från 1996, vilket säkert är intressant för de som sett filmen, men då den filmen såvitt jag vet aldrig släppts på DVD i Sverige och enbart verkar ha släppts som hyr-VHS 1997, så lär inte särskilt många ha sett den i Sverige. Kommentatorspår med enbart en person har ofta en tendens att låta lite egocentriska, och det gäller även den här, även om det inte är lika tydligt som i vissa andra fall. Antagligen hade det blivit bättre om Alexander Payne hade fått sällskap av någon annan på kommentatorspåret, såsom exempelvis den andra manusförfattaren, någon av producenterna eller någon av huvudrollsinnehavarna - då hade det säkerligen låtat lite mindre egocentriskt, samtidigt som det hade avhjälpt problemet med de flertalet tysta partierna. Där tar tyvärr det roliga slut, och något annat extramaterial finns inte att tillgå. Det är tråkigt. Dels hade det varit intressant att se de bortklippta scener som Alexander nämner i kommentatorspåret, och dels hade det varit mycket värdefullt med intervjuer med de inblandade och gärna en bakom kulisserna-dokumentär. Efter att så många andra filmer släppts i flera specialutgåvor med mängder av extramaterial på senare år, så är det tråkigt att Election fortfarande inte kommit i någon nyare DVD-utgåva, med mer extramaterial. En så bra film hade definitivt förtjänat en bättre behandling på DVD. Fortfarande anser jag dock att DVD:n utan tvekan är värd att köpa, inte minst då den nuförtiden kan hittas ganska billig i många affärer.

Recensionen skriven: 18 december 2007
Senast uppdaterad: 18 december 2007

Recensionen har lästs 4162 gånger av 2102 personer, sedan den 18 december 2007