Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Drew - Orlando Bloom Claire - Kirsten Dunst
Hollie - Susan Sarandon Heather - Judy Greer
Ellen - Jessica Biel Bill - Bruce McGill
Phil - Alec Baldwin Jessie - Paul Schneider
Farbror Dale - Loudon Wainwright Charles - Gailard Sartain

På sistone har det blivit väldigt mycket kriminaldramer som recenserats här, så då kan det passa bra med en gammal hederlig romantisk komedi igen - genren som aldrig tycks bli omodern. I centrum står Drew Baylor, en framgångsrik skodesigner. Åtminstone tills dess att han misslyckas katastrofalt med ett åtta år långt projekt, orsakar skoföretaget en förlust på en miljard dollar och får sparken. Han åker hem, och riktar in sig på att begå självmord. Men just då får han reda på att hans pappa dött, och att hans mamma tappat fattningen. Han måste ta på sig ansvaret för allt, och reser till den lilla bondhålan Elizabethtown i Kentucky där hans pappas släkt bor, för att ordna med begravningen. Men allt förändras när han på flygresan dit kommer i kontakt med flygvärdinnan Claire, en levnadsglad och väldigt intensiv tjej - till råga på allt har hon inte speciellt mycket att göra på planet, då Drew råkar vara enda passageraren. Därför pratar hon allt mer med honom under resan - mer än han hade velat...

Jag har alltid tyckt mycket bra om romantiska komedier, så kanske får man ha det i åtanke när man läser recensionen. Men den här filmen känns riktigt lyckad. Det är en välgjord och (någorlunda) trovärdig film, som hinner med att både vara rolig, underhållande och mycket gripande under de två timmarna som filmen räcker. Det är egentligen en riktigt lyckad blandning mellan drama och komedi, även om jag ibland tycker att det komiska kommer i skymundan - det hade inte skadat med lite mer roliga poänger, även om jag inser att det är en svår balansgång att gå. Ett problem är att filmen periodvis känns lite utdragen, och det hade nog inte skadat att korta ner den med en sisådär 10 minuter eller så. Vissa sidohandlingar känns också lite malplacerade och onödiga, samtidigt som enstaka logiska luckor och oklarheter framstår. Vissa karaktärer känns också lite outvecklade, och hade gärna fått ha lite större roller (exempelvis Drews syster Heather). Men samtidigt är det en mycket vacker och mysig film, som man inte kan låta bli att bli glad av att se. De flesta av skådespelarna är bra, även om jag bland tycker att Orlando Bloom i huvudrollen spelar aningen stelt. Annars måste man puffa för den lysande Jessica Biel, kanske mest känd som Mary i TV-serien Sjunde himlen, i en ganska liten roll och den mycket duktiga Judy Greer i en tyvärr lite för outvecklad roll som Drews syster. Men den största behållningen är utan tvekan den alltid lika lysande Kirsten Dunst, som gör en strålande insats som Claire. Jag skulle nästan våga påstå att Kirsten måste tillhöra en av världens bästa skådisar just nu. Så även om filmen har en del brister och inte lär gå till historien som något mästerverk, så är det en underhållande, rolig, gripande och välgjord film; väl värd att ses av alla - kanske rentav mer än en gång. Visst finns det klart bättre filmer, men filmen är åtminstone markant bättre än i stort sett samtliga svenska filmer jag sett i livet. Därför blir en sjua det enda rättvisa betyget jag kan ge.

Recensionen skriven: 10 maj 2006
Senast uppdaterad: 11 maj 2006

Recensionen har lästs 3600 gånger av 1897 personer, sedan den 5 december 2007