Ella - Anne Hathaway Prins Char - Hugh Dancy
Slannen - Aidan McArdle Dame Olga - Joanna Lumley
Hattie - Lucy Punch Olive - Jennifer Higham
Mandy - Minnie Driver Lucinda - Vivica A. Fox
Sir Edgar - Cary Elwes Areida - Parminder Nagra
Benny - Jimi Mistry Berättare - Eric Idle

Filmatiserade sagor finns det gott om, men i de allra flesta fall handlar det om tecknade filmer. Men här kommer en film som bryter mot standarden, då det faktiskt är en spelfilm upplagd som en saga. Filmen, som bygger på en bok av Gail Carson Levine, utspelas i en påhittad sagovärld, och i centrum står den unga tjejen Ella. Som nyfödd fick hon en "gåva" av en välmenande men förvirrad fé vid namn Lucinda - nämligen lydnadens gåva. Med andra ord, hon måste bokstavligt talat lyda allting som alla säger åt henne; hur sjuka saker det än handlar om. Lucinda menade visserligen väl, men vem som helst förstår ju att det inte är speciellt lyckat... Hon klarar sig ändå bra i ett antal år, och växer upp som en relativt normal och glad tjej. Fram tills dess att hennes mamma dör, och hennes pappa gifter om sig med en elak kvinna vid namn Olga. Då flyttar också Olgas två egna döttrar in, Hattie och Olive. De börjar snart ana att något inte står rätt till med Ella, och när de får reda på sanningen är de inte sena att utnyttja det för egna syften. Då förstår Ella att det inte håller längre, och skicker hemifrån för att leta rätt på fén Lucinda och övertala henne om att ta tillbaka "gåvan" - förtrollningar av féer kan nämligen bara brytas av samma fé som uttalade dem. På hennes väg in i den märkliga sagovärlden, som bland annat kantas av både troll, pysslingar och jättar, stöter hon ihop med landets prins Char; som alla tjejer i landet - utom just Ella - är förtjusta i...

Storyn kanske låter mycket märklig, och det är den också - men det funkar faktiskt här. Det är en originell och annorlunda film, som på ett skickligt sätt lyckas att kombinera en traditionell gammaldags saga med modern ungdomsfilm. Resultatet blir en salig blandning av saga, barnfilm, ungdomsfilm, actionäventyr och komedi; men det går faktiskt hem. Man lyckas också att driva med både Bröderna Grimms sagor och Shakespeares pjäser - framförallt hittar vi tydliga likheter med både "Askungen" och "Hamlet". I filmens drivs också en del med andra filmer, och verkliga nutida seder och modern popkultur. Visserligen är filmen ganska förutsägbar, och det förekommer också några logiska luckor - men det kan man ha överseende med. I och med stilen gör det heller ingenting att det blir orealistiskt. Vissa karaktärer känns också lite endimensionella och outvecklade, däribland prins Char. Filmen är välgjord, även om specialeffekterna inte tillhör det mest avancerade man sett. Skådespelarna är mycket bra, och då filmen är ett brittiskt-irländskt-amerikanskt samarbete förekommer både brittiska och amerikanska skådisar. Bäst av alla är Anne Hathaway, som vi tidigare sett i bl.a. En prinsessas dagbok, som är helt lysande i huvudrollen. Men det förekommer också ett antal mycket skickliga skådisar i biroller, exempelvis Minnie Driver samt Vivica A. Fox (från bl.a. kriminalserien Missing). Men framförallt är filmen mycket rolig - man får skratta en hel del, och en del poänger är riktiga fullträffar. Det är kanske inte en alltför minnesvärd eller djup film, men om man tar det för vad det är - d.v.s. lättsam och trevlig underhållning - så blir man inte besviken. Förmodligen är filmen i första hand avsedd för yngre tjejer, men den funkar faktiskt riktigt väl för båda könen och även för äldre personer.

DVD-utgåvan från Nordisk Film är avsedd för Skandinavien, och har Widescreen-bild i 1,85:1 och ljudspår i både Dolby Digital 5.1 och DTS - det sistnämnda har jag dock inte kunnat granska, då jag inte har utrustning som kan spela DTS. Textning finns på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr inte engelska. Någon textning för hörselskadade eller döva finns heller inte, vilket jag tycker är svagt (om än inte ovanligt). När vi startar skivan möts vi av vinjett följt av ett flertal trailers (som dock går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till språkvalsmeny, och blir därefter påtvingad svensk och mycket irriterande anti-piratpropaganda från Antipiratbyrån. Jag har aldrig tidigare sett att Nordisk Film haft med sådan propaganda på sina DVD-utgåvor, så det är mycket tråkigt att även dem börjat med denna irriterande och verkningslösa sed. Därefter kommer vi äntligen till huvudmenyn, som är färgglad och trevlig men tyvärr enbart på engelska. Textningen under filmen är lagom stor och bra placerad.

Som extramaterial finns en knapp halvtimmeslång bakom kulisserna-dokumentär, som bl.a. består av intervjuer av skådespelare, regissör och andra personer inblandade. Det är en ovanligt intressant dokumentär, och vi får en ganska vettig blick i hur filmen gjorts. Därefter finns en musikvideo med Kari Kimmel av ledmotivet "It's Not Just Make Believe". Till sist finns också en biotrailer för den här filmen, och trailers för ett flertal andra filmer. Mer än så finns tyvärr inte... Extramaterialet är tyvärr inte textat överhuvudtaget, vilket jag tycker är dålig stil. Värst av allt är dock att den amerikanska DVD-utgåvan enligt uppgift innehåller en del annat extramaterial - däribland kommentatorspår på filmen samt bortklippta scener; som alltså saknas i den skandinaviska utgåvan. Det är mycket tråkigt - det borde rimligen inte kosta speciellt mycket för Nordisk Film att licensiera allt extramaterial från USA tillsammans med själva filmen.

Recensionen skriven: 26 mars 2006
Senast uppdaterad: 26 mars 2006

Recensionen har lästs 4154 gånger av 2390 personer, sedan den 5 december 2007