Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Chris - Chris Hemsworth Eddie - Michael Angarano
Inspektör Ransome - Dwayne Johnson Tommy - Paul Ben-Victor
Jimmy the Greek - Jerry Ferrara Mike - Greg Vrotsos
Lisette - Nikki Reed Eleni - Shenae Grimes
Nancy - Emma Roberts Vicky - Gia Mantegna
Williams - Wayne Pére Tony - Michael Rispoli

Chris Potamitis misslyckas med att komma in på polishögskolan, och nöjer sig istället med en karriär som säkerhetsvakt för ett värdetransportföretag. Han reagerar direkt på att företaget, trots att de dagligen hanterar miljontals dollar, inte direkt har någon imponerande säkerhet. Detta nämner han för sin bästa vän Eddie; men det borde han inte ha gjort. Eddie börjar genast att planera ett rån mot värdetransportföretaget, och Chris dras in i det hela. Men den erfarne New York-inspektören James Randome är snart de på spåren.

Den verkliga historien kring rånet är definitivt fascinerande, och att skildra ett så stort och omtalat rån på film är en bra idé. Det är fascinerande och intressant, och allting tyder på att det mesta i filmen ligger nära verkligheten; åtminstone med undantag av vissa detaljer - i filmen avslöjas exempelvis var rånbytet finns, och den biten förutsätter jag är påhittad, i och med att ingen än idag har lyckats att hitta de stulna pengarna.

Som film betraktad är Empire State ganska bra och intressant, men tyvärr blir det aldrig riktigt lika fascinerande eller vasst som det borde ha kunnat bli utifrån de verkliga händelserna. Det är engagerande och intresset hålls vid liv. Det är också intressant att få veta mer om den här kuppen, som utanför USA inte blivit alltför välkänd. Stämningen är bra, och förutom några misstag lyckas filmen fånga tidskänslan från 1980-talet på ett effektivt sätt. Det är hyfsat spännande, och med några snyggt koreograferade actionsekvenser. Därför har det överlag blivit en underhållande och intressant film, och då den riktiga Chris Potamitis varit inblandad i filmen förutsätter jag att det mesta är sanningsenligt utifrån vad som faktiskt hände 1982.

Chris har blivit en förhållandevis nyanserad och intressant rollfigur, och fastän han bitvis beter sig korkat och inte helt logiskt förstår man i alla fall hans perspektiv och kan till viss del sympatisera med honom. Detsamma kan dock inte sägas om Eddie, som är det mest osympatiska och stereotypa som världen någonsin skådat. Han är både dum, ogenomtänkt och allmänt irriterande - och att påstå att han känns som en vandrande kliché är tidernas största underdrift. Nu är det ju ett välkänt faktum att Eddie faktiskt finns på riktigt, men för allas skull hoppas och tror jag att han inte är riktigt så här i verkligheten; inte minst då det annars verkar obegripligt varför Chris eller någon annan skulle vilja umgås med honom. I stort sett alla andra rollfigurer är antingen stereotypa, endimensionella eller bådadera.

Det är också en väldigt "grabbig film", och kvinnosynen ska vi inte ens tala om. De kvinnor som förekommer fungerar i stort sett bara som flickvänner eller bekanta till de manliga huvudrollerna, och får varken utrymme eller djup. Utan att underdriva vågar jag påstå att ingen kvinna medverkar i mer än ett fåtal scener, och vi får egentligen inte veta mycket mer än deras namn. Det är väldigt tråkigt, då jag hade velat se betydligt mer av Chris och Eddies respektive flickvänner Lisette och Eleni, som inledningsvis är intressanta men som efter ett par scener i stort sett blir ovidkommande för handlingen. Servitrisen Nancy är också intressant, och är i ett par korta nyckelscener viktig för handlingen, men det leder ingenstans och hon syns bokstavligt talat bara i några få korta scener. Det förekommer också ett fåtal logiska luckor och trovärdighetsproblem, och dessutom en del storylines som tas upp men som senare verkar vara irrelevanta. Under de autentiska nyhetsklippen som inleder filmen talas det exempelvis om att någon flyttat på övervakningskameror, vilket fick polisen att misstänka insiderbrott; men om detta nämns inte ett ord i hela filmen. Varför i sådana fall ta med just det nyhetsklippet i början, om det ändå inte ska tas upp i filmen...?

Fotot är snyggt, men filmen innehåller tyvärr några lite väl klantiga misstag; såsom ett par anakronistiska detaljer som känns onödigt klantiga att göra. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Liam Hemsworth är riktigt bra som Chris, och spelar övertygande och trovärdigt. Michael Angarano är överlag bra, men har en tendens att spela över bitvis. Emma Roberts är som vanligt utmärkt, men får tyvärr inte mycket att arbeta med i den alldeles för begränsade rollen som Nancy. Det största problemet med ensemblen är Dwayne Johnson, som tyvärr ger ett ganska konstlat intryck och känns både stel och malplacerad.

Empire State har marknadsförts som en actionfilm, och allting på DVD-omslaget tyder också på att det skulle röra sig om en traditionell actionrulle. Det är att göra filmen en björntjänst, för trots några actionscener är det här verkligen ingen actionfilm. Det är snarare en ganska långsam dramathriller, som tar god tid på sig att introducera premissen. Men vet man vad man ger sig in i är det inget fel med det, och som drama fungerar filmen ganska väl. Men helhetsintrycket dras ned av de stereotypa rollfigurerna (framförallt Eddie) och att filmen inte på något bättre sätt förklarar varför Chris skulle vilja vara vän med Eddie eller anförtro sig åt honom om företagets dåliga säkerhet. Det känns helt enkelt inte trovärdigt, varför jag bara kan förmoda att den riktiga Eddie inte är lika korkad eller platt som han skildras här. Men det är ändå en helt okej film, som underhåller och fascinerar - inte minst genom att det är verklighetsbaserat - men som tyvärr sällan blir så bra som den hade kunnat bli. Tycker man om verklighetsbaserade och lite långsamma filmer är det absolut värt att ge Empire State en chans, och visst är filmen sevärd, men samtidigt är risken stor att ni precis som jag blir lite besviken. Mitt betyg stannar på en stark sexa, vilket förvisso långt ifrån är dåligt men samtidigt långt ifrån den potential som filmen trots allt haft utifrån handlingen.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både DTS-HD och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst, men tyvärr är kantlinjerna lite väl tunna vilket gör det svårt att läsa texten vid ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren och stillastående.

Som extramaterial hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på fem minuter, som främst består av intervjuer med de inblandade. Det är hyfsat intressant, och innehåller en del matnyttigt; men alldeles för stort fokus läggs på att beskriva rollfigurer och handling som man redan vet om man sett filmen. Därefter finns det en intervju på 10 minuter med den riktiga Chris Potamitis, och det är riktigt intressant. Vi får veta en del intressant, även fast vi inte får några klara besked om varför han faktiskt gjorde det. Inslaget går heller inte riktigt tillräckligt in på djupet, men det vi får höra är i alla fall fascinerande. Tyvärr har extramaterialet ingen textning överhuvudtaget, och även om man är bra på engelska är det inte alltid helt enkelt att uppfatta vad alla säger.

Recensionen skriven: 30 december 2013
Senast uppdaterad: 31 december 2013

Recensionen har lästs 3562 gånger av 2124 personer, sedan den 30 december 2013