Ian - Rafe Spall Sylvie - Romola Garai
Jasmine som spädbarn - Eden Mengelgrein / Kayla Mengelgrein Jasmine som äldre - Emilia Jones
Steven (Dexters pappa) - Ken Stott Alison (Dexters mamma) - Patricia Clarkson
Suki - Georgia King Tilly - Jodie Whittaker
Jamie Hazeel - Jamie Sives Murray - Matthew Beard
Tara - Amanda Fairbank-Hynes Marie - Joséphine de La Baume

Den brittiska författaren David Nicholls började sin karriär som manusförfattare för TV, och skrev bl.a. manus till TV-serier som Cold Feet och Rescue Me. 2003 gav han ut sin första roman, dramat Starter for Ten som blev till film några år senare. Hans tredje roman, En dag från 2009 blev bästsäljande i många länder och har även vunnit priser. Nu har den boken blivit till film, och David Nicholls har själv skrivit filmmanuset. Bakom regi står danska Lone Scherfig, som senast låg bakom Oscarnominerade An Education. Nu har En dag också släppts på DVD.

I Edinburg 1988 träffas den fattiga mönsterstudenten Emma och den rika kvinnotjusaren Dexter, när båda två tar studenten från gymnasiet. De tillbringar en dag tillsammans, men trots att förhållandet inte håller förblir de vänner under många år. Under 20 års tid får vi därefter följa Emma och Dexter en enda dag varje år, den 15 juli, och deras vänskap och komplikationer.

Jag har tyvärr inte läst David Nicholls populära litterära förlaga, och har därför inget att jämföra med. Det är kanske en nackdel, för inledningsvis upplever jag filmen som en smula osammanhängande och rörig. Det känns helt enkelt som att tittarna förutsätts veta mer än vi som inte läst boken faktiskt gör om rollfigurerna, och det blir en smula abrupt att bara få se en dag och därefter hoppa fram ett helt år. Men allt eftersom filmen utvecklas och vi får se mer av Emma och Dex, så blir En dag betydligt bättre och mer engagerande. Det utvecklas till en riktigt bra och underhållande film, som övertygar med en trovärdig intrig och lågmäld humor. Det är småroligt, charmigt och fängslande. I synnerhet under filmens andra halva blir det också riktigt berörande, och bitvis oerhört gripande. Vid några scener är det helt omöjligt att inte gråta.

Så visst är det en riktigt bra och lyckad film, men samtidigt hade jag väntat mig mer av En dag; inte minst efter alla lovord som romanen fått. Filmen har ett lite ojämnt tempo, där den första timmen går snabbt framåt med relativt korta scener från respektive dag, medan den andra halvan saktar ner påtagligt och vi får se mer av varje dag. I det här fallet fungerar det lugnare tempot betydligt bättre, och filmen blir mer fängslande och intressant under dess andra halva. Medan Emma förblir mångbottnad och intressant hela filmen igenom, som är lätt att sympatisera med, så har jag lite svårare för Dexter. Han känns lite för endimensionell och stereotyp, och länge känns han ärligt talat ganska osympatisk. Det är säkerligen avsiktligt och mot slutet blir han också mer mänsklig, men det dröjer för länge och jag hade velat kunna sympatisera för honom vid ett betydligt tidigare skede.

Trots en utmärkt originell idé och trots att En dag fascinerar och berör nästan hela tiden, så känner jag att någonting saknas för att jag ska bli riktigt nöjd. Filmen får inte riktigt det djup som filmteamet förmodligen haft i åtanke, och det fragmentariska berättarsättet med att få se bara en dag per år fungerar inte riktigt fullt ut i filmform. Kanske fungerade det bättre i boken, men historien kommer inte riktigt till sin fulla rätt i den här formen. Däremot uppskattar jag filmens vassa och ovanligt trovärdiga dialog, och den realistiska lågmälda stil som gör att man hela tiden förblir intresserad och engagerad.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk och dessutom originella sätt att visa årtalen på. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och framförallt är Anne Hathaway fullkomligt lysande som Emma. Hon spelar mycket övertygande och trovärdigt, och gör en minnesvärd rollprestation av en ganska svår rollfigur. Hennes brittiska accent är också förvånansvärt trovärdig. Jag har alltid tyckt mycket bra om Anne, och här bevisar hon återigen att hon är en utmärkt skådespelerska som klarar av de allra flesta roller utan problem. Jag blev inte riktigt lika förtjust i Jim Sturgess som Dexter, som visserligen spelar bra men bitvis känns en smula malplacerad. Han blir bättre allt eftersom filmen fortlöper, men inledningsvis hade jag lite svårt för honom. Dock har Jim och Anne en övertygande personkemi, vilket förstås är ett måste för att filmen ska fungera. Även i birollerna är det bra skådisar, och alla gör vad som går av manuset.

En dag är en bra och berörande film, som är välgjord med utmärkta skådespelarinsatser (i synnerhet av Anne Hathaway). Filmen har en vemodig men samtidigt finstämd ton som jag uppskattar, och filmen övertygar med dess charm och realism. Men jag blev ändå lite besviken och hade väntat mig mer. Kanske har det varit för svårt för David Nicholls att bearbeta sin egen ganska tjocka roman till filmmanus, eller också fungerar det här upplägget trots allt inte fullt ut i filmform. För det går inte riktigt att släppa känslan av att det upplevs lite för fragmentariskt att bara få se denna enda dag, och därefter behöva fundera över vad som egentligen hänt under det gångna året. Jag har som sagt inte läst boken, men efter alla lovord den fått tror jag ärligt talat inte att den upplevdes lite fragmentarisk. Det här är ändå en bra film som är väl värd att se, men den saknar något för att upplevas jättebra och sannolikheten är nog stor att boken är bättre. Jag blir i alla fall nyfiken på att läsa boken, och på så sätt har väl filmen på sätt och vis fyllt sin funktion. Betygsmässigt väljer jag en ganska stark sjua, men även om filmen på intet sätt är dålig så saknar jag någonting för att bli överförtjust.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och översättningen håller hyfsad klass. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, innan ett flertal trailers visas. Någon slags kompatibilitetsproblem verkar förekomma där, för på vissa DVD-spelare går det att hoppa förbi trailerna och på vissa jag testat på går det inte. Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt då jag verkligen hade velat höra mer om den litterära förlagan och anpassningen till film.

Recensionen skriven: 15 mars 2012
Senast uppdaterad: 16 mars 2012

Recensionen har lästs 3397 gånger av 1953 personer, sedan den 15 mars 2012