Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Violet Weston - Meryl Streep Barbara Weston - Julia Roberts
Ivy Weston - Julianne Nicholson Karen Weston - Juliette Lewis
Bill Fordham - Ewan McGregor Jean Fordham - Abigail Breslin
Lilla Charles Aiken - Benedict Cumberbatch Steve Huberbrecht - Dermot Mulroney
Mattie Fae Aiken - Margo Martindale Charles Aiken - Chris Cooper
Johnna Monevata - Misty Upham Beverly Weston - Sam Shepard

Violet Weston har drabbats av cancer, och hon har dessutom grova alkohol- och drogproblem. Hon har levt ett stabilt men måttligt kärleksfullt liv med sin make Beverly, och har på ålderns höst blivit arg och bitter. Då hon inte är världens lättaste att ha att göra med försöker hennes döttrar att ha så lite kontakt med henne som möjligt. Beverly har istället anlitat en indiansk hemhjälp att sköta om henne. Men en vacker dag försvinner Beverly spårlöst, och ingen lyckas att hitta honom. Då känner sig Violets döttrar sig tvingade att resa hem till Oklahoma för att hjälpa till. Därför kommer nu Barbara tillsammans med sin nyligen separerade make Bill och deras tonårsdotter Jean, Karen med sin nyblivna fästmö Steve och slutligen Ivy som hela livet känt sig tvingad att hjälpa sin mamma tillbaka till barndomshemmet. Violets ännu surare och bittrare syster Mattie Fae kommer också med sin man och deras son lilla Charles. Alla försöker att handskas vid den något spända situationen, men hemligheter avslöjas samtidigt i det stora hemmet.

Upplägget är inte alltför originellt, och det råder knappast någon brist på filmer där familjer måste samlas av en eller annan anledning. Men trots en ganska enkel story är En familj - August: Osage County en riktigt bra film, som engagerar hela tiden. Det är intressant och fascinerande, och historien är genomarbetad. Det är också riktigt berörande, och filmen griper tag i tittarna nästan hela tiden. Det är visserligen sällan som man gråter av filmen, men icke desto mindre är det rörande hela tiden, och vid ett par tillfällen är det svårt att låta bli att fälla några tårar.

Rollfigurerna är mångbottnade och nyanserade, och vi får lära känna i synnerhet de kvinnliga rollfigurerna på ett bra sätt. Violet är dock tämligen osympatisk, men vi hinner ändå se några nyanser även hos henne. Allting är realistiskt och lagom nedtonat, och jag uppskattar filmens relativt lågmälda stil. Det är också finstämt med en utmärkt stämning och en fin atmosfär, samtidigt som det är ganska mörkt och dystert. Allt detta bidrar till en fängslande och underhållande film, som dessutom har en del charm; trots att det egentligen inte händer så jättemycket.

Det är ganska roligt, och man får skratta lite grand då och då av replikerna och situationerna. Samtidigt tar humorn aldrig överhanden, utan används mest för att lätta upp stämningen och krydda till dramatiken. Det är en väldigt karaktärs- och dialogdriven film, där den yttre handlingen är begränsad och allting istället kretsar kring rollfigurer och dialog. Det kan upplevas lite tråkigt, men i det här fallet tycker jag att det fungerar riktigt bra. För trots allt blir man berörd och bryr sig om rollfigurerna, och det är också en mycket genomarbetad och trovärdig dialog. Det är också trevligt med ett drama som för en gångs skull är helt befriad från sentimentalitet, och det finns heller ingen nämnvärd romantik.

Bitvis blir det dock lite väl händelsefattigt, och under en kort period upplevde jag den som något långsam, då allting går ut på just dialogen med begränsad yttre handling. Men dessbättre är det inte ett särskilt långt parti, utan därefter tar filmen ny fart och blir genast engagerande och tänkvärd igen. Man kan också tycka att det förekommer ett par förväxlingar för många, som gör att storyn vid ett par tillfällen kan upplevas en smula konstruerad. Medan alla kvinnliga rollfigurer blivit nyanserade och känns trovärdiga är de manliga karaktärerna dock inte lika genomarbetade; lite ironiskt med tanke på att manusförfattaren faktiskt är en man. De flesta av dessa har blivit tämligen endimensionella, och de flesta män spelar också en högst begränsad roll för handlingen. I första hand fungerar de manliga rollfigurerna mest som katalysatorer för de kvinnliga rollfigurernas utveckling, där deras egna karaktärsdrag blivit mindre viktiga. Det är i och för sig en trevlig omväxling med sådana ombytta roller på film, när det i 90% av fallen är precis tvärtom, men icke desto mindre är det lite beklagligt att inte både männen och kvinnorna kan bli mångbottnade.

Fotot är mycket bra, och filmen har ett effektivt bildspråk i kombination med en del vackra vyer. Till största delen rör det sig dock om interiörer inne i huset, och då får filmfotografen en inte riktigt lika stor börda. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och det är utan tvekan en imponerande ensemble som filmteamet lyckats få ihop. Meryl Streep är utmärkt som Violet, och lyckas att göra en svår roll rättvisa så att hon hela tiden känns trovärdig och naturlig. Det här är en väldigt svår roll, och i fel händer vore det oerhört lätt att det blir överspel av allt ihop. Men Meryl lyckas faktiskt att göra en naturlig insats, utan att spela över en enda gång. Julia Roberts är minst lika bra och lysande i en förvisso inte riktigt lika svår roll som Barbara. Hon gör en av sina bästa rollprestationer någonsin, och känns helt naturlig. Båda deras Oscarsnomineringar var fullt rättvisa.

Julianne Nicholson, som åtminstone för mig alltid kommer att förbli synonym med Marian i den underskattade TV-serien The Others, är också mycket bra som Ivy. Hon får dock mindre att arbeta med, men gör allt som går och lite till av rollen. Abigail Breslin är som vanligt utmärkt i den tyvärr lite väl begränsade rollen som Jean, och Juliette Lewis är som vanligt utmärkt som Karen. Ewan McGregor är riktigt som Bill, men får inte mycket att arbeta med. Benedict Cumberbatch är bra i den ännu mer begränsade rollen som lilla Charles, och hans amerikanska accent låter åtminstone med mina "amatöröron" helt trovärdig. Nuförtiden när han främst blivit känd för Sherlock är det dock lite svårt att ta honom på allvar i den här rollen, men det är förstås inte hans fel och hans rollprestation är det inget fel på.

En familj - August: Osage County är en mycket bra film, som engagerar och berör med enkla medel trots en enkel och relativt begränsad handling. Det är charmigt och småroligt, och har dessutom en fantastisk stämning. Det är en dialogdriven film, men trots förlagan upplevs den nästan aldrig teatralisk. Men det är tråkigt att alla manliga rollfigurer blivit mer eller mindre endimensionella, och likaså kan filmen vid vissa tillfällen upplevas något konstruerad. Så visst finns det vissa brister, men genom den fantastiska ensemblen är det samtidigt svårt att vara missnöjd. Jag väljer därför en svag åtta i betyg, och det här är utan tvekan en film väl värd att se för de allra flesta.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både DTS-HD 5.1 och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men är ändå relativt lättläst; fast tyvärr är kantlinjerna i tunnaste laget vilket gör texten något svår att läsa vid de scener som har ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och stilren.

Som extramaterial hittar vi först och främst en bakom kulisserna-dokumentär på 18 minuter, som bl.a. innehåller intervjuer med skådespelare, manusförfattare och (som hastigast) regissören; varvat med utdrag ur en Q&A-session (frågestund) på en filmfestival. Det är hyfsat intressant och vi får veta en del matnyttigt. Mellan varven blir det dock för mycket "ryggdunkande" och skryt över alla inblandade, varför det bitvis blir ganska tråkigt att lyssna på. Förvisso är det den här gången fullt rättvist att skryta över ensemblen, men det blir ändå lite lätt osmakligt. Vidare hittar vi sex bortklippta scener på totalt 12 minuter, varav en i själva verket är en utökad version av en befintlig scen. Scenerna varierar mellan intressanta och poänglösa, men överlag är det förståeligt varför de klippts bort.

Vidare hittar vi en sju minuter lång minidokumentär om pjäsförfattaren och tillika filmens manusförfattare Tracy Jetts. Det är bitvis hyfsat intressant, men är lite väl kortfattad och det är märkligt att han inte nämner ett ord om skillnader och likheter mellan pjäsen och filmen. Det finns även ett kommentatorspår till filmen med regissören John Wells och filmfotografen Adriano Goldman. Inledningsvis är det hyfsat intressant, men då det är ett väldigt tekniskt spår blir det ganska snabbt tråkigt att lyssna på. Här nämns knappt ett ord om manuset, men däremot mängder om valet av kamera och ljussättning. För personer som jobbar inom filmbranschen är det förvisso säkert intressant att få höra diskussioner om analoga och digitala filmkameror, men hur många andra bryr sig om det...? Slutligen finns även trailers för fyra andra filmer, individuellt valbara från en meny. Extramaterialet har ingen som helst textning, och då vissa inte talar helt tydligt kan det ställa till med somliga problem..

Recensionen skriven: 11 november 2014
Senast uppdaterad: 12 november 2014

Recensionen har lästs 5522 gånger av 1930 personer, sedan den 11 november 2014