Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Regi: Gorki Glaser-Müller
Manusförfattare: Gorki Glaser-Müller
Svensk distributör: Folkets Bio/Cinemagi
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Maria - Gunilla Röör Mikael - Michalis Koutsogiannakis
Maria som ung - Jennifer Sjöström Mikael som ung - William Kjälled

Maria och Mikael träffades som unga, men det blev aldrig något fast förhållande mellan dem. Men trots att båda två sedan länge är gifta och har barn på var sitt håll, så har de fortsatt att träffas en dag varje år de senaste 30 åren - ett dygn då de umgås och har sex med varandra utan några krav. Men det här året har saker och ting förändrats, för nu har Mikael nyligen skilt sig och vill något mer än att bara träffa Maria en gång per år...

En gång om året är en minst sagt annorlunda och originell film, trots ett inte alltför ovanligt tema. I hela filmen medverkar nämligen bara två rollfigurer, och i stort sett hela filmen utspelas på hotellrum. Det låter smått absurt, men det fungerar ändå bättre än väntat. Man kan inte förneka att temat och handlingen är intressant. Det är djupsint och engagerande, och genom trovärdig dialog får vi lära känna både Maria och Mikael på ett förhållandevis bra sätt. Det är intressant och tänkvärt, och trots det begränsade persongalleriet blir det inte tråkigt.

Samtidigt går det inte att släppa känslan av att det blir lite för tunt. Ett kammardrama med bara två rollfigurer och till allra största delen dialogbaserat med lite konkret handling fungerar utmärkt ett tag, och hade kunnat bli en mycket lyckad novellfilm på en halvtimme. Men utdraget till 1 timme 20 minuter blir det lite väl repetitivt och långsamt. Det hade nog helt enkelt behövts fler rollfigurer i bild för att det ska upplevas mer levande. Det här upplägget gör också att filmen åtminstone periodvis upplevs lite väl teatralisk.

En gång om året har också ett rörigt upplägg, genom ständiga tillbakablickar under de gångna 30 åren och återkommande hopp fram och tillbaka i tiden. Visst förstår man oftast vad som är nu respektive då, men exakt när "då" innebär är allt annat än klart. Allting blir ännu värre av att det ofta förekommer tillbakablickar i bild samtidigt som dialogen behålls i nutid - d.v.s. inte samma tidsperiod i bild och ljud. Det fungerar inte så bra som det nog varit tänkt, och när man ofta hör personer prata fastän de inte rör på munnen får man ett konstlat intryck. Jag tycker heller inte att vi får lära känna vare sig Maria eller Mikael tillräckligt väl. Vi får veta det viktigaste, men många frågetecken kvarstår och jag hade velat veta mer om hur allting börjat och hur de tyckt och tänkt genom åren. Som det är nu har filmen blivit lite väl lågmäld, och mycket kan man bara gissa sig till.

Fotot är enkelt men effektivt med mycket handkamera och ett lagom intimt foto, men några snygga vyer erbjuds inte då nästan allt utspelas inne på hotellrum. Filmen har dock mycket stämningsfull och passande musik av och med Amanda Bergman och Kristian Matsson, vilket förhöjer helhetsintrycket. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och framförallt Gunilla Röör är lysande som Maria. Hon spelar övertygande och trovärdigt, och helt utan överspel. Man ser hur hon tänker och känner utan onödig dialog. Michalis Koutsogiannakis är också mycket bra och passande, men kommer ändå inte riktigt upp i samma nivå som Gunilla. Förutom yngre skådespelare som spelar Maria och Mikael som yngre i några korta scener finns inga fler skådespelare i filmen; bara statister i bakgrunden i ett fåtal scener.

En gång om året är en välgjord och tänkvärd film, med övertygande dialog och en intressant premiss. Det är överlag engagerande och med ett hyfsat djup, och man dras in i handlingen på ett effektivt sätt. Om det hade varit en halvtimmes novellfilm hade det nog varit en lysande film, och jag får nästan känslan av att filmen varit tänkt som en novellfilm från början. Men utdraget till en långfilm blir det lite väl tunt med bara två personer i en hel film, som vi dessutom inte riktigt får lära känna lika väl som jag hade önskat. Det har också blivit lite för mycket tillbakablickar från tidigare år som paret träffats, och tillbakablickarna har infogats på ett lite väl rörigt och fragmentariskt sätt. Genom ett övertygande foto och utmärkta skådespelare förhöjs dock helhetsintrycket, och därför blir det trots allt en helt okej och sevärd film. Men genom de påtagliga problemen får jag ett kluvet intryck av En gång om året, och därför kan jag i slutändan inte välja ett högre betyg än en hyfsat stabil sexa.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på svenska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har vanlig engelsk text samt svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, men den svenska textningen har i ärlighetens namn inte mycket till dövanpassning utan är i stort sett en vanlig text som inte beskriver ljud eller annat. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel på 19 sekunder, följt av svenskspråkiga varningstexter på 16 sekunder (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och oerhört enkel men dock svenskspråkig. Här finns bara möjlighet att välja text samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny finns, vilket är en nackdel om man vill hitta åt ett visst parti i filmen. Det finns inget extramaterial alls, vilket känns lite svagt för en svensk film som dessutom blivit nominerad till Guldbagge (även fast det nu "bara" var för en av skådespelarna).

Recensionen skriven: 18 februari 2014
Senast uppdaterad: 19 februari 2014

Recensionen har lästs 3260 gånger av 1941 personer, sedan den 18 februari 2014