Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
David/Virginia - Romain Duris Claire - Anaïs Demoustier
Laura - Isild Le Besco Gilles - Raphaël Personnaz
Liz (svärmor) - Aurore Clément Robert (svärfar) - Jean-Claude Bolle-Reddat
Barnflickan - Claudine Chatel Lucie - Joanie Tessier / Kimberly Boily / Kessy Boily / Elisa Sereda / Victoria Ferreira Denisot / Melody Hudon
Eva Carlton - Bruno Pérard Lucie som äldre - Brune Kalnykow
Laura som barn - Mayline Dubois Claire som barn - Anna Monedière

Claire och Laura fann varandra som 7-åringar, och blev genast bästa vänner. De förblev oskiljaktiga genom livet och umgicks oavbrutet, trots att Laura gifte sig med David medan Claire gifte sig med Gilles. Men när de är runt 30 blir Laura svårt sjuk och dör plötsligt, just efter att ha fött en dotter. Claire blir förkrossad, men vill ändå hålla sitt löfte till den döende Laura genom att ta hand om Lauras änkling David och dottern Lucie. En dag besöker Claire därför Davids hus oinbjuden, och får en chock när hon ser någon i huset ha på sig den döda Lauras kläder - David...

En ny flickvän har en intressant premiss, som förstås ligger helt rätt i tiden. Det är tänkvärt och djupsint, och filmen tar upp intressanta frågeställningar kring könsidentitet, fördomar och sexualitet. Det märks att François Ozon haft de bästa avsikter bakom denna mycket intressanta film, som ju är högaktuell samtidigt som den har en premiss man inte sett till särskilt ofta. Men de bästa avsikter innebär inte automatiskt en bra film, och ärligt talat är jag lite kluven till filmen som sådan.

Det är absolut underhållande, och det är småroligt mellan varven samtidigt som det är en fascinerande och tänkvärd historia. Jag uppskattar regissörens lyckade blandning av stilar, som gör att filmen fungerar både som lättsam dramakomedi och som ett mer mångfacetterat och djupsint drama. Jag uppskattar också att vi inte presenteras några givna svar, utan får själva dra våra slutsatser utifrån handlingen och temat. Här finns flera intressanta ämnen och dessutom överlag intressanta rollfigurer. Stämningen är också utmärkt, och jag uppskattar den fina och övertygande atmosfären.

Det börjar riktigt bra, och den inledande prologen som skildrar Claires och Lauras vänskap är fullkomligt lysande som inom loppet av några få minuter redovisar allt vi behöver veta. Hela den första kvarten är faktiskt mycket lyckad, då det händer mycket och förblir realistiskt. Men redan där når filmen i stort sett sitt klimax, då Davids hemlighet avslöjas; och efter det känns det tyvärr som att François Ozon inte har alltför mycket mer att berätta. De senare förvecklingarna är förvisso intressanta och bitvis är det tänkvärt, men i synnerhet under filmens andra halva känns det lite för tunt. Det blir alltför repetitivt, då det verkar som att manusförfattarna försöker att dölja den lite för tunna storyn genom onödigt många förvecklingar. Bitvis känns det nästan lite tjatigt, och det känns märkligt med ett så intressant och viktigt ämne.

Periodvis känns En ny flickvän också något seg, särskilt under ett alltför långt mittparti där inte särskilt mycket händer. David och Claire hinner bli relativt nyanserade rollfigurer, som är lätta att känna för. Men vi blir aldrig riktigt kloka på vad exakt David känner, och in i det sista står det inte ens klart huruvida hen är transsexuell eller transvestit. Allt detta bidrar till att filmen aldrig riktigt lyckas att gripa tag i mig, och det blir aldrig så berörande som det borde ha blivit. Jag lyckas inte helt att sätta fingrarna på varför, men jag önskar att man kunnat ta bort några av förvecklingarna för att istället försöka nå fram till ett större djup hos i synnerhet David. Claires man Gilles förblir också väldigt endimensionell, och känns mest som en stereotyp man som jag gissar är tänkt att symbolisera heteronormativitet. Han hinner aldrig få minsta lilla nyans, och hans betydelse för handlingen är också något begränsad.

Märkligt nog lyckas regissören också med konststycket att vara både lågmäld, oklar och övertydlig; ibland till och med på samma gång. Det är en invecklad historia, och periodvis får man läsa mellan raderna då mycket inte står klart. Samtidigt är dock mycket annat övertydligt och förutsägbart, och den här balansen fungerar lite si och så. Några alltför luddiga oklarheter återstår, exempelvis en scen där vi får se en rad prostituerade transvestiter längs vägkanten; utan att poängen med scenen någonsin förklaras. Samtidigt kan jag dock heller inte låta bli att dras in i handlingen och engageras, i och med det intressanta och tänkvärda ämnet.

En ny flickvän är en helt okej film, som har ett fascinerande och tänkvärt tema och som ställer intressanta frågor utan givna svar. Den ligger helt rätt i tiden, och tar upp viktiga ämnen samtidigt som det blivit underhållande och småroligt. Någon alltför rolig film blir det inte, men det tunga ämnet lättas upp av en del lågmäld humor. Det leder inte till några stora skratt, men snarare småfniss. Men tyvärr har det blivit en ojämn film, som i sina bästa stunder är mycket bra för att i sina sämsta stunder nästan påminna om HBTQ-buskis. Det känns tyvärr lite för tunt, och det uppstår också en del trovärdighetsproblem genom de överdrivna förvecklingarna. Kort sagt tycker jag att det borde ha gått att få till filmen betydligt bättre utifrån samma story, men det är och förblir en ganska bra film som trots allt är fullt sevärd. Att sätta betyg på en så ojämn film är inte alls lätt, men till sist valde jag en stark sexa i betyg då det finns lite för många brister för att jag ska känna mig nöjd; trots det intressanta temat.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på franska. Filmen har svensk text, men inga andra språk alls. Det finns heller ingen text för hörselskadade eller döva. Då mina kunskaper i franska är närmast obefintliga kan jag inte bedöma översättningen, men jag hittar i alla fall inget som känns ologiskt. Den svenska texten är lagom stor och lättläst. Efter inmatning av skivan möts vi av distributörsjingel, följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska och stillastående. Menyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att slå av och på textning samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny återfinns vilket är en nackdel om man vill hitta åt ett visst parti. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt och lite svagt när det trots allt gäller en prisbelönad film som denna.

Recensionen skriven: 15 september 2015
Senast uppdaterad: 16 september 2015

Recensionen har lästs 2791 gånger av 1573 personer, sedan den 15 september 2015