Cissi - Rakel Wärmländer Millitiadis - Michalis Koutsogiannakis
Carina - Helena Bergström Rami - Peshang Rad
Sofia - Frida Beckman Ebba - Paulina Pizarro Swartling
Alex - Neo Siambalis Farmor - Inga Landgré
Håkan - Gustav Levin Annica - Kajsa Ernst
Julvärden på TV - Rikard Wolff Damen i tunnelbanan - Kerstin Widgren

27-åriga Simon och hans pojkvän Oscar har precis köpt ett hus i Bromma i stort behov av renovering, och nu har de bjudit sina respektive föräldrar och släktingar att fira jul med dem. Det ställer dock till med vissa problem då Oscars föräldrar är homofoba, och inte det minsta förtjusta i vare sig förhållandet eller huset. Och inte är de alltför förtjusta i Simons föräldrar heller... Paret har dessutom en hemlighet att berätta för sina släktingar, som de skjutit upp att berätta i nästan ett år - deras bästa vän Cissi ska också bo i huset, och är nu höggravid och väntar barn tillsammans med Simon och Oscar.

Alla Helena Bergströms filmer som regissör har varit helt okej, fastän ingen har imponerat alltför mycket. Hon fortsätter i invanda hjulspår även i En underbar jävla jul, men det är ändå en ganska bra film. Filmen har en intressant story och en genomarbetad premiss, som trots att den är tillspetsad känns hyfsat trovärdig i dagens läge. Den ligger också helt rätt i tiden, och jag uppskattar att vi för en gångs skull får se en komedi med ett påtagligt djup och en sensmoral. Här tas viktiga poänger upp kring fördomar, homofobi och rasism, och därför blir det förvånansvärt tänkvärt. Då de flesta komedier enbart är ute efter komiska poänger är det trevligt med en film som faktiskt också tar upp viktiga ämnen. Det sker på ett lagom lättsamt sätt, där det hela tiden är en lättsam underhållningsfilm men där budskapet hela tiden går fram på ett fint (om än något övertydligt) sätt.

För att vara en svensk komedi är det också ovanligt roligt, och jag skrattade oftare än jag skulle vilja erkänna. För det här är faktiskt ganska humoristiskt, och jag fick skratta mycket i många av scenerna. Det är också trevligt att det uteslutande rör sig om karaktärs- och dialogbaserad humor, och en film som för en gångs skull är helt befriad från slapstick-komik och billig "kiss och bajs"-humor - sådant har åtminstone undertecknad redan sett mer än nog av. En del av skämten är också riktigt smarta och genomtänkta. Samtidigt fungerar filmen också tillfredsställande som drama, i och med det påtagliga djupet och rollfigurer som nog många kan till viss del känna igen sig i. De mer seriösa och dramatiska scenerna fungerar också bra, och kompletterar de komiska scenerna på ett lyckat sätt.

Allt detta låter bra, och det är det också. Problemet är bara det att Helena Bergström inte tycks veta när man ska ge sig, utan överdriver allting till bristningsgränsen. Det blir på tok för mycket av allting, till den grad att det till sist mest blir jobbigt hellre än kul. I synnerhet Ulf känns heller inte helt trovärdig, utan blir jobbig och påfrestande i sin extremt överdrivna homofobi. Självklart betvivlar jag inte att det tyvärr finns alltför många homofoba människor här i världen, men de flesta lär nog snarare hålla tyst med sina åsikter än att börja raljera högljutt under ett julaftonsfirande. Ibland blir det för all del roligt, men lika ofta blir det mer pinsamt än humoristiskt.

Då det blir så oerhört många problem som staplas på varandra känns filmen också utdragen, trots att den i sig inte är alltför lång. Tempot är också lite ojämnt, och en del av de pinsamma situationerna viftas undan orimligt snabbt för att istället komma in på andra pinsamma situationer. Mot slutet verkar också manusförfattarna ha fått svårt att knyta ihop säcken, då allting blir för tillrättalagt och förenklat; då problem som för några minuter sedan var på liv och död plötsligt inte längre tycks spela någon roll. Nog för att det ska vara "feel good", så då får man väl köpa en viss förenkling, men nånstans går väl ändå gränsen...?

Fotot är bra, och musiken helt okej men en smula övertydlig. Under sluttexterna spelas dock en mycket vacker version av "Tänd ett ljus" med den fantastiskt begåvade Linnea Olsson, vilket förhöjer känslan. Skådespelarinsatserna är överlag bra, men varierar en del. Robert Gustafsson är helt okej som Ulf, men spelar över mellan varven och det är inte alltid helt lätt att tro på honom som en riktig människa. Maria Lundqvist är däremot bra som hans fru, och Frida Beckman mycket bra som Sofia. Helena Bergström gör en liknande roll som hon oftast har gjort, och är i och för sig ganska bra - men det går inte förneka att hon börjar bli lite för överanvänd inom svensk film, varför filmillusionen blir lidande. Rakel Wärmländer är bra som Cissi, men får tyvärr inte alltför mycket att arbeta med. Ironiskt nog gäller det till viss del också "huvudrollerna" Anton Lundqvist och dubbningsaktiva Anastasios Soulis som Oscar och Simon, som visserligen spelar ganska bra men som hamnar i skymundan då de nästan är de enda som inte spelar över i någon grad. Ibland känns dessa båda skådespelare också en smula teatraliska i sitt agerande, vilket jag är osäker på orsakent till. Däremot blev jag imponerad av filmdebuterande Paulina Pizarro Swartling, som imponerar stort som den unga Ebba; medan däremot Neo Siambalis känns lite stel och opersonlig som tonåriga Alex.

En underbar jävla jul är en ganska bra och underhållande film, som är rolig samtidigt som den har ett djup och tar upp viktiga ämnen som förtjänar att uppmärksammas. Jag uppskattar ansträngningen att kombinera humor med drama, så att filmen blivit humoristisk samtidigt som den är allvarlig och berörande. Men efter ett tag blir det för mycket av allting, och det som bitvis är kul blir lika ofta mest allmänt pinsamt - och pinsamheter blir inte automatiskt roliga om den rätta fingertoppskänslan saknas. Kort sagt verkar manusförfattarna inte veta när man ska ge sig, utan överdriver allt och alla till bristningsgränsen; vilket också medför att de flesta rollfigurer känns stereotypa. Till råga på allt blir t.o.m. det homosexuella paret Oscar och Simon något stereotypa, vilket förtar en del av budskapet och sensmoralen. Men trots att manuset definitivt hade behövt en översyn är det ändå en helt okej film, som är fullt sevärd för alla som uppskattar komedier med både hjärta och hjärna. Mitt betyg når upp till en stark sexa, men fastän det på intet sätt är dåligt känns det lite oroväckande att ingen av Helena Bergströms senare filmer når upp till samma nivå som debutfilmen Se upp för dårarna; som är och förblir hennes bästa film som regissör.

Recensionen skriven: 12 november 2015
Senast uppdaterad: 13 november 2015

Recensionen har lästs 3711 gånger av 2116 personer, sedan den 12 november 2015