Brian Taylor - Jake Gyllenhaal Mike Zavala - Michael Peña
Janet - Anna Kendrick Gabby - Natalie Martinez
Sarge - Frank Grillo Big Evil - Maurice Compte
Orozco - America Ferrera Davis - Cody Horn
Van Hauser - David Harbour Bonita - Shondrella Avery
Mr. Tre - Cle Sloan Sook - Kristy Wu

Brian Taylor och Miguel Zavala är nära vänner och kollegor i South Central inom Los Angeles-polisen; ett område känt för sin kriminalitet och mycket gängbråk. Brian filmar sin tillvaro för ett filmprojekt, och därför får vi följa deras rutinuppdrag i staden. De är hederliga och duktiga poliser, men råkar i knipa när de råkar bli inblandade i ett knarkkartell.

Det råder knappast någon brist på polisfilmer, men End of Watch är en av de mer originella och annorlunda sådana. Här får vi följa två konstaplars tillvaro inom Los Angeles-polisen, som filmar sig själva och där vi får se det filmade materialet varvat med övervakningskameror. Det rör sig alltså till stora delar om handkamera, och i stort sett hela filmen skildras utifrån Brian och Mikes perspektiv. Detta bidrar till en övertygande närvarokänsla, och det känns väldigt autentiskt. Det är även annorlunda såtillvida att vi enbart får följa konstaplar och inga kriminalinspektörer eller kommissarier. Allting är realistiskt och jordnära, och filmen erbjuder verkligen någonting nytt inom genren. Man skulle kunna kalla filmen för en slags påhittad variant av realityserien Cops, och något sådant har i alla fall inte jag sett förut.

Så det råder ingen tvekan om att regissören David Ayer haft de bästa avsikter, men tyvärr är filmen som sådan lite si och så. Bitvis är det riktigt intressant, och Brian och Mike har en övertygande personkemi där man tror på att de är både vänner och kollegor. Men det är också en ganska seg och långsam film, där allting går långsamt framåt. Det händer egentligen inte mycket alls, utan under över en timmes tid handlar det om stillsamma utryckningar om mer eller mindre allvarliga vardagsproblem. Storyn är tunn, och det är knappast en tillfällighet att jag de två första gångerna jag såg filmen somnade ifrån den nästan på en gång (!). Först tredje gången lyckades jag att faktiskt se hela filmen, och jag tror inte att det enbart berodde på att jag var lite trött.

Filmen ger också ett ganska fragmentariskt intryck, då det inte finns mycket till röd tråd. En del av situationerna som Brian och Mike ställs inför är för all del intressanta, och det finns en viss spänning. Men fastän en hel del av scenerna fungerar bra i fristående form, så finns det inte mycket till kontinuitet och samma sekund som Brian och Mike lämnat ett hus överges de historierna för någonting nytt. Jag tycker att det känns lite för osammanhängande, och jag hade velat ha en större röd tråd. Men filmens sista halvtimme förändras allt. Det hittills så långsamma dramat förvandlas till en fartfylld actionfilm, och då plötsligt blir filmen intensiv och spännande. Då handlar det inte längre om långsamma vardagsutryckningar, utan om actionfyllda skottlossningssekvenser från höger och vänster. Tempot blir bättre av det, men samtidigt sjunker trovärdigheten. Då blir allting också mer svartvitt, och att en av skurkarna på fullaste allvar heter Big Evil (!) säger en del om ungefär vad filmen vill skildra.

Vid många tillfällen känns också End of Watch som en enda lång reklamfilm för polisen. Här är poliserna hjältar, och nästan alla andra skurkar - inga nyanser och inga mellanting. Dialogen lämnar också en del övrigt att önska, med en ganska påfrestande och överdriven jargong. Jag stör mig också lite på den konservativa familjesynen och det överdrivna hyllandet till kärnfamiljen. Genom det fragmentariska upplägget får vi heller inte lära känna vare sig Brian eller Mike så jätteväl, och därför bryr man sig heller inte nämnvärt om dem. Deras respektive flickvänner och fruar får vi bara se som hastigast - de ska bara fungera som bihang till poliserna, och verkar helst inte få ha någon egen identitet alls. Men en del av bristerna uppvägs av att det periodvis faktiskt är riktigt intressant att få följa Brian och Mike på utryckning, och likaså av den imponerande trovärdigheten och stämningen; åtminstone under majoriteten av filmen.

Fotot är snyggt, och överlag fungerar handkameran riktigt väl då det bidrar till en ökad realism och närvarokänsla. Men det orsakar även en del trovärdighetsproblem, och det känns inte helt sannolikt att Brian verkligen skulle filma allting de stöter på oavsett vad som händer. Bildmässigt håller det heller inte ihop logiskt, då vi bara ser att Brian har en enda kamera men det likväl förekommer ett flertal olika kameravinklar. Och varför i hela fridens namn skulle även skurkarna ha kamera och filma det de gör...? Skådespelarinsatserna är däremot mycket bra, och både Jake Gyllenhaal och Michael Peña imponerar som Brian och Mike. Båda spelar övertygande och trovärdigt, och har en bra personkemi. Det är även kul att få se den alltid lika talangfulla Anna Kendrick som Brians flickvän Janet, men tyvärr får hon inte särskilt mycket att arbeta med. För Natalie Martinez är det ännu värre i den otacksamma rollen som Mikes fru Gabby, som bara skymtar förbi i ett par scener och i det stora hela är helt ovidkommande.

End of Watch är en annorlunda och trovärdig skildring av Los Angeles-polisen, men det är samtidigt en långsam film där det egentligen inte händer mycket alls. Att filmen dessutom blivit så patriotisk och hyllar alla poliser på ett väldigt stereotypt och svartvitt sätt gör knappast saken bättre, men trots allt finns en del intressanta scener och en riktigt spännande final. Det gör att filmen ändå är hyfsad och kan vara värd att se, men samtidigt blev jag besviken och hade väntat mig mer än så av en så hyllad film. Mitt betyg stannar på en stabil femma, och tycker man om annorlunda polisfilmer kan det definitivt vara värt att ge den en chans - kanske tycker ni bättre om den än jag, men å andra sidan är det heller ingen stor förlust om man avstår helt och hållet.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter spelas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är stilren och stillastående. Huvudmenyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det finns heller ingen språkinställningsmeny, så vill man se filmen utan text måste man därmed starta filmen som vanligt och stänga av textning manuellt med fjärrkontrollen i efterhand. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt även om det här inte är en sådan film där i alla fall jag vill se en massa bonus.

Recensionen skriven: 7 augusti 2014
Senast uppdaterad: 8 augusti 2014

Recensionen har lästs 3401 gånger av 1915 personer, sedan den 7 augusti 2014