Manusförfattare: Devon Lehr & Laura Schultz
Amy - Mae Whitman David - Matthew Smalley
Roy Evans - Jason Gray-Stanford Jared Evans - Teach Grant
Sheriff Gene - Tom McBeath Hines - Samantha Ferris
Vicesheriff Mike Webb - Patrick Gilmore Metcalf - Brett Armstrong

Mae Whitman

Produktion av TV-filmer, d.v.s. långfilmer som produceras speciellt för visningar på TV-kanaler, är en stor marknad i framförallt USA och Kanada. Ett hundratal TV-filmer produceras varje år i dessa båda länder, men den största majoriteten får aldrig se dagens ljus i Sverige. En av dessa är kanadensiska Lost in the Dark, som aldrig visats på TV i Sverige men som nu släpps direkt på hyr-DVD här, men under filmens ursprungliga titel Enemy Within. Här står den unga kvinnan Amy Tolliver i centrum, som efter en degenerativ ögonsjukdom blivit blind och nu har svårt att anpassa sig till den nya situationen. Hon och hennes pojkvän David är på besök i hennes mormors ensliga stuga uppe bland bergen i Maine. Men Amy och David kommer fram till stugan före mormor, och hon lyser med sin frånvaro. David måste in till stan för att handla, och under tiden är Amy ensam i huset tillsammans med sin katt. David blir dock borta längre tid än beräknat, på grund av en kraftig snöstorm i området som gjort att en del affärer har stängt. Inte långt därifrån ska en fångtransport frakta sex livstidsdömda fångar till ett nytt fängelse, och under transporten lyckas de att ta sig loss, döda fångvaktarna och krascha bilen. En av dessa fångar, en rånmördare, måste söka skydd från stormen och råkar välja just Amys mormors stuga för det ändamålet. Det dröjer inte länge innan Amy inser att hon inte är ensam i huset, och nu blir det upp till henne att ensam lyckas att rädda sitt liv och överlista mördaren...

Enemy Within lär, precis som de flesta TV-filmer, inte gå till världshistorien som något storslaget mästerverk. Det är inte en särskilt originell film, och liknande grundupplägg har vi sett många gånger förut. Manusförfattarna har dock gjort något relativt unikt av situationen, genom att Amy är blind. Visserligen har det förekommit thrillers om blinda personer tidigare, men det är långt mellan gångerna. I synnerhet har den här filmens handling vissa likheter med 1967 års Wait Until Dark med Audrey Hepburn, men bland yngre personer är det förmodligen inte många som sett den. Men jag tycker att producenterna trots allt lyckats ganska väl med Enemy Within, som visserligen inte är nyskapande men som gör det bästa av situationen och har skapat ett någorlunda unikt upplägg. Det har blivit en riktigt spännande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Den är intressant, och med någorlunda genomarbetade karaktärer. I synnerhet Amy har blivit en mångbottnad och intressant rollfigur, vilket förhöjer helhetsintrycket. Den förrymda mördaren som Amy får kämpa mot under merparten av filmen, Roy Evans, är det inte lika gott ställt med - han har blivit en ganska typisk skurk, utan något större djup eller någon alltför imponerande intelligens. Amys pojkvän David har heller inte fått mycket att arbeta med, och egentligen får vi inte lära känna honom särskilt ingående. Det är också svårt att undvika att sådana här filmer har en tendens att bli lite ensidiga, då det är få personer som står i centrum. Manusförfattarna har ansträngt sig för att göra det bästa av situationen, men ibland känns det ändå lite tjatigt.

Storyn är egentligen ganska tunn, vilket man har försökt att komma runt genom att blanda in mer eller mindre ovidkommande rollfigurer och en del sidohandlingar som inte tillför så mycket. Det fungerar sisådär; man har lyckats att hålla spänningen och intresset vid liv, men istället har det inte blivit något större djup eller originalitet. Det förekommer också vissa logiska luckor och frågetecken, och de förrymda fångarna beter sig inte alltid helt logiskt. Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet Mae Whitman spelar starkt och trovärdigt, och gör en minnesvärd insats. Även Jason Gray-Stanford som mördaren Roy spelar bra, även om han inte fått så mycket att arbeta med i manuset och gör en mer klichéfylld rolltolkning. Matthew Smalley gör ett aningen blekt och stelt intryck som pojkvännen David, men är trots allt fullt godkänd. Han och Mae har också en övertygande personkemi. Fotot är snyggt och effektfullt, och filmfotografen Eric J. Goldstein har på ett skickligt sätt lyckats att fånga det vintriga landskapet i kanadensiska Vancouver (som ska föreställa amerikanska Maine). Bildspråket är inte särskilt originellt, men fyller sin funktion med traditionella och tydliga kameravinklar. Stämningsfull musik förhöjer också helhetsintrycket. Enemyu Within är överlag en välgjord och ganska bra TV-film - det är ingen film man vill se om flera gånger, men som underhållning en regnig helg fungerar den utmärkt. Betygsmässigt räcker det till en stark sexa, och även om det utan tvekan finns bättre TV-filmer, så är jag tacksam att filmen trots allt släppts i Sverige så vi fått möjlighet att se den. Jag hoppas bara att det här kan leda till att fler TV-filmer släpps på DVD i Sverige, då det relativt begränsade antalet TV-kanaler här omöjliggör att någon större mängd TV-filmer kan visas på TV.

Av någon märklig anledning har Crusade i Sverige enbart släppts som hyrfilm på DVD, och kommer inte att släppas som köpfilm. Förvisso är det här kanske inte den sortens film som särskilt många vill se flera gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att även släppa filmen som köp-DVD så att alla kan göra som de vill. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV och smala svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, vilket är ovanligt bra för en TV-film. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på svenska och norska, men inga andra språk. Tyvärr finns ingen engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter. direkt följt av huvudmenyn som är stillastående med digitalt påklistrad rörlig snö, och som tyvärr enbart finns på engelska. Tyvärr har det uppstått ett mastringsfel på menyerna, som gör att det inte går att välja något på "Subtitles"-menyn, och går man in där låser sig DVD-spelaren och man måste stänga av den. Det är förvisso tänkbart att det här bara gäller mitt recensionsex, och att felet kan vara löst tills exemplaren som når hyrbutikerna, men sannolikheten är nog stor att felet är gemensamt för alla upplagor. Därför gör man klokt i att undvika den menyn, och vill man se filmen utan text kan man istället stänga av textningen manuellt efter att filmen har startat. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket är tråkigt men knappast ovanligt för en TV-film. Jag hittar inget som tyder på att Enemy Within överhuvudtaget har släppts på DVD i vare sig USA, Kanada eller Storbritannien, och därför är avsaknaden av extramaterial fullt förståelig. Vi får trots allt vara glada över att vi skandinaver för en gångs skull fått en DVD-release av en film som inte verkar ha släppts någon annanstans i världen, något som inte händer särskilt ofta.

Recensionen skriven: 8 maj 2009
Senast uppdaterad: 8 maj 2009

Recensionen har lästs 3467 gånger av 1925 personer, sedan den 8 maj 2009