Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: PAN Vision AB
Halim - Youssef Skhayri Pappa - Hassan Brijany
Yasmine - Evin Ahmad Mamma - Asmaa Houri
Kerstin - Cecilia Ljung Zerafina - Matilda Lindberg
Yasmines pappa - Shebly Niavarani Hristo - Marcus von Plenker-Tind
Sig själv - Mikael Persbrandt

Den svenska författaren Jonas Hassen Khemiri debuterade 2003 med den bästsäljande romanen Ett öga rött. 2007 blev boken till film, regisserad av långfilmsdebuterande Daniel Wallentin. Filmen hade biopremiär i september 2007, och gissningsvis gick den inte särskilt bra på bio, då den bara två och en halv månad senare släpptes på DVD. Här får vi lära känna den 16-åriga killen Halim, som är född i Sverige men vars föräldrar kommer från Marocko. Familjen lever ett avslappnat och trevligt liv, fram tills dess att Halims mamma dör av ALS (Amyotrofisk lateralskleros, som är en obotlig nervsjukdom). Innan hon dör ger hon Halim en bok, som han använder som dagbok att skriva i. Efter dödsfallet blir Halims pappa (som inte namnges i filmen) besatt av tanken på att leva fullt ut som svenskar, och därför hittar han på att flytta från förorten in till en större stad - gissningsvis någonstans i Stockholm, även om inga orter nämns. Väl där vill han att familjen ska leva fullt ut som svenskar, helt glömma sitt ursprung och tala svenska hemma utan undantag. Det tycker inte alls Halim om, och droppen blir när skolan till råga på allt lägger ner språkkurserna i det arabiska språket. Han kommer i kontakt med den mystiska äldre kvinnan Dalanda, som håller till på taket till ett höghus, omgivet av mängder av apelsiner (!). Med lite "hjälp" från henne börjar Halim tappa fotfästet mer och mer, blir paranoid och börjar bli övertygad om att integrationsplanerna är iscensatta för att lura invandrare...

Låt mig påpeka att jag inte har läst romanen som filmen bygger på, och jag har heller ingen lust att göra det. Därför kan jag inte med säkerhet uttala mig om skillnaderna mellan boken och filmen, men de personer jag pratat med som läst boken anser att filmen i stort sett bara bibehåller grundstoryn, och har tagit ganska stora friheter med handlingen och upplägget. Det är också just grundstoryn som är bland det bästa med filmen, och ibland är det ganska intressant. Det blir periodvis riktigt roligt med en del tillfällen att skratta, även om jag mellan varven inte direkt imponeras av den här sortens humor. Tyngdpunkten ligger dock ändå på ett lite allvarligare drama. Skådespelarinsatserna är bra, och framförallt blev jag imponerad över debuterande Youssef Skhayri, som gör en mycket bra rolltolkning som Halim. Det är en visuellt tilltalande film, där bildspråket och de färgstarka scenerna övertygar. Men tyvärr är inte allt lika bra, och filmen lider även av några tydliga problem. Det största är att storyn periodvis blivit alltför skruvad och överdriven, där Halim blir mer och mer manisk och tappar kontrollen fullständigt. Det har både blivit för överdrivet och har fått för stort fokus i filmen, vilket mer irriterar än övertygar och dessutom kraftigt påverkar trovärdigheten. Periodvis känns det även svårt att känna någon större sympati för Halim, med sina alltmer skruvade idéer som även tar sig våldsamma uttryck. Istället har en del mer intressanta händelseförlopp, exempelvis scener på skolan, förminskats till alltför snabba glimtar. Dessutom irriterade jag mig över det kraftigt överdrivna slangspråket, som väl ska föreställa någon form av förortssvenska, och där åtminstone undertecknad inte förstod särskilt mycket. Om man inte förstår vad som sägs eller menas, så är det väl ändå något som är fel...? Vissa slanguttryck har säkert sin plats, men det har fått alldeles för stort utrymme och drev periodvis mig nästan till vansinne. Trots det allvarliga ämnet tyckte jag heller aldrig att filmen berörde på djupet, och jag blev inte minsta gripen av storyn. Då känns det som något inte är riktigt som det ska. Filmen är också ojämn och spretar periodvis åt alla håll. Ibland känns det som att regissören inte riktigt kunnat bestämma sig på vilket ben som filmen ska stå - ska det vara huvudsakligen en komedi, eller en allvarlig film som faktiskt försöker säga något...? Trots bristerna är Ett öga rött ändå en intressant debutfilm, och är en originell och färgstark film som definitivt är sevärd. Men jag är ändå besviken, då den haft potential att bli riktigt bra men tyvär inte når ända fram. Därför kan jag tyvärr inte ge filmen mer än en stark femma. Måhända fungerar den här storyn helt enkelt bättre i bokform...?

DVD-utgåvan släpptes genom Pan-Vision, och det första man slås av är att omslaget ger en mycket märklig beskrivning av filmen - inte ett ord om själva handlingen beskrivs, och det som står ger ett mycket "flummigt" och skumt intryck. och erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom filmljudet erbjuds också ett ljudspår med syntolkning för synskadade - det händer inte så ofta, och är säkerligen uppskattat. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig. Filmen har vanlig text på engelska samt svensk text för hörselskadade, och dessutom finns ytterligare ett textningsspår med svensk text till enbart den arabiska dialogen (vilket ologiskt nog visas om man väljer "Ingen text" från menyn...). När man matar in skivan möts man av språkvalsmeny (svenska, engelska eller syntolkning), vilket följs av varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn - inga påtvingade trailers eller propaganda, vilket är positivt. Menyerna är på svenska, och är rörliga med bakgrundsmusik. Tyvärr har musiken lite för hög volym, högre än både själva filmen och extramaterialet, vilket gör att man tvingas skriva upp och ned volymen hela tiden.

Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär på 12 minuter, som följer inspelningen kortfattat från första till sista inspelningsdagen. Tyvärr har det blivit alltför oseriöst och hoppigt, och vi får inte veta särskilt mycket matnyttigt om vare sig romanen, manuset, regissören eller skådespelarna. Då ger det tyvärr inte mycket... Jag hade gärna velat se djupgående intervjuer med både regissören Daniel Wallentin och romanförfattaren Jonas Hassen Khemiri, men det lyser med sin frånvaro. Därefter hittar vi 12 olika bortklippta scener, som kan spelas med eller utan kommentatorspår med regissören. Några är trevliga att se, och någon enstaka av scenerna tycker jag gott hade kunnat få vara kvar i filmen, men de flesta tillför inte särskilt mycket. Därefter återfinns en biotrailer och en s.k. teaser (tidig trailer avsedd att väcka intresse), vilket är precis så roligt som det låter... Slutligen kan man från en meny spela två musikstycken från filmen - detta utan bild, enbart från menyn. Extramaterialet har tyvärr ingen textning, förutom att arabisk dialog översatts med inbränd svensk text. Det är beklagligt, i synnerhet som vissa talar så otydligt att det är mycket svårt att höra vad som sägs utan dövtextning. Ett annat irritationsmoment är att DVD-spelarens räkneverk inte fungerar under extramaterialet, och det går heller inte att se återstående tid eller dylikt. Displayen visar istället enbart kapitelnumret, och ingenting annat. Dessbättre fungerar dock räkneverket som det ska under själva långfilmen.

Recensionen skriven: 23 april 2008
Senast uppdaterad: 23 april 2008

Recensionen har lästs 6979 gånger av 4272 personer, sedan den 23 april 2008