Manusförfattare: Philip Gelatt
Rosa - Anamaria Marinca William - Daniel Wu
Andrei - Michael Nyqvist James - Sharlto Copley
Katya - Karolina Wydra Daniel - Christian Camargo
Dr. Unger - Embeth Davidtz Dr. Nikita Solokov - Dan Fogler
Dr. Tarik Pamuk - Isiah Whitlock Jr. Sig själv - Neil deGrasse Tyson

2011 upptäckte NASA tecken på vatten och potentiellt liv på Jupiters måne Europa. Efter det ordnade det privata företaget Europa Ventures en bemannad resa till Europa; en rymdresa längre än vad som någonsin gjorts tidigare. De ville inte vänta på obemannade drönare, utan samlade ihop sex astronauter från hela världen för att genast göra den långa och riskabla resan till Jupiter. Kaptenen William, piloten Rosa, chefsofficeren Daniel, marinbiologen Katya samt teknikerna James och Andrei inledde resan i rymdskeppet Europa 1 till Jupiters måne, men efter sex månader upphörde kommunikationsutrustningen att fungera och markkontrollen tappade helt kontaktet med rymdfarkosten. Nu har de tidigare hemligstämplade övervakningsbilderna från resten av resan offentliggjorts, och vi får veta vad som egentligen hände.

Oroa er inte - ni har inte missat några viktiga världshändelser på nyheterna, utan det här är en påhittad historia som är premissen bakom den ecuadorianska regissören Sebastián Corderos science-fictiondrama Europa Report. Filmen har en intressant och genomarbetad premiss, och det är trevligt med en film om rymden som inte är en typisk science-fiction - eller rättare sagt en film som återgår till just grundbegreppet science fiction (med tyngdpunkten på science).

Resultatet är en överlag lyckad men samtidigt lite ojämn film. Det är fascinerande och intresset hålls vid liv på ett elegant sätt. Man dras in i handlingen, och det förblir engagerande. Det är en realistisk och trovärdig film, åtminstone för mig som lekman. Jag uppskattar också den ovanligt lågmälda stilen, där fokuset ligger på rollfigurerna och handlingen hellre än på storslagna effekter. Man får en effektiv krypande obehagsstämning och spänning, men det är långt ifrån någon jättespännande film utan till största delen är det ett långsamt och trovärdigt drama.

Regissören tar tid på sig att berätta historien, och tempot är relativt lågt; trots en knapp speltid på under en och en halv timme. Överlag fungerar det låga tempot bra, och man dras in i filmen på ett snyggt sätt. Det är också ovanligt djupsint, och med en del filosofiska frågor som fungerar bra i sammanhanget. Kvinnosynen är också ovanligt bra, särskilt för den här genren vars genustänk ofta lämnar en hel del övrigt att önska. De båda kvinnliga besättningsmedlemmarna fungerar på samma villkor som de manliga, och inget av könen behandlas olika. De kvinnliga i teamet behandlas helt likvärdigt, utan att bli vare sig mer passiva eller svagare än de manliga; och det är en mycket trevlig omväxling. Nog för att det i verkligheten är relativt ovanligt med kvinnliga astronauter, men det är inget skäl för filmer att inte profilera kvinnor; ofch för det förtjänar filmteamet en eloge.

Europa Report har en ovanlig berättarteknik, då filmen är upplagd som en låtsasdokumentär som visar det upphittade filmmaterialet varvat med intervjuer med personer bakom rymdresan. Det är en intressant med en film som använder den annars så slitna "found footage"-genren till någonting annat än skräckfilmer. Men den här berättartekniken är ironiskt nog både filmens fördel och dess fall. Det må vara förhållandevis nyskapande, effektfullt och trovärdigt; men det blir också lite tråkigt med en hel film med enbart fasta övervakningskameror - helt utan minsta lilla handkamera eller mer dynamisk bild. Det gör att filmen periodvis känns en smula livlös. Det blir ibland också lite för repetitivt, och jag undrar varför man valt att göra filmen på det här sättet, då historien är tillräckligt fascinerande utan att behöva ta till sådana grepp. De bildstörningar som förekommer blir också mer distraherande än effektiva - sådana metoder fungerar bra i filmer som V/H/S, när det ska föreställa vara uppspelade VHS-band, men fungerar mindre bra i det här fallet.

Men det största problemet är att vi hela tiden får en slags distans till handlingen, och får egentligen inte lära känna någon av rollfigurerna ordentligt. Av de sex besättningsmedlemmarna får vi inte veta mycket mer än deras namn, och därför bryr man sig heller inte om deras öden i samma utsträckning som det sannolikt var meningen. Då handlingen i sig är så pass djupsint blir det lite motsägelsefullt att ingen av rollfigurerna blivit alltför mångbottnade; och därför lyckas filmen aldrig riktigt att beröra. En förutsättning för att man till fullo ska bry sig om någon är ju trots allt att få veta tillräckligt mycket om vederbörande för att veta om man tycker om dem eller inte; och här får vi egentligen inte veta någonting alls. Ingen rollfigur får heller någon nämnvärd karaktärsutveckling, utan karaktärsmässigt står det och stampar på ungefär samma ställe hela tiden. Därför upplevs filmen en smula platt, och det är beklagligt utifrån den intressanta och djupa premissen.

Det förekommer också ett fåtal logiska luckor, och rollfigurer som inte alltid beter sig helt logiskt. Slutet lämnar också en del övrigt att önska, och lämnar åtminstone mig med en viss antiklimaktisk känsla. Dessutom förekommer en del onödiga hopp fram och tillbaka i tiden, som i det här fallet mer irriterar och distraherar från själva historien hellre än att det faktiskt ska tillföra något.

Fotot är enkelt men effektivt, och specialeffekterna är ovanligt trovärdiga utan uppenbar datoranimation. Skådespelarinsatserna är bra. Michael Nyqvist gör en stabil och trovärdig insats som Andrei, även fast hans brytning ärligt talat låter mer svensk än rysk (som han ska föreställa). Anamaria Marinca är mycket bra som Rosa, och Sharlto Copley likaså som James. Karolina Wydra är också riktigt bra som Katya. Christian Camargo och Daniel Wu gör stabila men inte alltför märkvärdiga rollprestationer.

Europa Report är en ovanlig men bra film, som engagerar och underhåller med ett ovanligt stort djup och en mycket lågmäld stil. Stämningen är utmärkt, och till allra största delen är det en trovärdig film som håller ihop logiskt. Men tyvärr går åtminstone en del av fördelarna förlorade genom de endimensionella rollfigurerna, som aldrig får vare sig djup eller utveckling. Filmen kan också upplevas onödigt långsam och i vissa fall rentav seg, som även förvärras av upplägget med övervakningskameror och den låtsasdokumentära stilen. Det är ändå en bra film som är väl värd att se om man tycker om genren, men de nackdelar som förekommer gör att filmen tyvärr aldrig blir så minnesvärd eller märkvärdig som den hade kunnat bli. Betygsmässigt når den ändå upp till en halvsvag sjua och det är förstås på intet sätt dåligt, men det är tråkigt när det hade kunnat bli så mycket bättre bara genom att visa mer om rollfigurerna.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1 (fullskärm på en Widescreen-TV), medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst. Översättningen håller en hyfsad kvalitet, och jag kunde inte upptäcka några rena översättningsfel. Dock förekommer några lite väl klantiga grammatikfel och slarvfel, som tyder på att ingen större korrekturläsning skett innan DVD-utgåvan färdigställdes. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast särskilt förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 31 juli 2014
Senast uppdaterad: 1 augusti 2014

Recensionen har lästs 3280 gånger av 1796 personer, sedan den 31 juli 2014