Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Helen Wilton - Emily Watson Dr. Caroline Mackenzie - Elizabeth Debicki
Michael Groom - Thomas Wright Andy Harris - Martin Henderson
Sandy Hill - Vanessa Kirby Ed Viesturs - Clive Standen
David Breashears - Micah Hauptman Lene Gammelgaard - Charlotte Bøving
Meg Weathers (Becks dotter) - Mia Goth Bub Weathers (Becks son) - Stormur Jón Kormákur Baltasarsson
Lou Kasischke - Mark Derwin Klev Schoening - Chris Reilly

Året är 1996, och det har blivit populärt för kommersiella företag att erbjuda guidade bergsbestigningar av Mount Everest mot betalning, där professionella klättrare hjälper erfarna eller oerfarna personer att komma till toppen av det 8848 meter höga berget. Rob Hall driver företaget Adventure Consultants, som var en av de första att börja med kommersiella expeditioner till höga berg; medan Scott Fischer driver det konkurrerande Mountain Madness. Rob har en gravid fru hemma, och i hans team ingår bl.a. den erfarna klättraren Beck, brevbäraren Doug och och den enda kvinnan i klättringssällskapet; Yasuko Namba. Då båda de konkurrerande företagen har tänkt sig att bestig Mount Everest exakt samma dag uppstår kaos, och än värre blir det när en av tidernas värsta snöstormar oväntat når berget...

Att se en grupp människor klättra i berg i två timmar låter ärligt talat olidligt tråkigt, så jag hade mina farhågor inför Everest. Men glädjande nog är filmen betydligt bättre än jag någonsin kunnat drömma om, och det har faktiskt blivit en riktigt bra film. Det faktum att filmen bygger på verkliga händelser förhöjer förstås helhetsintrycket, och det är en fascinerande historia som skildras. Det har också blivit en oerhört fängslande film, där man sitter som på nålar hela tiden och förblir engagerad med hjärtat i halsgropen. Här finns en påtaglig intensitet och spänning, som jag uppskattar. För det här är faktiskt en riktigt spännande film, där man är intresserad hela tiden och med många otäcka skildringar.

Trots en relativt lång speltid på ganska precis två timmar hinner det aldrig upplevas segt eller tråkigt, utan här händer något hela tiden och längden upplevs ganska optimal. Filmen har också en utmärkt stämning och atmosfär, där det nästan känns som att man själv befinner sig på plats på Mount Everest. Det fungerar riktigt bra, och man blir nästan andfått av att få följa den här expeditionen och nästan vrida sig i oro. Häftigt! Åtminstone några av rollfigurerna har också blivit relativt mångbottnade, som man lär känna på ett bra sätt.

Problemet är just att Everest har ett stort persongalleri, som gör det praktiskt taget omöjligt att lära känna och komma ihåg alla personer. Lite för många förblir därför tämligen anonyma, och i slutändan är det i stort sett bara tre personer som man någorlunda lär känna. Här finns lite för många personer för att det ska finnas en chans att lära känna allihopa, och dessutom är det heller inte helt lätt att känna igen vem som är vem bakom tjocka vinteroveraller och syrgasmasker. Lite för ofta tvingades jag fundera över vem det egentligen är som vi ser, och det kan inte vara meningen. Det uppstår alltså vissa irritationsmoment, och jag hade önskat att manusförfattarna kunnat fokusera på en mindre grupp människor istället. Det känns också lite märkligt att journalisten Jon Krakauer, som var med under expeditionen och vars bok filmen delvis bygger på, efter ett tag nästan helt försvinner ur handlingen efter att inledningsvis ha haft en ganska viktig roll.

När sluttexterna börjar rulla återstår också alltför många obesvarade frågor, som åtminstone inte jag lyckats uppfatta något svar på. Bl.a. har expeditionen problem med tomma syrgastuber, men det framgår aldrig riktigt varför - rör det sig om sabotage, lathet eller bara en olycka...? Kanske har jag missat något uppenbart, men jag fick i alla fall ingen klarhet i det och flera andra frågor. Till syvende och sist får man heller ingen rimlig förklaring till den stora elefanten i rummet, så att säga: Varför man egentligen väljer att riskera sina liv för att klättra upp för det 8800 meter höga berget; i synnerhet om man har fru och barn hemma...? Jon Krakauer ställer frågan i en scen i filmen, men några bra svar får han eller vi inte.

Fotot är dock fantastiskt, och det är oerhört vackert med många storslagna vyer över Mount Everest tillsammans med ett starkt bildspråk och trovärdiga specialeffekter. Allt ser ut och känns som att det faktiskt är dokumentera händelser vi får skildra, och det ser oerhört verkligt ut. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Jason Clarke är mycket bra som Rob, och Josh Brolin gör också en imponerande insats som Beck. Jake Gyllenhaal känns lite mer anonym än han brukar göra, men spelar ändå bra. Emily Watson är utmärkt som Helen, och Keira Knightley gör allt som går av den klassiska "bekymrad hustru"-rollen som Robs fru Jan.

Everest är en riktigt bra film, som lyckas att få ett i mina ögon tråkigt ämne att bli riktigt spännande. Det har blivit en mycket engagerande och intensiv film, där man sitter som på nålar hela tiden och där det oftast är både otäckt och fängslande. Det händer något hela tiden, och periodvis är det även riktigt berörande. Fotot är också fantastiskt, och jag önskar att jag hade sett filmen på bio där de här vyerna säkerligen hade upplevts oerhört storslagna - det fungerar helt okej på TV också, men riktigt samma känsla blir det trots allt inte.

Tyvärr är dock persongalleriet för stort, och det blir för många personer som upplevs tämligen endimensionella och rentav stereotypa. Kanske hade filmen vunnit på att minska ner antalet rollfigurer, och även få se fler scener hemifrån innan själva expeditionen för att därmed få lära känna alla på ett mer naturligt sätt. Det finns också lite för många obesvarade frågor, och det jag undrade innan jag såg filmen - varför någon egentligen är dumdristig nog att ämna till att klättra till toppen av Mount Everest, i synnerhet outbildade och oerfarna sådana - blir ännu mer obegripligt efter att ha sett filmen. Därför blir eftersmaken inte riktigt så bra som jag hade önskat, men under tiden man ser filmen är den väldigt lyckad; och därför förtjänar filmen en stark sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på två andra språk och Dolby Digital 5.1 på ytterligare fyra. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 15 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig. Därför är det bättre ställt än merparten av alla Blu-Ray-filmer, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder; och det finns förstås många sådana i en sådan här film. Översättningen är överlag bra, och jag kunde inte upptäcka några rena översättningsfel. Däremot är det klantigt av översättaren att översätta "Over" (vid samtal över kommunikationsradior) med "Över", medan det förstås är vedertaget i svenskan att det ska heta "Kom".

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och stillastående men som märkligt nog är neutral utan något språk alls (förutom extramaterialsmenyn som är på engelska). Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval eller att en asterisk (*) innebär extramaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild i mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen. När man spelat filmen klart visas plötsligt varningstexter på ett 50-tal olika språk (!), som tar ungefär fem minuter innan man äntligen kommer tillbaka till menyn. Det går tyvärr inte att hoppa över varningstexterna, men det går i alla fall att spola på bild, så bara man har en Blu-Ray-spelare med väldigt snabb spolning/bildsökning blir det inte så vansinnigt irriterande.

Som extramaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören Baltasar Kormákur. Det är ganska intressant och vi får veta en hel del intressant om inspelningen, medan han däremot knappt alls berör manuset eller de verkliga händelserna. I slutändan blir det därför lite för tomt, och han hade nog behövt få sällskap av exempelvis någon av manusförfattarna. Därefter hittar vi en kvartslång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör, producenter och skådespelare. En del matnyttigt framgår, men tyvärr handlar det lite för mycket om att beskriva handlingen och att skryta över de inblandade; vilket inte ger alltför mycket att lyssna på.

Vidare hittar vi en minidokumentär på fem minuter vid namn "Learning to Climb" som heller inte tillför så mycket. Då är det lite mer intressant med "A Mountain of Work", som skildrar användningen av specialeffekter i filmen. Till sist återfinns också en fem minuter lång minidokumentär om den verkliga händelsen som filmen bygger på, då vi även får se intervjuer med de verkliga förebilderna till några av filmens karaktärer - riktigt intressant och det extramaterial som tillför klart mest, men tyvärr är det för kortfattat och skrapar bara på ytan. Tyvärr har extramaterialet ingen skandinavisk textning alls, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting - fast tyvärr har förstås den engelska texten ingen omvandling av de höjder som anges i fot, vilket ställer till med vissa problem.

Recensionen skriven: 24 februari 2016
Senast uppdaterad: 24 februari 2016

Recensionen har lästs 2844 gånger av 1658 personer, sedan den 24 februari 2016