Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Ken Robertson - D.B. Sweeney Higgins - Dan Bilzerian
Theodore Sitterson - Steve Coulter Drake - Joshua Mikel
Dmitri Kovrov - Roman Mitichyan Ivan - Rob Steinberg
Nick Purvis - Christopher Rob Bowen Vinn - Nick Loeb
Denise - Summer Altice Darryl - Tyler Jon Olson
John - Richie Chance Agent Stevens - Heather Johansen

Den pensionerade CIA-agenten Leonard Turner försvinner spårlöst tillsammans med Condor; en utrustning för att kunna hacka sig in i nästan vad som helst. Detta får CIA oroliga, då det finns risk att hela länders kärnvapen kan äventyras om Condor hamnar i orätta händer. CIA misstänker att Leonard är korrupt och själv har stulit Condor, men det vill hans son Harry inte tro på. Harry jobbar som analytiker på CIA och vill helst av allt bli fältagent, men alla ansökningar om att bli agent har han fått avslag på. Harry tror att hans pappa har blivit kidnappad, och bestämmer sig för att på egen hand utreda saken och rädda sin pappa. Men då CIA officiellt inte får agera inom USAs gränser är det känsligt för huvudkontoret, och de anlitar agenten Victoria för att i tysthet följa efter och stoppa Harry. Men Victoria råkar dessutom vara Harrys f.d. flickvän...

Extraction är inte direkt någon originell film, och i ärlighetens namn har man sett det mesta förut. Men det är säkerligen heller inte avsikten, och storyn är för all del intressant. Filmen som sådan är helt okej och sevärd, men lämnar tyvärr en del övrigt att önska. Det är hyfsat underhållande, och till skillnad från många actionfilmer finns det i alla fall en vettig story - visserligen med en och annan logisk lucka och en inte helt trovärdig premiss, men det är ändå bättre än actionfilmer som nästan helt saknar handling. Tempot är föredömligt högt, och filmen har en intensitet som jag uppskattar. Det är också trevligt med en film som för en gångs skull inte blir längre än en och en halv timme, vilket är ungefär vad den här storyn klarar av.

Det finns en viss charm och några småroliga sekvenser, som hjälper till att lätta upp stämningen. Bitvis blir det också ganska engagerande, och i synnerhet Harry har blivit en relativt nyanserad rollfigur som man åtminstone till viss del bryr sig om. Victoria hinner också få några få nyanser, men känns överlag mer stereotyp. Leonard får man aldrig något riktigt grepp om, och trots att allt kretsar kring honom är han osynlig under ganska stora delar av filmen. Men det är hyfsat spännande och åtminstone periodvis engagerande, varför man någorlunda behåller intresset vid liv.

Problemet är bara det att de actionsekvenser som förekommer är ganska dåligt koreograferade och filmade - det blir rörigt, ofta för mörkt och för skakigt så man knappt hinner se vad som händer. Och genom att det trots allt är en actionfilm förekommer trots allt ganska många actionscener, varav många känna dittvingade vare sig de behövs för intrigen eller inte. Det förekommer också alldeles för många biljakter, som ju sällan är så intressanta att se på, men här blir ännu mer oengagerande än vanligt.

Någon alltför trovärdig eller realistisk film är det heller inte - några logiska luckor förekommer, och det blir heller inte bättre av att Harry verkar vara starkare än både He-Man och James Bond tillsammans. Hur sannolikt är egentligen det...? Det förekommer också några tendenser till sexism, då Victoria bl.a. verkar mer passiv än alla män och dessutom upplevs stereotyp. Även fast hon slåss lite då och då, så verkar hon mest bara fungera som "vackert ansikte"; och jag hoppades verkligen att filmbranschen kommit längre än så år 2015... Och Kris hinner aldrig få minsta lilla substans, utan finns i stort sett bara med som "comic relief" under några få scener.

Fotot lämnar en del övrigt att önska, och trots hyfsade bildkompositioner förekommer en del utfrätta och övermättade färger och heller inget imponerande bildspråk. Inte blir det bättre av att vissa actionscener är så mörka och med bristande kontrast att man knappt kan se något. Skådespelarinsatserna är helt okej, varken mer eller mindre. De flesta gör som de ska, men det rör sig inte direkt om några Oscarsvinnare. Kellan Lutz har inte direkt imponerat som någon storslagen skådespelare, men är ganska bra som Harry och gör vad som går av rollen. Gina Carano gör helt okej ifrån sig som Victoria, men får tyvärr inte mycket att arbeta med. Lydia Hull får ännu mindre att arbeta med, men är i alla fall charmig och kul. Bruce Willis spelar ungefär samma slags roll som han (nästan) alltid har gjort, men ser mer oengagerad ut än vanligt och ser nästan uttråkad ut under de scener han medverkar i.

Extraction har en intressant om än inte alltför trovärdig premiss, men genomförandet lämnar en del övrigt att önska, Paradoxalt nog för en actionfilm är dramascenerna ganska lyckade, medan actionscenerna blir oengagerande och bristfälliga både vad gäller foto och koreografi. Men dåligt blir det trots allt inte, för det är hyfsat spännande och med några roliga repliker och sekvenser. Jag uppskattar att filmen inte tar sig själv på alltför stort allvar, vilket blir räddningen. Därför blir det en ganska underhållande film, fastän det inte finns mycket till djup eller substans. Men som lättsam underhållning för stunden funkar det ändå hyfsat, och tycker man om actionfilmer finns det absolut sämre filmer att hitta. Resultatet är därför en hyfsad film, som är sevärd men inte mycket mer än så; och om man inte är alltför förtjust i actionfilmer kan man nog lika gärna hoppa över filmen helt. Kort sagt varken bra eller dålig, varför en hyfsat stabil femma blir det mest rättvisa betyget.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är tyvärr lite för liten och kantlinjerna är tunna, vilket gör det något svårläst under ljusare partier; men det är ändå en hyfsat lättläst text. Den svenska översättningen håller en relativt hög klass, och även om jag inte håller med om alla ordval kunde jag inte upptäcka något större översättningsfel. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är rörlig och stilren men tyvärr endast engelskspråkig.

Som bonusmaterial hittar vi en 12 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som uppenbarligen gjorts som marknadsföring innan filmen haft premiär. Två tredjedelar av inslaget går åt till att låta skådespelarna beskriva rollfigurerna och handlingen; inget man inte redan vet om man faktiskt sett filmen. Sen återstår fyra minuter, som innehåller en gnutta matnyttigt men mest går ut på att skryta över skådespelarna och regissören. Till sist hittar vi också fyra trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial. Bonusmaterialet har ingen textning alls, vilket kan ställa till med vissa problem.

Recensionen skriven: 15 juni 2016
Senast uppdaterad: 15 juni 2016

Recensionen har lästs 2682 gånger av 1530 personer, sedan den 15 juni 2016