Dr. Parker - Sharon Stone Selima - Sofía Vergara
Avigal - Vanessa Paradis Dovi - Liev Schreiber
Othella - Tonya Pinkins Cee Cee - Jade Dixon
Coco - Dante Hoagland Cyrus - Isaiah Clifton
Cefus - Aubrey Joseph Yossi - Teddy Bergman
Devorah - Ness Krell Loan - Loan Chabanol

Den äldre bokhandelsägaren Murray är nära konkurs, och får vid ett besök hos sin hudläkare dr. Parker råka höra att hon och hennes väninna är intresserad av en trekant och letar efter en lämplig man för ändamålet. Murray kan inte låta bli att tänka på sin medelålders vän Fioravante, för en liten nätt ersättning på 1000 dollar; varav Murray har tänkt att ta en del av summan för att själv klara sig ekonomiskt. Fioravante är inledningsvis skeptisk till ídén, men ger det ändå en chans - och det dröjer inte länge förrän fler "kunder" är beredda att betala 1000 dollar för Fioravantes sexuella tjänster. Snart förvandlas Murray i praktiken till Fioravantes hallick, men det blir invecklat när Fioravante kommer i kontakt med den chassidiska judinnan Avigal.

Det är visserligen John Turturro som skrivit och regisserat Fading Gigolo, men filmen påminner i stil och känsla mycket om Woody Allens filmer; så det är inte särskilt konstigt att han för en gångs skull ställt upp som skådespelare för någon annans film. Filmen har en kul premiss, som visserligen inte är alltför originell men ändå upplevs förhållandevis fräsch. Det här är sannerligen inget storslaget mästerverk, men i all sin enkelhet fungerar filmen ändå bra. Det är charmigt och underhållande, med en lyckad blandning mellan allvar och humor. Man får skratta en del samtidigt som det finns ett visst (begränsat) djup och en del poänger.

Filmen tar tydligt ställning mot religiös fanatism på ett bra sätt (om det sedan är judendomen som i den här filmen eller någon annan religion är egentligen ovidkommande), men tar däremot inte ställning i själva prostitutionsfrågan - där får var och en själv bilda sig en uppfattning. Något jättestort djup finns inte, men i alla fall några poänger samtidigt som det är mysigt och underhållande. Allting puttrar på i lagom stillsam takt, utan något alltför högt tempo men tillräckligt för att det aldrig ska upplevas segt.

Dock är storyn ganska tunn och enkel, och egentligen händer inte särskilt mycket. Det gör inte så mycket, men ibland kan det upplevas något långsamt. Det finns även några svackor, framförallt under mittpartiet då Fioravantes kvinnoaffärer som gigolo får lite väl stort utrymme. Det är förstås fullt avsiktligt, men upplevs ändå en smula repetitivt och onödigt tjatigt. Det förekommer också några ologiska detaljer, och man kan med all rätt fråga sig om inte Fioravante är i äldsta laget för att så pass framgångsrikt kunna bli prostituerad. Kvinnosynen är inte heller världens bästa och man kan ibland skönja något gubbsjuka tendenser, men dessbättre blir det inte så påtagligt och egentligen är kvinnosynen kanske inte så mycket sämre än manssynen. Trots allt är det ingen av rollfigurerna som får något jättestort djup eller blir alltför mångbottnade, men som lättsam underhållning fungerar det ändå ganska bra. På gott och ont förekommer heller inga nakenscener alls, vilket kan upplevas egendomligt i och med filmens titel och premiss.

Fotot är enkelt men effektivt, och innehåller en del fina vyer över New York i kombination med relativt långa tagningar. Musiken är också bra och passande. Skådespelarinsatserna är bra, och det är kul att återse Woody Allen som skådespelare. Han gör en bra insats som Murray, och spelar ungefär samma slags roll som han alltid gjort. John Turturro är också bra som Fioravante, men jag undrar om det inte hade fungerat bättre med en lite yngre skådespelare. Vanessa Paradis är riktigt bra och Sharon Stone ganska bra. Sofia Vergara, mest känd från Modern Family, är som vanligt bra.

Fading Gigolo är en enkel men välgjord film, som är charmig och underhållande. Den är inte jätterolig, men man får skratta då och då. Den är heller inte jättedjup, men har några mer djupsinta poänger. Kort sagt sticker filmen inte riktigt ut tillräckligt åt något håll, och därför har den blivit relativt lättförglömlig och en månad efter att man sett den har man troligtvis helt glömt den. Men som lättsam underhållning för stunden fungerar det ändå helt okej, och trots bristerna är det en ganska bra film. Den är fullt sevärd, men jag saknar det där lilla extra och nöjer mig därför med en svag sjua i betyg.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan eller Blu-Ray-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 18 september 2014
Senast uppdaterad: 19 september 2014