Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Warner Bros. Entertainment Sverige AB
Johann "Falco" Hölzel - Manuel Rubey Jacqueline A - Patricia Aulitzky
Horst Bork - Christian Tramitz Carolina Tanja - Magdalena Achleitner
Billy Filanowski - Martin Loos Markus Spiegel - Nicholas Ofczarek
Maria Hölzel - Susi Stach Hansi Lang - Markus Mössmer
Servitris (vittnet) - Grace Jones Chouchou - Doris Golpashin

Den österrikiske sångaren Hans Hölzel (1957 - 1998) blev känd genom artistnamnet Falco, och är en av Österrikes mest framgångsrika sångare någonsin med över 40 miljoner sålda album. Han blev främst känd internationellt genom succélåten "Rock Me Amadeus" 1986, som till dags dato är den enda tyskspråkiga låten som legat etta på den amerikanska Billboard-listan. Han dog i en bilolycka i Dominikanska republiken 1998, men har trots det än idag förblivit populär i Österrike och Tyskland. Lagom till den 10-åriga årsdagen av Falcos död blev hans liv till film, i form av dramabiografin Falco i regi av Thomas Roth som för svensk publik lär vara mest känd som en av regissörerna bakom den tysk-svenska kriminalserien Kommissarien och havet.

Jag har aldrig varit särskilt insatt i Falco eller tyckt om hans musik, och faktum är att innan jag såg filmen hade jag aldrig ens hört talats om artisten. Den enda koppling jag har är att jag har ett minne av att någon gång i livet ha hört "Rock Me Amadeus", men längre än så går det inte. Därför vet jag inte om jag är rätt person att bedöma filmen, och mina förväntningar var minst sagt ljumma. Men Falco visade sig vara en bra film, som skildrar hans liv på ett öppet och realistiskt sätt utan några större irritationsmoment. Vi får följa i stort sett hela Falcos liv, från hans barndom till dödsdagen. Vid en film på 1 timme 45 minuter medför det förstås en del tidshopp, och en del år hoppas över helt och hållet. Men åtminstone med mina begränsade kunskaper verkar de flesta viktiga moment ha tagits upp, och jag känner inte att någonting saknas.

Däremot kan man ibland tycka att det blir lite för stora hopp, och jag hade velat veta vad som hänt mellan de scener som vi faktiskt får se; i synnerhet i de fall som det hoppas framåt åtskilliga år åt gången. Det är en engagerande och intressant film, som bitvis även lyckas att beröra. Falco själv har skildrats på ett nyanserat och trovärdigt sätt, och han känns därför helt äkta. Även Jacqueline har blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur, som även hon skildras trovärdigt. De flesta andra har dock blivit ganska endimensionella, och får inte något egentligt utrymme. Det är lite tråkigt, men vid en biografi som denna är det oundvikligt att man måste fokusera på Falco i första hand - annars skulle man helt enkelt inte hinna med allt väsentligt under en så pass kort tid.

Man kan inte påstå att det här är en särskilt originell film. Vi har sett de flesta beståndsdelar i andra filmer, men å andra sidan är det ju trots allt en verklighetsskildring och de flestas liv brukar inte vara alltför originella. Jag ser heller inget som tyder på att manusförfattarna tagit sig några alltför stora friheter från de verkliga händelserna, utan verkar ha skildrat Falco på ett både neutralt och uttömmande sätt; även fast man kanske kan tycka att de fokuserat lite för mycket på de negativa egenskaperna. Filmen följer även traditionella dramaturgiska mallar, utan några överraskningar eller nyskapande element.

Även om man inte vetat särskilt mycket om Falco, så bör filmen ändå ses som förutsägbar. Men även det är förstås oundvikligt om man verkligen ska skildra en verklig person. Däremot stör jag mig lite över att man inte förstår sig på allt i filmen, och en del frågetecken kvarstår som aldrig ges något egentligt svar. Det gäller bland annat de exakta händelserna vid Falcos död och dessutom vissa andra tillfällen. Jag ställer mig också frågan till varför vi vid flera tillfällen under filmens gång får se korta upprepningar av Falcos dödsscen, för att därefter hoppas tillbaka i tiden. Att få se den händelsen i början och slutet är effektfullt, men vad tjänar det egentligen till att dessutom visa scenen vid ett par ytterligare tillfällen under filmen när vi egentligen håller på att följa betydligt äldre händelser...?

Fotot är bra, och filmen har ett effektivt om än föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet Manuel Rubey spelar mycket starkt och övertygande som Falco. Han sjunger också alla Falcos låtar själv, och även om jag inte kan bedöma likheten med originalet så känns det övertygande och naturligt. Patricia Aulitzky är också riktigt bra som Jacqueline, och spelar övertygande och trovärdigt. Övriga gör stabila och fullt godkända rolltolkningar, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Falcos liv verkar inte ha varit ett alltför originellt sådant, och han lär inte vara varken den första eller sista sångaren som hållit på med droger eller för mycket alkohol. Därför lär Falco fungera bäst för de som känner till sångaren och tycker om honom. Men även för oss andra är det en bra och engagerande film, som känns välgjord så när som på några få detaljer. Den hade kunnat bli ännu bättre med fler frågetecken besvarade, men förblir en fullt sevärd film som når upp till en sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet finns i DTS med 5.1-ljud samt vanlig stereo, men av någon outgrundlig anledning finns inte Dolby Digital 5.1. Om man inte råkar ha en DVD-spelare som klarar av DTS-ljud, så är man alltså förpassad till enbart 2-kanaligt stereoljud; vilket låter minst sagt dumt. Trots allt finns det ju vissa DVD-spelare och hemmabioanläggningar som inte stödjer DTS men väl Dolby Digital, varför det känns ologiskt att för de som drabbats av det tvingas ta till enbart stereoljud. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men är inget utöver det vanliga. Det finns textning på svenska, norska och danska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade på något språk.

När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas en alltid lika irriterande anti-piratpropaganda i 47 sekunder. Av någon anledning går det inte att vara sig hoppa förbi inslaget eller ens spola på bild, vilket resulterar i att de flesta lär vara rejält irriterade innan de äntligen kan göra något. Därefter möts man av huvudmenyn, som är enkel och stilren men enbart på engelska. En svaghet är att det från menyn inte går att välja att spela filmen utan textning. Vill man se filmen otextad, måste man istället välja något av språken som textning och manuellt stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen börjat. Efter filmens slut visas varningstext på det språk man valt textning på i tio sekunder. Till skillnad från de flesta andra DVD-utgåvor från Warner Home Video visas här enbart varningstext för just det språket och inte alla andra språk, vilket är mycket tacksamt. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt även om det knappast är förvånande för en så pass okänd film som ännu inte släppts på DVD i många andra länder.

Recensionen skriven: 21 juli 2010
Senast uppdaterad: 22 juli 2010

Recensionen har lästs 4408 gånger av 2500 personer, sedan den 21 juli 2010