Zoe - Kristen Bell Chaz - David Denman
Big Chuck - Christopher McDonald Amiral Seasholtz/Roach - Seth Rogen
Amber - Jaime King Läkaren - Carrie Fisher
Kille på bensinstation - Kevin Smith Sig själv - Jason Mewes
Crystal - Pell James Säkerhetschef - Danny McBride
Chefen - Danny Trejo Harry Knowles - Ethan Suplee

Det är få i världen som inte har hört talats om George Lucas kritikerrosade och prisbelönade filmserie Stjärnornas krig, som började 1977 och gav upphov till tre filmer innan det lades på is 1983. 1999 började allting om på nytt, med tre nya filmer som utspelas innan de tre första filmerna. Vissa fans har blivit fullkomligt besatta av Stjärnornas krig-serien, och där var det många som ivrigt väntade på 1999 års Episod 1. Det har den relativt okända regissören Kyle Newman utgått ifrån i den närmast skandalomsusade och omdiskuterade komedin Fanboys, som efter många ominspelningar och bearbetningar äntligen släpptes på bio för allmänheten i början av 2009. I Sverige släpptes filmen dock direkt på DVD. Här börjar händelserna på Allhelgonaafton 1998, då bilförsäljaren Eric Bottler återförenas med sina forna bästisar Linus, Hutch, Windows och Zoe. Hans gamla vänner har inte förändrats mycket under de gångna åren, och Linus, Hutch och Windows älskar fortfarande Star Wars utöver allt på jorden. Alla väntar ivrigt på att Episod 1 ska få premiär på bio om sex månader, men Linus inser att han sannolikt aldrig kommer att få uppleva världspremiären - han har obotlig cancer, och beräknas inte leva mer än några månader. Han har länge fantiserat om att bryta sig in i George Lucas huvudkontor Skywalker Ranch, för att på så sätt kunna stjäla och få tag i filmen innan premiären. Det låter minst sagt vansinnigt, men hans vänner övertalar honom om att det trots allt är genomförbart, och tillsammans börjar Linus, Hutch och Windows det minst sagt riskabla uppdraget och sätter sig i bilen på väg till San Fransisco...

Jag har aldrig varit alltför förtjust i Stjärnornas krig, och kan inte förstå hysterin bakom väntan inför Episod 1. Därför är jag knappast den mest lämpade personen att recensera Fanboys. Ingen kan påstå att upplägget är av det mest originella slaget, men trots allt är grundstoryn och premissen fullt godkänd och intressant. Därefter blir det dock bara en ganska traditionell road movie, om än med så många Star Wars-referenser som det överhuvudtaget är möjligt att klämma in. Ingen har nog väntat sig något djuplodande och gripande drama, och mycket riktigt lyser allt sådant med sin frånvaro. Men jag hade trots allt väntat mig rikligt med humor, och generellt sett tycker jag om väldigt många komedier. Därför blev jag tyvärr besviken över Fanboys. Ibland är det visserligen småroligt, och jag skrattade vid ett par tillfällen. Men överlag är det helt enkelt inte särskilt roligt - de klockrena poängerna lyser helt med sin frånvaro, och längre än till några småskratt och leenden går det aldrig. Att komma med mängder av Star Wars-referenser är helt enkelt inte samma sak som att verkligen införa humor, och jag hade väntat mig mer än så här av en komedi. Förvisso är det fullt tänkbart att jag inte uppfattat en del humor i och med att jag aldrig varit något stort Star Wars-fan, men jag har trots allt sett åtminstone en del av filmerna och kunde i de flesta fall se vad manusförfattarna har menat som skämt. Det gör heller inte saken bättre att alla rollfigurerna är endimensionella klichéer och näst intill karikatyrartade. Man bryr sig heller inte nämnvärt om någon av dem, och därmed heller inte hur det ska sluta. Inte ens den cancersjuka Linus får särskilt mycket utrymme eller framstår som särskilt mänsklig, och därmed blir det heller aldrig gripande som det åtminstone hade potential att bli. Den enda karaktär jag överhuvudtaget brydde mig om var Zoe, som visserligen var klichéfylld och platt men åtminstone hade en del charm. Det är en tunn story, och egentligen räcker inte handlingen till en hel långfilm. Det har manusförfattarna försökt råda bot på genom mängder av filmreferenser och skämt, men det fungerar tyvärr inte så bra som det var tänkt.

Det finns också gott om logiska luckor och det blir aldrig minsta lilla trovärdigt, men det hade jag å andra sidan heller inte väntat mig. Trots de många bristerna fungerar Fanboys dock ändå hyfsat som drama, och tiden gick förhållandevis fort. Jag ville aldrig stänga av filmen, utan ville trots allt se hur det skulle sluta. Den största anledningen till det är karaktären Zoe, som trots allt kändes förhållandevis levande och var en charmig och intressant tjej. Vissa skämt är också hyfsat roliga, även om det var mycket sällan som jag skrattade högt. Somliga lyckade och småroliga cameoroller, bl.a. en av William Shatner (från Star Trek), förhöjer också helhetsintrycket och är det enda som känns någorlunda originellt i sammanhanget. Fanboys är relativt välgjord, och har snyggt foto och bra scenografi. Filmen är också gjord i samarbete med George Lucas och delvis inspelad i det riktiga Skywalker Ranch, vilket är en trevlig touch. Skådespelarinsatserna är ganska bra, och både Sam Huntington och Jay Baruchel gör övertygande och trovärdiga rollprestationer. Bäst är utan tvekan Kristen Bell som Zoe - hon är alltid lysande, och spelar även här mycket övertygande och bra. Hennes rollprestation är nästan skäl nog att se filmen. Sämst rolltolkning gör Chris Marquette som Linus, som spelar för menlöst och stelt. Jag är dock inte säker på om det är skådespelarens eller regissörens fel, då han har spelat bättre i andra filmer. Överlag blev jag besviken på Fanboys, som hade kunnat bli en bra film men som misslyckas främst på grund av endimensionella rollfigurer och avsaknad av riktig humor. Men det är inte alls en värdelös film, och särskilt under dess andra halva fungerar den hjälpligt som drama med enstaka intressanta karaktärer och en hyfsad handling. Därför anser jag att filmen trots allt är värd att se, men inte mycket mer än så och det är ingenting jag någonsin vill se om. Om man älskar Star Wars-filmerna utöver allt på jorden finns det en större chans att man uppskattar Fanboys, men för mig räcker det inte längre än till en stark fyra.

Fanboys släpps på DVD i anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och det finns bara engelskt ljudspår. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade och döva. Textningen är lagom stor och lättläst. Överlag håller översättningen hyfsad klass, men helhetsintrycket dras ner av några översättningsfel och missar. När man matar in skivan möts man av distributörsjingel, som följs av en språkvalsmeny och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer upp. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är enkel, stilren och engelskspråkig. Tyvärr finns inget extramaterial alls. Enligt uppgift har utländska DVD-utgåvor trots allt en del extramaterial, och därför är det beklagligt att SF inte kunnat eller velat licensiera detta för den skandinaviska utgåvan.

Recensionen skriven: 12 augusti 2009
Senast uppdaterad: 12 augusti 2009

Recensionen har lästs 3511 gånger av 1909 personer, sedan den 12 augusti 2009