Reed Richards - Miles Teller Sue Storm - Kate Mara
Ben Grimm - Jamie Bell Johnny Storm - Michael B. Jordan
Franklin Storm - Reg E. Cathey Victor Von Doom - Toby Kebbell
Dr. Allen - Tim Blake Nelson Mr. Kenny - Dan Castellaneta
Mr. Richards - Tim Heidecker Mrs. Richards - Mary Rachel Dudley
Reed som barn - Owen Judge Ben som barn - Evan Hannemann

På sistone har superhjältegenren fått nytt liv, och otaliga filmer (främst spelfilmer) som bygger på gamla serietidningar med superhjältar har sett dagens ljus. Flera av dessa kommer från det gigantiska amerikanska serietidningsförlaget Marvel Comics, där bl.a. Spindelmannen, Hulken, X-Men och Transformers kommer från. Från samma förlag kommer också serien Fantastic Four, eller Fantastiska fyran som serien kallades i Sverige. 2005 kom den första spelfilmen baserad på denna lite ovanliga serie, där superhjältarna för en gångs skull inte har några hemliga identiteter utan är väl kända av allmänheten; och ett par år senare kom en uppföljare. Men nu har plötsligt en form av nyfilmatisering av 2005 års film producerats, eller rättare sagt en omstart där man börjar om på ny kula med samma premiss men en delvis ny handling och nya skådespelare. Bakom regi den här gången står Josh Trank, vars enda tidigare film var science-fictionthrillern Chronicle 2012.

Vetenskapsgeniet Reed Richards har ända sedan barndomen jobbat tillsammans med sin bästa kompis Ben Grimm på en teknik för att kunna teleportera objekt till andra platser. Alla har skrattat ut dem och skolan har inte visat något intresse (trots allt är det ju ren science-fiction), men professorn Franklin Storm på forskningsinstitutet Baxter Foundation är betydligt mer intresserad. Hans barn, forskaren Sue och teknikern Johnny, hjälper till; liksom Franklins mentor Victor von Doom. Mot alla odds lyckas de att ta fram en prototyp för att kunna teleportera människor och objekt till en annan dimension, men när de får höra att Baxter Foundation vill använda utbildade astronauter för att prova maskinen tar de saken i egna händer - de vill hellre att de själva ska få äran än någon astronaut, så Reed, Ben, Sue, Johnny och Victor sätter sig själva i teleportören medan Sue sköter tekniken. Experimentet fungerar och de hamnar i en annan dimension, och alla utom Victor lyckas att ta sig tillbaka; men får märkliga biverkningar då samtliga inklusive Sue utvecklar övernaturliga krafter - Sue blir osynlig, Reed kan sträcka ut armar och ben hur långt som helst, Johnny blir en levande fackla och Ben blir ett gigantiskt stenmonster.

Den första spelfilmen Fantastic Four från 2005 var i mina ögon en riktigt bra film, som följdes av en helt okej men tyvärr inte fullt lika bra uppföljare. Däremot kan man med all rätt ställa sig frågan varför man hittar på att göra en slags nyfilmatisering (eller "reboot", som man nuförtiden föredrar att kalla det) av den första filmen så pass fort - trots allt har det ju inte tillkommit någon ny generation eller någon större publik, och den filmen var tillräckligt bra så att det inte finns alltför mycket att förbättra. Nya Fantastic Four är dock även den en bra film, även om den inte riktigt når upp till samma nivå som originalfilmen.

Den här har en liten annan vinkling och ett annat fokus, för här handlar det inte direkt om att rädda världen utan en grundhistoria om hur teamet fick sina krafter och att lära sig att handskas med dem. Därför blir det här inte den vanliga superhjältefilm som man lätt skulle kunna tro, och det skiljer sig en del från Marvels andra filmer. Jag uppskattar den här vinklingen, och det gör att filmen känns lite mer "jordnära" och det blir lättare att relatera till rollfigurerna. Nu menar jag förstås inte att jag tror det kryllar av personer som kan göra sig osynliga här i världen, men det är ändå lättare att relatera till "vanliga" människor än till nästintill odödliga superhjältar.

Det är också glädjande att fokuset för en gångs skull inte är actionsekvenser, utan snarare en lite lugnare dramathriller med få renodlade actionscener. Det är väl en smaksak vad man tycker om det, men för mig som aldrig tyckt om actionrullar är det här precis vad jag behövde för att få förnyat förtroende i Marvel. Här finns en viss spänning och en påtaglig charm, och rollfigurerna har blivit förhållandevis nyanserade. Men för en gångs skull ligger det största fokuset på drama, och det blir aldrig jättespännande. Tempot är lagom högt, då det händer något hela tiden men aldrig känns rörigt eller stressigt.

Jämfört med de flesta av Marvels filmer och även den tidigare Fantastic Four är det här en lite mörkare film; utan den humor som brukar genomsyra Marvel-filmer. Här finns inga "one-liners" eller billiga skämt, utan filmen tar sig själv på fullaste allvar och har blivit en ganska mörk film. På så sätt påminner den lite om vad DC Comics gjort med Läderlappen på senare år (bl.a. The Dark Knight), och det känns som rätt väg att gå. Det finns också ett visst djup, som gör att man lättare dras in i handlingen. Därför har det här blivit en engagerande och underhållande film, som håller intresset vid liv hela tiden och som känns trovärdig trots den tillspetsade premissen.

På gott och ont är det här den kortaste Marvel-filmen på många år, och klockar in på bara 1 timme 40 minuter. Efter att alltför många filmer på senare år blivit en halvtimme för långa för sitt eget bästa är det glädjande med en human längd, men det här går istället lite för långt åt andra hållet. Med en så pass kort film innebär det att nästan halva speltiden går åt till att introducera rollfigurerna, så att vi ska lära känna dem och förstå hur allting hänger ihop. Det tar därför nästan en timme innan handlingen kommer igång på allvar, och det ens blir riktigt övernaturligt. I mina ögon blir det ändå aldrig segt, och jag tycker om att vi får lära känna alla ordentligt istället för att bara kastas in i en handling.

Men det gör också att handlingen blir i tunnaste laget, då merparten av all tid går åt till att introducera rollfigurerna och att de ska få sina övernaturliga krafter. Har de väl fått det är nästan filmen slut, och storyn blir lite för begränsad. Det innebär också att vi här får se den nog kortaste slutstriden någonsin i en Marvel-film, och på bara 10 minuter hinner fienden besegras och allt är frid och fröjd. Nog för att alla stridsscener brukar vara på tok för långa, men det här går istället lite för långt åt andra hållet och det uppstår trovärdighetsproblem. Kanske beror detta på klippningen, då jag gissar att filmen varit planerad att ha en längre speltid men att en massa scener hamnat på klippbordet. Med en så pass begränsad tid uppstår tyvärr vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, och det finns inte riktigt tid till det djup som filmen uppenbarligen efterspelar. Det finns ändå ett visst djup och det är bättre ställt än många andra Marvel-filmer, men det blir inte riktigt så djupsint som det nog var meningen.

Fotot är snyggt, och specialeffekterna mycket övertygande. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra, även fast jag saknar den gamla ensemblen med Jessica Alba m.fl. Miles Teller är riktigt bra som Reed, även fast i det i dagens läge är svårt att inte jämföra med hans rollfigur i Whiplash. Kate Mara är i vanlig ordning utmärkt som Sue, och lyckas att göra en på papperet något stereotyp karaktär helt mänsklig och trovärdig. Jamie Bell gör vad som går av en tämligen begränsad roll som Ben, men Michael B. Jordan är lite svagare som Johnny - han känns lite opersonlig, och det blir inte heller bättre av att hans rollfigur är den mest endimensionella av de fyra. Toby Kebbell är ganska bra som Victor, men balanserar ibland på gränsen till överspel. Resten av ensemblen är bra, men utan att sticka ut nämnvärt.

Fantastic Four är en bra och underhållande film, och jag uppskattar att vi för en gångs skull får se en superhjältefilm som inte fokuserar på action och strider i första hand; utan på karaktärsutveckling och handling. Actionscenerna finns bara för att driva handlingen framåt, och aldrig för sakens skull. Det här är istället en fin blandning mellan drama, thriller och science-fiction, då ingen av beståndsdelarna tar överhanden. Det finns ett visst djup, trovärdiga rollfigurer och inte minst en mörkare stil helt utan humor. Det passar bra i det här fallet, och känns som rätt väg att gå.

Problemet är bara det att filmens längd inte är tillräckligt för att båda introducera alla rollfigurerna, presentera premissen, presentera antagonisten och dessutom få med en ordentlig handling. Istället har antagonisten kommit i skymundan, och syns bara i ett fåtal scener. Även handlingen blir till viss del lidande av denna lite för korta längd, och filmen hade vunnit på att förlängas lite. Nu är det visserligen skönt att slippa de nästan två och en halv timme långa superhjältefilmer som vi ofta sett på senare år, men det borde väl finnas någon gyllene medelväg...? Det är ändå en bra film och väl värd att se, men den hade kunnat bli bättre genom finslipningar av manuset. Jag tycker att 2005 års Fantastic Four var något bättre, men även denna är fullt sevärd och förtjänar en hyfsat stabil sjua i betyg.

Recensionen skriven: 6 augusti 2015
Senast uppdaterad: 7 augusti 2015

Recensionen har lästs 3037 gånger av 1707 personer, sedan den 6 augusti 2015