Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Credence - Ezra Miller Gellert Grindelwald - Johnny Depp
Mary Lou Barebone - Samantha Morton Modesty - Faith Wood-Blagrove
President Seraphina Picquery - Carmen Ejogo Percival Graves - Colin Farrell
Chastity - Jenn Murray Langdon Shaw - Ronan Raftery
Lestrange - Zoë Kravitz Gnarlack - Ron Perlman
Henry Shaw, Sr - Jon Voight Henry Shaw, Jr - Josh Cowdery

Året är 1926, och den brittiska trollkarlen Newt Scamander - vars böcker Harry Potter kommer att läsa många decennier senare - anländer till New York för att köpa något som inte finns någon annanstans. Newt håller på att skriva en bok om vidunder, en slags magiska varelser, och har med sig en hel hög med vidunder i sin koffert. Men USA ligger efter Storbritannien i trollkarslagar, och i USA är det olagligt att äga vidunder. Newt kommer av en slump i kontakt med mugglaren (d.v.s. icke-magikern) Jacob, och när de skiljs åt råkar Jacob få med sig Newts magiska koffert. Vidundren är visserligen inte direkt farliga för människor, men kan lätt råka rasera en och annan byggnad; så nu måste Newt hitta alla vidunder innan mänskligheten får reda på att trollkarlar existerar. Till råga på allt upptäcker Tina från Magikernas Corpus också vad som hänt, och är till en början fast besluten att häkta Newt...

Det är trevligt att få återse trollkarlsvärlden från Harry Potter-filmerna igen, och fastän det här utspelas så långt från Hogwarts som man kan komma, så är det ändå mycket som känns igen från de filmerna. Fantastiska vidunder och var man hittar dem kommer kanske inte riktigt upp i samma klass som de bästa Harry Potter-filmerna, men är likväl en riktigt bra och underhållande film. Det är charmigt och småroligt, och det finns en del kul scener som fungerar för alla åldrar. Men huvudsakligen riktar sig filmen ändå till en lite äldre målgrupp, och filmen har både mörker och djup.

Det är tänkvärt, och filmen tar upp en del viktiga teman såsom rasism och fördomar. Det är en ganska mörk film, men samtidigt med en och annan ljusglimt. Det har blivit en engagerande film, som håller intresset vid liv på ett elegant sätt, och där man knappt kan släppa blicken från TV:n. Periodvis är det också riktigt spännande, och filmen har en intensitet som jag uppskattar där det händer något hela tiden. Stämningen och atmosfären är också utmärkt, och filmen lyckas på ett imponerande sätt att bygga upp 1920-talsmiljöer med diverse magiska "kryddor".

Genom alla dessa ingredienser har man trevligt hela tiden, och filmen har en bra blandning mellan lättsam underhållning och en mörkare och djupare stil. Det händer mellan varven att den här blandningen haltar någotn, och filmen kommer till sin största rätt när det blir mer dystra och allvarliga teman. Ibland tar också jakten på Newts charmiga och söta "husdjur" överhanden lite för mycket, vilket gör det till en mer lättsam och humoristisk film än det nog varit meningen. Man kan också undra om inte J.K. Rowling har lite för bra fantasi, för ibland blir det lite för mycket med de väldigt många vidundren. Det fungerar helt enkelt bättre i något mindre doser, som i Harry Potter-filmerna. Men överlag fungerar det ändå bra, då det är den mer mörka stilen som oftast tar över; och då är filmen som bäst.

Samtidigt har filmen inga fullt lika starka rollfigurer som i Harry Potter-filmerna, och därigenom saknar man verkligen Harry och Hermione. Newt är i och för sig en sympatisk och intressant rollfigur, men ger åtminstone hittills ett lite mer anonymt intryck än Harry Potter, och får inte fullt lika många nyanser. Kanske blir det bättre i de planerade kommande filmerna, men hittills saknar Newt det där lilla extra som hade behövts för att till fullo fungera som huvudroll. Tina och Queenie hinner få en del nyanser, men det är främst den sistnämnda som man genast tycker om med sin oslagbara charm; och då har hon en betydligt mindre roll än Newt och Tina. Än så länge gör skurkrollerna heller inget stort väsen av sig, utan till viss del upplevs filmen därför mest som en introduktion till kommande filmer - och de återstående filmerna i serien kan absolut bli väldigt bra, men jag hade gärna önskat mig mer imponerande karaktärsporträtt i den här filmen också.

I den här filmen finns heller inga tonåringar i Harry Potters ålder, och det gör att filmen missar den uppväxtskildring som delvis genomsyrade Harry Potter-filmerna. Det gör att målgruppen blir något smalare än i de filmerna, och fastän det ju huvudsakligen ska vara fantasy är det lite synd att missa en del av de andra ingredienserna som gjorde de tidigare filmerna framgångsrika.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk som dessutom ser ut och känns som 1920-tal in i minsta detalj. Specialeffekterna är också utmärkta, och det märks att tekniken kommit långt sedan de första Harry Potter-filmerna för ett drygt decennium sedan. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Eddie Redmayne är utmärkt i huvudrollen som Newt, och gör en stabil och trovärdig insats. Det är imponerande att Eddie verkar klara av att spela alla slags rollfigurer, och dessutom tänker man knappt ens på att det är han. Katherine Waterston är riktigt bra som Tina, och Alison Sudol är utmärkt som Queenie. Don Fogler ger ett något mer anonymt intryck som Jacob, men gör ändå bra ifrån sig. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det är kul att se Johnny Depp i en liten biroll som Grindelwald; som jag gissar att vi lär se mer av i nästa film.

Fantastiska vidunder och var man hittar dem är en riktigt bra och välgjord film, med ett fantastiskt foto, snygga effekter och imponerande skådespelare. Det är fascinerande, småroligt och djupsint; och jag uppskattar den här lite mörkare stilen som påminner om de sista Harry Potter-filmerna. Här finns ett påtagligt djup och många paralleller även till verkliga fenomen, samtidigt som det är spännande och fängslande. Därför finns här många beståndsdelar, som kommer att göra det intressant att invänta de kommande filmerna. Men det är synd att Newt är en mer anonym rollfigur än Harry Potter, som inte känns lika mångfacetterad utan gör ett ganska neutralt intryck - det är inte jättelyckat av en huvudroll, och därför har han vissa svårigheter att bära upp en hel film. Ibland blir det också lite för mycket med de många vidunder som det bitvis handlar om, och kanske hade man vunnit på att begränsa antalet något. Så filmen har onekligen sina problem, men det är ändå en film väl värd att se. Alla som tyckte om Harry Potter-serien lär därför tycka om även den här filmen, och det ska bli intressant att se var man tar vägen i de kommande filmerna. Det saknas dock det där lilla extra som skulle kunna göra filmen riktigt minnesvärd, och mitt betyg blir därför en ganska stark sjua. Men det är ju inte fy skam det heller...

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, medan ljudet finns i både Dolby Atmos 7.1 (gjort med en "kärna" i Dolby TrueHD för bakåtkompatibilitetens skull) och DTS-HD 5.1 på engelska. Med min hemmabioanläggning (som dock bara har 5.1-ljud) lät båda dessa ljudspår ganska likvärdiga, men då Dolby Atmos har sämre kompatibilitet är det uppskattat med ett alternativt ljudspår i DTS-HD som fungerar överallt. Ljudmixningen är imponerande, och bakhögtalarna används flitigt. Dessutom finns sex dubbade ljudspår i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på 16 olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är bra, och jag kunde inte uppfatta några översättningsfel även fast jag i och för sig inte håller med om riktigt alla ordval.

När man matar in Blu-Ray-utgåvan möts man av en inledande jingel på fem sekunder, och efter det kommer man direkt till huvudmenyn. Huvudmenyn är på engelska, men det finns även symboler som kan hjälpa till för de som inte kan engelska. Avsaknaden av en inledande språkvalsmeny gör att man för att få någon textning alls måste gå in under textningsmenyn och välja textspråk - inte helt optimalt, i synnerhet inte för personer som inte kan engelska. När man spelat filmen klart visas plötsligt varningstexter på 35 olika språk (!), som tar dryga fem minuter att genomlida innan man äntligen kommer tillbaka till menyn. Det går tyvärr inte att hoppa över varningstexterna, men det går i alla fall att spola på bild så bara man har en Blu-Ray-spelare med tillräckligt snabb bildsökning (minst 50 gångers hastighet är nästan ett måste för att inte tappa förståndet) blir det i alla fall inte alltför irriterande. Varför Warner fortfarande envisas med dessa idiotiska varningstexter som de också haft på DVD i många års tid är obegripligt - om de flesta andra filmbolag lyckas att känna av vilket språk man valt och anpassa varningstexter efter det, så är det sanslöst att tvingas genomlida flera dussin varningstexter på språk man inte förstår ett ord av...

Det finns mycket bonusmaterial, men dock av lite varierande kvalitet. Det börjar med en kvartslång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen tar upp karaktärer och rollbesättning och som består av intervjuer med bl.a. författaren själv J.K. Rowling, regissör, producent och skådespelare. Tyvärr går man ibland över gränsen till allmänt skryt, men överlag är det ändå ganska intressant. Vidare hittar vi fem inslag på runt 5 minuter vardera om de större rollfigurerna. En del självklarheter tas upp som man redan vet om man sett filmen, medan annat är internupplysningar som ingen annan än J.K. Rowling lär ha vetat om. Hyfsat intressant, även om vissa av inslagen ger mer än andra. Därefter hittar vi sju inslag om de olika vidunder som vi stöter på i filmen, vars längd varierar mellan 2 och 5 minuter. Åtminstone en del av inslagen är ganska intressanta, men jag tyckte att dessa blev mer tjatiga och mindre intressanta att lyssna på.

Nästa avdelning handlar om design och scenografi, och där finns sex minidokumentärer med en längd på mellan 4 och 7 minuter. Dessa inslag består huvudsakligen av intervjuer med scenograf och kläddesigner, och är bitvis intressant men det förekommer också en del tråkiga delar som inte tillför så mycket. Till sist återfinns 11 bortklippta scener med en total speltid på en kvart. En del av dessa är intressanta och charmiga, medan somliga är ganska poänglösa. Överlag är det dock förståeligt att scenerna klippts bort. Intressant att notera är att de bortklippta scenerna har färdigställda specialeffekter och dessutom 5.1-ljud, vilket antyder att de sannolikt klippts bort vid ett sent skede under produktionen. Bonusmaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 17 november 2016
Senast uppdaterad: 13 september 2017

Recensionen har lästs 4552 gånger av 2748 personer, sedan den 17 november 2016