Manusförfattare: Mark Burton & Richard Starzak, baserad på karaktärer skapade av Nick Park
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Shaun & Timmy - Justin Fletcher Bonden & Bitzer - John Sparkes
Meryl & Timmys mamma - Kate Harbour Nuts - Andy Nyman
Hazel - Emma Tate Twins - Simon Greenall
Trumper - Omid Djalili Slip - Tim Hands

Fåret Shaun har länge levt på bondgården tillsammans med de andra fåren och djuren, och börjar tröttna på den inrutade och monotona tillvaron. Då han ser en reklamskylt om semester - något han aldrig har fått - får han en idé för att tillfälligt få bonden ur spel så att fåren ska få ledigt. De ser helt enkelt till att låsa in bonden i en husvagn, men deras plan går inte som planerat då husvagnen av misstag rullar i väg. Husvagnen rullar hela vägen till storstaden, och när bonden väl vaknar har han drabbats av minnesförlust och minns varken sig själv eller djuren.

TV-serien Fåret Shaun är en trevlig och charmig serie, och ingen kan förneka att Aardman är suveräna på leranimation. Samtidigt var jag säkert inte den enda som var skeptisk inför tanken på en hel långfilm med fåret, hunden och bonden. Trots allt är det ju en sak med 7-minutersfilmer utan dialog, och en helt annan med en hel långfilm utan tal. Det fungerar dock ändå över förväntan, och Fåret Shaun - Filmen är en ganska bra film. Det är charmigt och underhållande, och storyn är intressant. Den har ett föredömligt högt tempo, där det händer något hela tiden och där vi också får lära känna flera av rollfigurerna på ett bra sätt.

Det är ganska roligt, och precis som i TV-serien fungerar det för både barn och vuxna genom en blandning av gammal slapstick-komik och ett antal popkulturella referenser (däribland ett par drifter med Beatles och När lammen tystnar) som lär gå över huvudet på alla barn. Men under många av scenerna ligger ändå fokuset på slapstick-komik, som säkert barn uppskattar men som för oss vuxna kan bli lite för mycket. Det blir heller aldrig så jätteroligt, utan här stannar det på milda skratt medan de riktigt klockrena poängerna helt lyser med sin frånvaro.

Men ganska länge fungerar det ändå bra, då det både är humoristiskt samtidigt som det finns ett stort fokus på handlingen. Men efter drygt halva filmen inser man tyvärr ändå att fåret Shaun passar bättre i kortfilmsformatet - med en film på nästan en och en halv timme blir det för mycket av det goda, och efter ett tag blir det lite väl repetitivt då inte så mycket nytt framkommer. Mot slutet börjar det därför att kännas tjatigt och blir mer och mer oengagerande.

Konceptet att helt undvika dialog fungerar också lite si och så, inte minst genom att flera av rollfigurerna trots allt pratar med något slags låtsasspråk (liknande Linus på linjen). Tar man till det greppet känns det mest som "för sakens skull", och ett bevis på att det hade fungerat bättre med regelrätt dialog. I kortfilmsformatet är det inga problem att undvika dialog, men precis som med Småkryp för en tid sedan blir det här periodvis lite tråkigt genom avsaknaden av tal. Åtminstone oss vuxna förstår dock handlingen utan problem, och för det förtjänar filmteamet en eloge, men det blir helt enkelt lite för tråkigt och livlöst. Jag är också lite osäker på hur väl yngre barn förstår handlingen utan något tal, men det kanske bara är jag som underskattar dagens barn.

Men tekniskt och visuellt är det en förstklassig film, med en fantastiskt välgjord användning av leranimation och stop motion-teknik; d.v.s. att filma varje bildruta för sig och därefter flytta lerfigurerna en pytteaning. Jag kan bara ana hur lång tid det måste ta att göra en hel långfilm av det här slaget, och animatörerna har också en imponerande detaljrikedom där allt ser riktigt äkta ut. Animationsmässigt kan det helt enkelt inte bli mycket bättre, och det här är leranimation när den är som allra bäst.

Fåret Shaun - Filmen är en ganska bra och underhållande film, som inte erbjuder något stort djup men väl en påtaglig charm och humor som passar alla åldrar. Ganska länge fungerar det här gänget ganska bra även i långfilmsformat, men till sist blir det uppenbart att Shaun borde ha stannat i sin 7-minutersform (eller åtminstone som halvtimmeslånga novellfilmer) och att det inte riktigt håller till en hel långfilm. Storyn räcker inte hela vägen, och till skillnad från i TV-serien kommer ibland konceptet med att undvika dialog i vägen för handlingens eget bästa. Det är ändå en fullt sevärd film, och som gissningsvis barn lär uppskatta mer än undertecknad, men för mig stannar betyget på en hyfsat stark sexa. Tycker man om fåret Shaun lär man nog vilja se långfilmen också, men den hade nog vunnit på en del finslipningar av manuset.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan eller Blu-Ray-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 15 september 2015
Senast uppdaterad: 15 september 2015