Dom - Vin Diesel Reyes - Joaquim de Almeida
Luke Hobbs - Dwayne Johnson Elena - Elsa Pataky
Han - Sung Kang Gisele - Gal Gadot
Roman - Tyrese Gibson Tej - Chris Bridges
Leo - Tego Calderon Santos - Don Omar
Vince - Matt Schulze Zizi - Michael Irby

Regissören Rob Cohen och manusförfattaren Ken Li skapade 2001 den framgångsrika actionfilmen The Fast and the Furious, baserad på en tidningsartikel om street racing. Filmen blev oväntat en stor succé, och har lett till tre uppföljare mellan åren 2003 och 2009. Och nu är det dags för en femte film i serien; Fast & Furious 5, som har regisserats och skrivits av samma team som gjorde de tredje och fjärde filmerna i serien (Tokyo Drift respektive Fast & Furious). Den nya filmen heter egentligen Fast Five i original, men är i Europa omdöpt till Fast & Furious 5.

Filmen börjar där Fast & Furious från 2009 slutade. Den f.d. polisen Brian O'Conner och hans flickvän Mia Toretto har tillsammans kapat en fängelsetransport för att frita Mias livstidsdömde bror Dom. Nu är alla tre efterlysta, och de flyr till Rio de Janeiro i Brasilien. Där har de hamnat i en återvändsgränd, och Dom övertalar de andra att delta i en stor stöt för att få tillräckligt mycket pengar för att kunna rymma till och leva i något land som saknar utlämningsavtal med USA och därmed vara säkra. Rio de Janeiros knarkboss Reyes, som styr praktiskt taget hela staden och har mutat merparten av Rios poliser, har drygt 100 miljoner dollar i kontanter, undangömda i olika kontantkassor runt om staden. Genom att råna alla dessa skulle de klara sig ekonomiskt resten av livet, men för det måste de samla ihop ett team att få hjälp av. Under tiden har FBI-agenten Luke Hobbs fått i uppdrag att hitta Dom, Brian och Mia; och han ger sig aldrig förrän han lyckats. Men med tiden börjar han inse att allting inte är fullt så svart-vitt som han tidigare tänkt.

Jag har tyvärr inte sett någon av de tidigare filmerna i serien, vilket förstås är en stor nackdel och om möjligt hade jag velat se dem innan det blev aktuellt med femman - något som tyvärr inte var möjligt i det här fallet. Filmen verkar också förutsätta att man känner till alla rollfigurer, vilket ställer till med en del problem för oss som inte sett de tidigare filmerna även fast handlingen i sig är fristående. Dock måste jag medge att grundstoryn är intressant och fullt funktionell, och det märks att den här filmen - till skillnad från många andra actionfilmer - faktiskt har en konkret handling där det inte bara bygger på actionsekvenser. Det uppskattar jag, och det gör att Fast & Furious 5 har blivit en hyfsad och fullt sevärd film. Den har i alla fall ett visst djup, även fast det långt ifrån är någon jättedjup film och den heller inte är alltför tänkvärd. Men som underhållning för stunden duger det absolut.

Som med de flesta actionfilmer förekommer en del scener som främst är till för att erbjuda actionsekvenser, och i synnerhet en chans att visa upp snabba bilar. Men förvånansvärt nog är det faktiskt inte biljakter som står i centrum i den här filmen, utan istället är det en actionthriller av typen "en sista stor illegal kupp för att få in mycket pengar"; inte helt olikt Ocean's 11. Det är visserligen långt ifrån originellt, men betydligt mer intressant och innehållsrikt än oavbrutna biljakter som The Fast and the Furious-serien trots allt blivit känd för (såvitt jag förstår i alla fall). Det händer tillräckligt mycket för att hålla intresset vid liv, och filmen är underhållande och överlag hyfsat engagerande.

Karaktärsbeskrivningarna lämnar dock en del övrigt att önska, och de flesta har blivit relativt endimensionella. Det mest påtagliga är Dom, som inte får något nämnvärt djup. FBI-agenten Luke Hobbs har åtminstone fått vissa nyanser - fler än vad som brukar förekomma - men bäst ställt är det med Brian och Mia, som i slutändan var de rollfigurer jag främst brydde mig om utgången för. Dock är det riktigt spännande, och det bidrar till ett överlag lagom intensivt tempo där man oftast inte hinner tänka på ologiska detaljer.

För Fast & Furious 5 är absolut ingen trovärdig film. Det fullständigt kryllar av logiska luckor, och trovärdigheten har sjunkit till botten redan efter fem minuter. Här har alla en förkärlek att överleva de mest brutala bilkrascher knappt utan någon skråma, och dessutom skulle i alla fall inte jag försöka släpa ett gigantiskt pansarbeklätt kassavalv efter en vanlig personbil. Det är säkerligen avsiktligt, men det handlar helt enkelt om man lyckas att "koppla bort verkligheten" tillräckligt för att kunna underhållas av en ologisk och totalt orealistisk film. Faktum är att de senaste James Bond-filmerna framstår som ganska trovärdiga i jämförelse med den här...

Men om man bara kommer över sådana detaljer, är det en underhållande film som väntar som i alla fall har ett visst djup och en intressant story. Problemet är att manusförfattarna lagt in en del onödiga sidohistorier och en del lite väl utdragna actionsekvenser, som gör att filmen vid några tillfällen känns seg och bitvis oengagerande. Trots en ganska omfattande story så är 2 timmar 10 minuter för mycket för den här sortens film, och Fast & Furious 5 hade vunnit på att kortas ner en del. Med minst 20 minuter bortklippt hade filmen förmodligen upplevts betydligt bättre.

Filmen erbjuder ett snyggt foto med en del vackra vyer över Rio de Janeiro, och dessutom snyggt koreograferade actionscener. Skådespelarinsatserna är helt okej, där Jordana Brewster och Paul Walker står för de bästa insatserna och som båda två spelar övertygande. Elsa Pataky är också riktigt bra som Elena och Gal Gadot är bra som Gisele. Det största problemet med rollbesättningen är att Vin Diesel inte alls lyckas att övertyga vid mer allvarliga scener, och känns för stel och opersonlig för att man ska ta honom på allvar vid dramatiska scener - han fungerar bra vid renodlad action, men klarar inte av mer allvarliga och djupa scener. Dwayne Johnson - som inte brukar tillhöra någon av mina favoriter - är dock bättre än väntat som Hobbs, även fast han fortfarande är något stel och inte uppvisar alltför mycket minspel.

För alla fanatiker som förväntar sig ännu en film med snabba och oavbrutna biljakter kan Fast & Furious 5 komma som en besvikelse, för här dröjer det en timme in i filmen innan vi ens får se någon egentlig biljakt. Jag uppskattar det, då filmen därmed får ett större djup än tidigare och en ganska intressant story, men jag misstänker att yngre och mer actionbesatta tonårskillar kan bli besvikna. Vad gäller trovärdigheten och tempot har filmen dock fortfarande många brister, och det är långt ifrån något mästerverk vi talar om. Men om man tar filmen för vad den faktiskt är - lättsam underhållning för stunden - och inte har orealistiska förväntningar så är det trots allt en helt okej film och betydligt bättre än jag hade väntat mig. Det här är långt ifrån min favoritgenre och därför stannar mitt betyg på en svag sexa, men för alla som uppskattar filmer om "en sista stor kupp" så är den här förvånansvärt lyckad. Enligt uppgift ska filmen fortsätta med ytterligare en scen efter alla sluttexter, men tyvärr kunde undertecknad inte se det då projektorn lade av under pressvisningen i början av eftertexterna.

Recensionen skriven: 4 maj 2011
Senast uppdaterad: 4 maj 2011

Recensionen har lästs 4057 gånger av 2356 personer, sedan den 4 maj 2011