Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Warner Bros. Entertainment Sverige AB
Jjaks - Keanu Reeves Freddie - Cameron Diaz
Sam - Vincent D'Onofrio Red - Delroy Lindo
Nora - Tuesday Weld Inspektör Ben Costikyan - Dan Aykroyd
Rhonda - Courtney Love Joseph - Russell Konstans
Motellföreståndaren - Michael Rispoli Motellföreståndarens fru - Arabella Field

Medan somliga regissörer och manusförfattare utvecklas med åren och blir mer och mer populär, så finns det andra som till synes utan förklaring inte får chansen att göra fler filmer; även om den första blivit populär. Till den sistnämnda kategorin hör den amerikanska regissören Steven Baigelman, som debuterade som regissör och manusförfattare 1996 med den romantiska komedin Feeling Minnesota. Trots att filmen blev hyfsat framgångsrik och kritikerrosad vid premiären har det till dags dato blivit Stevens enda film som regissör, och det enda han gjort efter det har varit manuset till TV-filmen My Brother's Keeper från 2002. Nu har hans debutfilm släppts som nyutgåva på DVD i Sverige.

Detta triangeldrama kretsar kring Jjaks Clayton, en ung f.d. småbrottsling som återvänder till sin barndomsstad i Minnesota då hans storebror Sam ska gifta sig. Men vid bröllopet inser Jjaks snart att något inte är som det ska, och bröllopet verkar allt annat än romantiskt. I själva verket har bruden Freddy tvingats gifta sig med Sam av en lokal gangster som hon är skyldig pengar till, och hon är definitivt inte intresserad av Sam. Strax efter vigseln får Jjaks nys om sanningen, och när han börjar umgås med Freddy blir de snart förälskade. Det dröjer inte länge innan Jjaks och Freddy har stuckit tillsammans. Av förståeliga skäl blir Sam inte direkt överförtjust i att hans fru stuckit med hans bror, och beger sig därför ut efter dem...

Romantiska komedier är en ganska tacksam genre, för egentligen krävs bara två ingredienser för att sådana filmer ska bli lyckade - romantik och humor. Just därför är det märkligt att Feeling Minnesota egentligen inte innehåller särskilt mycket av någotdera. Visst finns det en viss mängd nedtonad romantik, men det är inget stort tema och håller sig till stor del i skymundan. Då är det mer anmärkningsvärt att filmen helt enkelt inte är speciellt rolig. Jag skrattade inte en enda gång under filmens gång, och längre än till några leenden och i bästa fall småfniss gick det aldrig. Av en komedi borde man kunna förvänta sig mycket mer än så, och jag blev riktigt besviken. Jag vet inte om det är min smak som är onormal, så att andra ser något humoristiskt som inte jag lyckades uppfatta, eller om filmen helt enkelt inte är en komedi.

Det här är en ovanligt mörk och dyster film, och är inte alls så sockersöt som de flesta romantiska komedier. Det är en trevlig omväxling, och genom den svarta och slitna stil som skildras har filmen blivit relativt originell. Det är också en mycket oförutsägbar film, och såväl slutet som de flesta element efter filmens gång är näst intill omöjliga att förutspå. Ett problem är dock att i stort sett alla rollfigurer är mer eller mindre osympatiska, och man får inget klart grepp om någon av dem. Det är visserligen en trevlig omväxling att inte huvudrollerna är perfekta människor som inte kan göra något fel, utan här har alla sina tydliga brister. Men ska en film lyckas att engagera eller beröra så måste man känna något för karaktärerna, och helst även kunna sympatisera med någon. Det gör man inte här, och därmed blir filmen överlag ganska oengagerande.

Det är också en ganska rörig film, som bitvis ger ett osammanhängande intryck med en lång rad rollfigurer och ovidkommande sidohandlingar. Trots att storyn i grund och botten är intressant, så är det också ganska långsökt och filmen lider av en rad trovärdighetsproblem och logiska luckor. Inledningsvis tyckte jag ändå att det var en ganska trevlig och underhållande film, och vissa scener fungerar riktigt väl. Men sen verkar manusförfattarna helt ha tappat inspirationen, då all tillstymmelse till romantik försvinner och ersätts av action, action och ännu mera action. Filmmakarna har nämligen bland mycket annat haft en irriterande förkärlek till att blanda in slagsmålsscener mellan de centrala rollfigurerna i tid och otid, vare sig de verkligen fyller någon funktion för storyn eller inte.

Fotot är fullt funktionellt, men erbjuder inte vare sig något starkt bildspråk eller vackra vyer. Skådespelarinsatserna är fullt godkända, men ingen lär vinna några priser efter sina prestationer här. Keanu Reeves tillhör definitivt inte någon av mina favoritskådisar, men han gör faktiskt en ovanligt bra rolltolkning här som Jjaks, och gör en helt okej insats. Vincent D'Onofrio spelar bra, men i dagens läge är det svårt att ta honom på allvar i en sådan här roll då han numera oundvikligen förknippas med Goren i Law & Order: Criminal Intent. Cameron Diaz spelar som vanligt bra, men hon känns lite mer oinspirerad än vanligt i den här rollen och brukar agera bättre än så här.

En del av problemet med Feeling Minnesota är förmodligen bristande marknadsföring, då filmen marknadsförts som en romantisk komedi och omslaget gör gällande att det ska röra sig om en traditionell söt romantisk komedi. Om filmen istället hade marknadsförts som ett småroligt actiondrama med vissa romantiska inslag, så hade den lockat en mer rätt målgrupp och hade sannolikt gått bättre. Men undertecknad är definitivt inte rätt målgrupp för det, och för mig som älskar romantiska komedier så blev jag riktigt besviken. Jag tycker bra om svarta komedier, men det förutsätter att de trots allt är roliga, vilket den här filmen inte är. En romantisk komedi utan såväl romantik som humor kan inte hålla i längden, och samtidigt är filmen för oengagerande och med för osympatiska rollfigurer för att fungera som drama. Men det är absolut ingen värdelös film. Storyn är intressant, och jag tycker om den mörka och dystra stilen som återspeglas här. Att det också är oförutsägbart och originellt förhöjer helhetsintrycket, och gör att Feeling Minnesota trots allt kan tänkas vara sevärt. Men samtidigt är det svårt att inte bli besviken när en film med samma story hade kunnat bli så mycket bättre än den faktiskt blev, och betygsmässigt stannar det på en fyra.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Förutom det engelska originalljudet, finns även ett spanskt ljudspår i stereo. Filmen är textad på 10 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textremsorna är i minsta laget, men trots allt ganska lättlästa. Den svenska översättningen håller relativt hög klass. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av en språkvalsmeny. Jag uppskattar att Warner äntligen verkar ha övergett de gamla poänglösa landsvalsmenyerna som inte påverkar någonting alls, och istället gett oss riktiga språkvalsmenyer som faktiskt påverkar textningen av filmen. Direkt därefter kommer vi till huvudmenyn, som är stilren och stillastående, men som tyvärr bara finns på engelska.

Warners traditionella irritationsmoment uppstår dock efter att man sett klart filmen. Av någon outgrundlig anledning visas då varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola förbi på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte stänger av DVD-spelaren. För att undvika att få ett nervöst sammanbrott innan huvudmenyn visas igen, måste man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan filmen visats helt klar (förslagsvis under den avslutande Warner-loggan i slutet av eftertexterna). Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man valt textning på...? Det enda extramaterial som finns är en ursprunglig biotrailer till samma film, vilket är precis så spännande som det låter... Jag hade förvisso inte väntat mig en massa extramaterial på en 14 år gammal film, men någonting mer hade ju varit trevligt.

Recensionen skriven: 22 juli 2010
Senast uppdaterad: 23 juli 2010

Recensionen har lästs 3134 gånger av 1657 personer, sedan den 22 juli 2010