Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Regi: Madonna
Manusförfattare: Madonna & Dan Cadan
Svensk distributör: PAN Vision AB
A.K. - Eugene Hutz Holly - Holly Weston
Juliette - Vicky McClure Professor Flynn - Richard E. Grant
Chloe - Clare Wilkie Sardeep - Inder Manocha

I dagens läge har det blivit allt vanligare att skådespelare tar steget över till att regissera filmer. Det mest ovanliga slaget av det är dock Madonna, som blivit mest känd som artist men som också varit skådespelare i en lång rad filmer genom åren. Numera kan hon även lägga till regissör och manusförfattare till meritförteckningen, genom dramakomedin Filth and Wisdom där titeln syftar på en teori att snusk och visdom i själva verket är två sidor av samma mynt. I Sverige släpps den direkt på DVD, och med minimalt med marknadsföring. Här utspelas handlingen i London, där vi får lära känna tre mer eller mindre udda människor som delar lägenhet. A.K. kommer från Ukraina, och försörjer sig med sado-masochistiska sexlekar; samtidigt som han på kvällarna spelar i ett zigenarrockband. Holly är balettdansös, som har svårt att klara sig ekonomiskt och därför mot sin vilja tvingas börja jobba som strippa på ett nattklubb - något som inte visar sig vara så lätt som det låter. Deras rumskompis Juliette är apotekare, och drömmer om att resa till Afrika och hjälpa utsatta barn, men som samtidigt smyger hem receptbelagda läkemedel från jobbet.

Madonnas regidebut har gjort succé på en rad filmfestivaler runt om i världen, och min första tanke när jag sett filmen är: varför...? För Filth and Wisdom är helt enkelt inte en bra film. Jag måste medge att grundstoryn trots allt uppvisar en del potential, och filmen har ett intressant och tänkvärt budskap. Men tyvärr visar det sig vara ett stort kliv mellan tanke och handling, och manuset lämnar en hel del övrigt att önska. Först och främst har det blivit väldigt osammanhängande, och det känns mer som en serie fristående scener än en sammanhängande film. Den röda tråden är mycket tunn, och huvuddelen verkar ligga på att visa så mycket sado-masochistiska och/eller strippscener som överhuvudtaget är möjligt - detta vare sig det verkligen är berättigat av handlingen eller inte. Det har också blivit en mycket seg film, där det inte händer mycket under filmens gång och där många scener blivit alldeles för utdragna. Trots en speltid på bara 81 minuter, så känns filmen mycket längre än så. Rollfigurerna är också mycket endimensionella, och något större djup uppvisas inte. Dessutom har AKs intressanta budskap fått alldeles för stort utrymme, då stor tid läggs åt att han pratar direkt in i kameran om budskap som har lite eller inget att göra med själva handlingen. Det borde verkligen ha kunnat läggas upp på ett bättre sätt, och att faktiskt få in dessa budskap i den centrala storyn. I filmer är det sällan som sådana här berättartekniker är rätt väg att gå, och bitvis känns det därför mer som en teater än en långfilm. Delar av storyn är ändå delvis intressant, och både Holly och Juliette är i botten intressanta karaktärer om än endimensionella. Men tyvärr har AK fått alldeles för stort utrymme, med handlingar som blivit både oengagerande och intetsägande. Holly och Juliette hamnar tyvärr i skymundan, och i synnerhet Juliette får vi inte veta mycket om alls.

Många av de här bristerna hade kunnat förlåtas om det vore en riktigt rolig film, där man får skratta gott. Men tyvärr är så inte fallet, och trots att det officiellt klassats som en komedi så är det inte det minsta roligt. Jag varken skrattade eller log en enda gång under filmen, och som drama håller filmen inte alls. Överlag har filmen därför blivit allmänt oengagerande, och jag brydde mig inte det minsta om någon av rollfigurerna eller vad som skulle hända. Skådespelarinsatserna är dock överlag ganska bra, och både Vicky McClure (Juliette) och Holly Weston (Holly) spelar övertygande och trovärdigt. Men tyvärr kan detsamma inte sägas om Eugene Hutz som AK, som spelar över å det grövsta och inte uppvisar mycket substans alls. Han beter sig snarare som en slags dålig karikatyr av Borat, och jag betvivlar att det varit avsikten. Fotot är fullt godkänt, medan bildspråket är lite torftigt. Närvarokänslan och tidskänslan är dåligt underbyggd, och då största delen av filmen utspelas inomhus så blir det inte alls uppenbart att filmen faktiskt utspelas i London. Det här hade helt enkelt kunnat vara i vilken anonym stad som helst, och det vore onekligen inte fel med någon form av indikation var filmen utspelas. Musiken lämnar också en del övrigt att önska, och känns förvånansvärt intetsägande och tråkig. Fastän filmen trots allt har en viss substans och en intressant sensmoral, så har jag ändå svårt att hitta några större fördelar med filmen. Filth and Wisdom har helt enkelt blivit en dålig film, och det är tveksamt om den kan vara sevärd för någon. Ett fåtal scener är ganska lyckade, och vid några få tillfällen ser man trots allt att Madonna uppvisar viss potential som regissör. Men tyvärr håller det inte alls som en hel långfilm, och ärligt talat vore det nog klokast om Madonna avstår från filmregi i framtiden, och koncentrerar sig på det hon gör bäst; nämligen att sjunga.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på enbart svenska och finska, medan de övriga skandinaviska språken lyser med sin frånvaro. Tyvärr finns ingen engelsk text, och heller ingen text för hörselskadade på något språk. Texten är anpassad till Widescreen-format, vilket medför att den blir ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och kan därför vara lite svårläs. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utan att utmärka sig nämnvärt. När man matar in DVD-skivan, möts man av en kombinerad distributörsjingel och engelskspråkiga varningstexter på totalt ca 10 sekunder, som följs av språkvalsmeny. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är på engelska och stillastående men stilren. Det visas inga trailers innan menyn. Det enda extramaterialet som finns är en ursprunglig biotrailer för samma film, vilket är precis så spännande som det låter. Där tar det roliga slut, och lite mer material än så borde man kunna förvänta sig av en så omtalad film som denna.

Recensionen skriven: 18 juni 2009
Senast uppdaterad: 19 juni 2009

Recensionen har lästs 3095 gånger av 1719 personer, sedan den 18 juni 2009