Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Regi: Peter Tolan
Manusförfattare: Peter Tolan
Svensk distributör: PAN Vision AB
Taylor - Matthew Broderick Amanda - Brittany Snow
Lorraine - Maura Tierney Greg - Peter Facinelli
Michael Henry - Steve Coogan Sig själv - Ed Begley Jr.

Filmer om missbruk av olika slag tillhör inte direkt ovanligheterna, men som regel är sådana filmer tunga dramer som många inte orkar se. Därför kan det absolut finnas plats för lite mer lättsamma dramakomedier om sådana ämnen. Det är något som manusförfattaren och regissören Peter Nolan, som tidigare bl.a. skrivit manus till romantiska komedier som Just Like Heaven och America's Sweethearts plus TV-serier som Rescue Me, tagit tillvara på i sin långfilmsdebut som regissör. I centrum står 43-åriga Taylor Mendon, som jobbar som manusförfattare i Hollywood men har ett förflutet med såväl spelberoende som alkoholist och narkotikamissbrukare. Nu har han varit nykter i två år, men efter tidigare incidenter har han inte lyckats få något bättre jobb än manusförfattare till en usel komediserie med låg budget. Han lever med sin fru Lorraine, som hittills har stöttat honom men nu starkt börjar misstänka att han börjat om att spela på hästar igen. En dag får de chockbeskedet att Lorraines 20-åriga systerdotter Amanda har flyttat till Las Vegas med sin pojkvän, och numera försörjer sig som prostituerad. De är också starkt misstänksamma på att hon har drogproblem. Då hennes närmare släktingar inte haft någon framgång med att nå fram till Amanda, ser Taylor sin chans att komma på sin frus goda sida igen. Han erbjuder sig därför att resa till Las Vegas, och övertala Amanda att ta in på rehab. Men alla som överhuvudtaget hört talats om Las Vegas inser att det knappast är det bästa stället för en spelmissbrukare att resa till...

Av någon outgrundlig anledning har Finding Amanda marknadsförts som en komedi. Det är märkligt, då jag inte alls tyckte det var en rolig film. Jag skrattade inte en enda gång under filmen, och log några gånger. Det finns visserligen några få partier som jag märker ska föreställa vara humoristiska, men längre än så går det aldrig. Jag är ärligt talat inte säker om filmen har marknadsförts felaktigt, eller om det är jag som helt enkelt inte förstår mig på manusförfattarens humor. Det sistnämnda alternativet förefaller dock mindre troligt, då Peter Tolan har skrivit manus till riktigt roliga filmer tidigare under åren. En komedi som nästan helt saknar humor låter inte som någon höjdarfilm, men dessbättre fungerar Finding Amanda ganska bra som drama. Det är ett intressant och allvarligt ämne som tas upp, och det har gjorts på ett relativt originellt och nytt sätt. Därför har det också blivit en engagerande film, men som varvas med vissa lättsammare partier så att den trots allt inte blivit alltför tung. Det är en bra avvägning, även om jag gärna hade sett mer humor för att kompensera för det tunga ämnet. Ett problem är att huvudrollen Taylor blivit för osympatisk, vilket gör det svårt att bry sig om honom eller känna sympati. Han känns lite väl överdriven och "svinig", även om det bitvis blir bättre. När han lovar sin fru att inte spela under resan, och det är det första han gör när han kommer till Las Vegas, så känns det helt enkelt inte som att han överhuvudtaget försöker. Då är det också svårt att bry sig om vad som händer med honom.

Det är bättre ställt med Amanda. Hon verkar visserligen lite väl positiv och gladlynt för någon som råkat ut för allt det som hon nämner under filmens gång, men är åtminstone en sympatisk och mångbottnad rollfigur. Dessutom är slutet lite väl ouppklarat, och jag hade gärna velat få svar på fler frågor som vi inte får. Periodvis kan filmen även upplevas som lite seg, då det ibland inte händer så mycket. Jag tycker också att Amandas pojkvän Greg blivit alldeles för vidrig och endimensionell, och det är ett mysterium vad Amanda någonsin kan ha sett i honom. Jag förstår visserligen tanken, men rollen borde ha tonats ner en hel del för att bli någorlunda trovärdig. Det är dock en välgjord film, med snyggt foto och bra om än inte särskilt originellt bildspråk. Skådespelarna är bra, och både Matthew Broderick och Brittany Snow spelar övertygande och trovärdigt. Maura Tierney är också duktig, men får inte lika mycket att arbeta med. Peter Facinelli spelar också övertygande i en osympatisk roll som Amandas pojkvän Greg, även om han inte helt lyckas att väcka liv i den från början endimensionella karaktären. Det är förstås mestadels ett manusproblem, men en bättre skådis borde ha lyckats att få rollfiguren att kännas lite mer mänsklig. Vad man tycker om en sådan här film lär variera en hel del, och därför är det svårt att ge något generellt omdöme. Men även fast Finding Amanda har många brister, så anser jag med viss tvekan att de positiva aspekterna väger över. Det är helt enkelt en trevlig och underhållande film, som tar upp ett tungt ämne på ett intelligent sätt. Men var komedin som det talas om på omslaget egentligen har tagit vägen lär nog förbli ett mysterium...

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Texten är i minsta laget, men någorlunda lättläst. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. När man matar in DVD-skivan, möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är på engelska och stillastående men stilren. Som extramaterial finns det skriftliga filmografier och biografier för några av skådespelarna, som ser ut att vara direkt tagna från Internet Movie Database. Därefter finns det några trailers för andra filmer, som väljs från meny som en sammanhängande grupp. Det går alltså inte att välja vilken trailer man ska spela upp. Där tar det roliga slut. Extramaterialet är på engelska utan text.

Recensionen skriven: 12 juli 2009
Senast uppdaterad: 13 juli 2009

Recensionen har lästs 3739 gånger av 1955 personer, sedan den 12 juli 2009