Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Inspektör Mike Cella - Bruce Willis Karen Westlake - Bonnie Somerville
David Hagan - Vincent D'Onofrio Lamar - Curtis Jackson
Robert - Julian McMahon Boyd - Vinnie Jones
Adam - Eric Winter Vicesheriff Parker - Yohance Myles
Agent Calvin Mullens - Kevin Dunn Harold Gethers - Richard Schiff
Kane - Scott Martin Darren - Arie Verveen

Jeremy Coleman förlorade sina föräldrar tidigt, och har i många år jobbat som brandman i Long Beach i Kalifornien. Det närmaste en familj han kan komma är kollegorna på brandstationen. Men efter att Jeremy och hans kollegor lyckats rädda personer från en otäck brand bestämmer de sig för att fira på krogen efter arbetsdagens slut. På vägen stannar de till vid en närbutik, där Jeremy går in för att handla. Då förändras allt, då en nynazistisk gängledare går in i butiken samtidigt och kallblodigt mördar både butiksföreståndaren och hans son. Jeremy lyckas nätt och jämnt undkomma från butiken med livet i behåll, och av kommissarien Mike Cella och åklagaren Bonnie får han veta att gärningsmannen David Hagan misstänks för ett flertal mord men där bevisen aldrig har räckt till. Efter viss tvekan går Jeremy med på att vittna mot Hagan, men när han inser att Hagan vet precis allt om honom placeras han i vittnesskyddsprogrammet - han får en ny identitet och ett nytt liv i en helt annan delstat. Åtta månader senare har hans liv börjat stabiliseras igen, och han har inlett ett förhållande med den federala agenten ansvarig för vittnesskyddsprogrammet; Talia Durham. Då blir Jeremy varse att Hagan och hans kriminella gäng vet var han befinner sig, och när han nätt och jämnt lyckas undkomma mordförsök tvingas han tillbaka till Kalifornien igen.

Det här är knappast någon alltför originell film, men icke desto mindre är temat med vittnesskyddsprogrammet intressant att uppmärksamma. Även i övrigt är grundstoryn intressant, och jag uppskattar att manusförfattarna försökt att få ihop en trovärdig bakgrundshistoria kring Jeremy, hans yrke och personlighet - allt för att bakgrunden någorlunda ska hålla ihop logiskt. Det är mer än man kan säga om många andra actionfilmer, så för det förtjänar filmteamet en eloge. Även i övrigt är Fire with Fire en helt okej film, men tyvärr ganska ojämn.

Det börjar lovande, och de första 45 minuterna är riktigt bra. Jag uppskattar premissen och storyn, och det är lätt att sympatisera med både Jeremy och Talia. Det är engagerande och underhållande, och tiden går snabbt. Det är också en riktigt spännande film, med ett föredömligt tempo och en intensiv känsla som jag uppskattar. något alltför stort djup finns förvisso inte, men det är riktigt underhållande för stunden samtidigt som det mesta håller ihop logiskt. Visst finns några trovärdighetsproblem, men det mesta håller sig inom rimlighetens ram samtidigt som det är fartfylld och välgjort.

Men därefter förändras filmen i karaktär. Allting förändras när Jeremy börjar ta lagen i egna händer, och filmen överger grundpremissen till förmån för en mer traditionell actionrulle. Allting börjar kretsa kring hämnd, och trovärdigheten sjunker alltmer. Allt fler logiska luckor uppstår, och det märks att manusförfattarna valt att offra trovärdigheten i ett desperat försök att klämma in så många actionscener som möjligt. När Jeremy börjar gå alldeles för långt blir det också allt svårare att kunna känna för honom, och istället blir det främst Talia som man fortfarande kan sympatisera med. Men tyvärr lyser hon med sin frånvaro under alltför stora delar av filmen, då Fire with Fire mer och mer börjar likna en enda stor "testosteronfest". Den tidigare någorlunda jämställda stilen försvinner, i takt med att filmen blir alltmer "grabbig". Då blir också allting mer oengagerande, och man slutar bry sig om vad som händer.

Men dessbättre blir det ett visst lyft under de sista 20 minuterna, då Talia får en viktigare roll för handlingen och det också blir mer spännande. Då blir det återigen underhållande, men fortfarande inte lika engagerande som under den så lovande början. Det märks också att manusförfattarna haft svårigheter att knyta ihop säcken i slutändan, och slutet känns både antiklimaktiskt och lite ologiskt. Många frågetecken kvarstår, och en del sidohistorier lämnas öppna. Personbeskrivningarna är det också lite si och så med. Det finns inte mycket till karaktärsutveckling, och de enda med några nyanser är Jeremy och Talia. I övrigt rör det sig om endimensionella rollfigurer, och skurken Hagan är det värst ställt med.

Men jag tycker om Talia Durham, som är ett värdefullt tillskott till filmen och framstår som en vettig person. Jag uppskattar att hon blivit en tuff och självständig tjej, som tar egna initiativ och inte sitter och väntar på att bli räddad av männen. Det är lätt att relatera till henne, men det är tråkigt att hon under filmens långa mittenparti får en ganska obetydlig roll där hon inte så ofta syns till alls. Den enda andra kvinnliga rollfiguren som förekommer är den biträdande åklagaren Bonnie, och hon har blivit minst sagt obetydlig. Hon lyser med sin frånvaro under merparten av filmen, och gör egentligen varken till eller från för handlingen. I övrigt är samtliga rollfigurer män, och det märks att Fire with Fire fokuserat på att vara en manscentrerad och "grabbig" film. Inget alltför smart drag, i synnerhet som allting så tydligt kretsar kring Jeremy som under filmens andra halva blir allt svårare att kunna sympatisera med.

Fotot är helt okej och fyller sin funktion; varken mer eller mindre. Specialeffekterna är ganska bra, och det mesta ser trovärdigt ut även när ganska stora logiska luckor förekommer. Skådespelarinsatserna är helt okej. Josh Duhamel gör en ganska bra insats i huvudrollen, och spelar övertygande även om han vid vissa tillfällen balanserar på gränsen till överspel. Rosario Dawson är riktigt bra som Talia, och gör allt som går av rollfiguren. Bruce Willis gör en stabil och fin insats, och jag uppskattar hans ganska lågmälda spel, men samtidigt får han inte särskilt mycket att arbeta med i rollen som kommissarie Mike Cella. Vincent D'Onofrio (mest känd från kriminalserien Law & Order: Criminal Intent) gör tyvärr en ganska medioker rollprestation som David Hagan, och spelar bitvis över å det grövsta. Han har visat att han är en riktigt bra skådis i andra sammanhang, så hur exakt det här kunnat hända bara för att han här spelar en mer osympatisk roll förstår jag inte.

Fire with Fire är en fartfylld, ganska underhållande och spännande film, men tyvärr har den blivit väldigt ojämn. Den första tredjedelen är mycket bra, den andra tredjedelen ganska dålig då allting mest känns som en ursäkt för att få visa upp så mycket actionscener och stunts som möjligt medan den sista tredjedelen åtminstone är helt okej. Slutintrycket är därför att filmen trots allt är välgjord, har en intressant premiss och hade kunnat bli riktigt bra. Nu stannar det på hyfsat, men tycker man om genren är det ändå värt att se filmen. Att sätta betyg på en så fruktansvärt ojämn film är inte lätt, men till sist väljer jag en stark femma trots att den första delen definitivt hade förtjänat ett högre betyg än så.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både DTS-HD och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är riktigt bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är oerhört enkel och bara innehåller möjlighet att spela filmen samt spela upp trailers. Inte ens scenvalsmeny finns. Av någon egendomlig anledning innehåller huvudmenyn ingen möjlighet att välja textning eller ljudspår, utan det har istället förpassats till pop-upmenyn som visas om man trycker på knappen "Pop-Up Menu" medan man spelar upp filmen. Väljer man inte textning eller ljudspår visas filmen istället med Blu-Ray-spelarens standardspråk för textning (från inställningsmenyerna för spelaren) och med DTS-HD som ljudspår. Det enda extramaterial som finns är fem olika trailers för andra filmer; individuellt valbara från en meny.

Recensionen skriven: 7 februari 2013
Senast uppdaterad: 8 februari 2013

Recensionen har lästs 3538 gånger av 2079 personer, sedan den 7 februari 2013