Michael - Ryan Reynolds Jane - Emily Watson
Charles - Willem Dafoe Lisa - Julia Roberts
Michael som ung - Cayden Boyd Jane som ung - Hayden Panettiere
Ryne - Shannon Lucio Kelly - Carrie-Anne Moss
Christopher - Chase Ellison Leslie - Brooklynn Proulx
Addison - Ioan Gruffudd Jimmy - George Newbern

Den amerikanska manusförfattaren och regissören Dennis Lee har tidigare regisserat och/eller skrivit manus till ett par kortfilmer, men har aldrig gjort något i längre format. Hans långfilmsdebut fick det något kryptiska namnet Fireflies in the Garden, och är enligt uppgift delvis självbiografisk. I USA har filmen haft svårt att få distributionsavtal, och biopremiären har skjutits upp upprepade gånger. I skrivande stund har den fortfarande inte fått premiär i hemlandet, men filmen har visats på bio i en rad andra länder. I Sverige släpps den direkt på DVD; innan filmen hunnit visas på bio i vare sig USA eller Storbritannien. Här utspelas handlingen i en oidentifierad amerikansk småstad (filmen är inspelad i Texas, men det finns inte tillräckliga kännetecken för att avgöra om det även ska utspelas där), och kretsar kring Michael Taylor. Han hade en jobbig barndom, med en mobbande och elak pappa som jobbade som författare. I 30-årsåldern har har Michael själv blivit författare, men har fortfarande svårt att komma över det hans pappa gjorde, och tänker skriva en roman om deras relation. Privat är det inte lika gott ställt, då han redan håller på att genomgå en skilsmässa. Samtidigt som han återvänder till sitt barndomshem får han ett chockbesked, då hans mamma dör i en bilolycka. Hela familjen får svårt att komma över det, och tillvaron förändras för både Michael själv, hans pappa, moster Jane och hennes barn.

Fireflies in the Garden har egentligen inte en särskilt originell grundstory, och grundkonceptet har vi sett många gånger förut. Det som gör filmen mer unik är istället upplägget. Hår får vi nämligen följa två separata storylines parallellt - huvudsakligen får vi se den nutida händelsen i anknytning till dödsfallet, men parallellt med det får vi också se Michael i 10-årsåldern och följa hans uppväxt. Dessa tidslinjer följs oberoende av varann, och växlas mellan varven. Huvudsakligen är det ändå i nutid allting händer, men det blir ett flertal tillbakablickar med Michael som ung. Det är ett ganska originellt upplägg, och idén är inte alls fel. Det är också en intressant handling, som håller intresset vid livs trots en relativt tunn story. Därför förblir filmen engagerande från början till slut, och fastän det i praktiken faktiskt inte händer så mycket, så blir det aldrig långtråkigt. Filmen känns heller inte särskilt seg, utan har bara ett behagligt lågt tempo som passar handlingen bra. Det är absolut ett viktigt och intressant ämne att ta upp, och därför kan man förlåta att man egentligen har sett samma grundstory förut. Det stora problemet med Fireflies in the Garden är istället att den blivit ganska osammanhängande och rörig. Det är förvisso ett originellt upplägg att få följa separata händelseförlopp med ca 20 års mellanrum, men det gör samtidigt att det blir svårt att hänga med då inga traditionella presentationer förekommer. Första gången jag såg filmen tog det ett tag innan jag ens förstod att Michael som vuxen var samma rollfigur som Michael som barn, i och med att man inte ens får se några tecken på att det gått 20 års tid. Det är lite irriterande, och hade enkelt kunnat avhjälpas med en vanlig hederlig "20 år senare"-skylt. Ibland blir det heller långt ifrån självklart vem som egentligen är vem, och hur alla släktrelationer håller ihop. Det gör att man ibland tvingas sitta och fundera på vem som är släkt med vem, istället för att koncentrera sig på handlingen. Jag tvingades delvis se om filmen, för att få någorlunda klara grepp, och det är inget gott tecken. Dessutom ser både scenografi och kläder nästintill identiska ut i både nutid och dåtid, och det enda som gör att man av utseendet kan avgöra att det är tillbakablickar är bilmodeller i vissa scener. Efter ett tag förstår man visserligen hur allting hänger ihop, men ganska länge förblir mycket oklart och rörigt. Jag tycker lika illa om extremt övertydliga filmer som alla andra, men här har det helt enkelt gått för långt åt andra hållet, och det borde inte vara för mycket begärt att redan från början förstå vad som händer nu och inte. Saken blir heller inte bättre av att de rollfigurer som spelas av samma skådespelare både för 20 år sedan och nu ser förvånansvärt lika ut till utseendet, medan de rollfigurer som bytt skådespelare istället förändrats oproportionerligt mycket. Det gör att en del av illusionen blir lidande, och att trovärdigheten minskar. När filmen är slut kvarstår också ett flertal frågetecken, som aldrig får någon egentlig förklaring. Det verkar som att regissören Dennis Lee har gått för långt i sin iver att undvika övertydlighet, och gör istället att vi bara får gissa oss till ett flertal detaljer.

Man kan också ifrågasätta varför vi inte får veta mer om mamma Lisa. I synnerhet hade jag velat veta varför hon stannar kvar med en så tyrannisk make i så många år; något som aldrig får någon rimlig förklaring. Jag är heller inte helt nöjd med att filmen tar upp förlåtelse av sin pappa från Michaels sida, men utan att vi får någon förklaring varför han ens borde förlåta honom. Vi får nämligen inte se många goda sidor av hans elaka pappa, och allt det Michael utsätts för är i alla fall tillräckligt för att jag inte skulle förlåta honom i första taget; än mindre bry mig om hans känslor. Skådespelarinsatserna är bra, och Ryan Reynolds gör en ovanligt bra insats, med en nedtonad roll där han för en gångs skull inte spelar över. Det är också trevligt att återse Julia Roberts - hon är alltid duktig, även om hon inte får mycket att arbeta med här, i den lilla och otacksamma rollen som mamman som dör i ett tidigt skede. Mest imponerad blev jag dock över Hayden Panettiere (mest känd från Heroes) som Jane som ung, som i vanlig ordning är lysande och har en charm och utstrålning som är få förunnat. Tyvärr är hennes roll relativt liten, men hon gör allt och lite till av situationen och lyckas att sticka ut på ett imponerande sätt. Även Emily Watson spelar bra och naturligt som den vuxna Jane. Problemet är att Emily Watson inte har minsta lilla likhet i utseende med Hayden Panettiere, och därför är det svårt att på allvar tolka dessa båda som samma person. Förvisso är det fullt förståeligt att utseenden förändras en hel del på 20 år, och det kan inte vara lätt med rollbesättningen i dessa fall, men det borde inte vara för mycket begärt med skådisar som åtminstone har en viss naturlig likhet. Med en annan skådis istället för Emily Watson skulle filmen sannolikt upplevas som mer realistisk och mindre konstlad, och jag förstår inte riktigt logiken i att anlita henne. Skillnaden mellan Michael som barn och vuxen är också ganska markant, men där ser man åtminstone några få gemensamma ansiktsdrag, och det är tillräckligt för att man inte ska störa sig över det på samma sätt. Trots en del irriterande brister råder det dock ingen tvekan om att Fireflies in the Garden är en riktigt bra film, och regissören har på ett skickligt sätt lyckats att ta upp ett mörkt och deprimerande ämne utan att filmen känns helt kolsvart. Här ser vi trots allt en del hopp, och slutet känns både trovärdigt och hoppfullt. Det är imponerande, och gör att filmen trots sitt allvarliga ämne ändå blivit någorlunda lättsam. Det är också en välgjord film, med bra skådespelare, snuggt foto och trovärdig scenografi. Trots en ganska tunn story, blir den aldrig tråkig eller oengagerande, och mellan varven har det också blivit en förvånansvärt berörande och gripande film. Dennis Lee visar onekligen stor potential som både regissör och manusförfattare, men han har också begått flera onödiga misstag och det är beklagligt att filmen blivit så pass rörig och invecklad. Det tror jag inte var tanken, i och med att det förtar en del av poängen med den djupa och viktiga handlingen. Men att det är en bra och fullt sevärd film kan ingen förneka, och trots allt kan den varmt rekommenderas för de allra flesta.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den något ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och kan därför bli lite svårläst i vissa fall. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. Faktum är att det inte ens finns någon huvudmeny på skivan - trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det är ett lite egendomligt begrepp, som också medför att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen startat. Det finns heller inget som helst extramaterial på skivan, vilket är beklagligt. Det är visserligen fullt förståeligt, då Fireflies in the Garden fortfarande inte släppts på DVD i USA eller Storbritannien, men någonting borde man väl ändå kunnat gräva fram...

Recensionen skriven: 10 juni 2009
Senast uppdaterad: 11 juni 2009

Recensionen har lästs 3449 gånger av 1909 personer, sedan den 10 juni 2009