Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Durell - Ice Cube LeeJohn - Tracy Morgan
Doris - Loretta Devine Deacon - Michael Beach
Rickey - Katt Williams Omunique - Regina Hall
Tianna - Malinda Williams Pastor Arthur Mitchell - Chi McBride
Konstapel Eddie King - Clifton Powell Konstapel D'Agostino - Nicholas Turturro
Bernice - Rickey Smiley Timmy - Sterling Ardrey

Nuförtiden görs filmer om de flesta ämnen, men vissa ämnen anses fortfarande lite tabu och undviks i möjligaste mån. En av dessa är att driva med kyrka och religion, vilket är precis vad David E. Talbert - som merparten gjort direkt till video-filmer - försöker åstadkomma i First Sunday. I USA har den gått upp på bio, men här i Sverige släpptes den direkt på DVD. Här handlar det om brottslingar i mindre eller större skala. De två kompisarna Durell och LeeJohn är småkriminella, och är skyldig pengar för både det ena och det andra. Durells f.d. fru har inte pengar att behålla sin lägenhet, och tänker därför flytta med deras gemensamma son till en annan delstat. Därför vill både Durell och LeeJohn snabbt komma på sätt att få in pengar. De bestämmer sig därför för att råna en kyrka (!), och stjäla de donerade medel som kyrkan tagit emot för reparationer. Men planen går snett, då kyrkan inte visar sig vara lika tom som de trott...

Jag uppskattar att en regissör och manusförfattare vågar skämta om kyrka och religion, vilket vi inte sett mycket av genom åren. Detta i kombination med att jag alltid tyckt om komedier, gjorde att jag hade höga förväntningar inför filmen. Men tyvärr infriades dem inte alls. Filmen kategoriseras officiellt som en komedi, men vitsen med komedier brukar rimligen vara att locka till skratt. Det verkar den här regissören helt ha missat, för det här är helt enkelt inte roligt. Jag skrattade inte en enda gång, och längre än till några leenden gick det aldrig - detta trots att jag alltid haft lätt för att skratta. De minsta lilla roliga skämten kan räknas på ena handens fingrar, och även dem är inte vare sig originella eller särskilt genomtänkta. Att komedi som saknar humor är onekligen en stor brist, men filmen räddas från att bli en total flopp genom en originell och ganska intressant grundstory. Det gör att filmen åtminstone delvis fungerar som drama, och man bryr sig om vad som ska hända. Rollfigurerna är dock väldigt endimensionella och stereotypiska, och det kryllar av klichéer. Det gör att ingen av karaktärerna känns särskilt trovärdiga, och mycket till karaktärsutveckling finns heller inte. Till råga på allt känns det som att manusförfattaren försöker få tittarna att känna sympati med de två huvudrollsinnehavarna, trots att de beter sig helt förkastligt och verkar allmänt korkade. Det går inte alls hem, och det finns helt enkelt ingen anledning att bry sig om rollfigurerna eller känna sympati med dem. Storyn är heller långt ifrån trovärdig, och de logiska luckorna är många. Bara en så enkel sak som varför Durell och LeeJohn hittar på att råna just en kyrka får vi aldrig någon förklaring till - rimligen borde det finnas mer logiska sätt att tjäna snabba pengar på... Skådespelarna är blandade, där de två huvudrollsinnehavarna är de svagaste korten. Ice Cuba spelar ungefär samma slags roll som han alltid gjort, och ger ett tämligen stelt intryck. Tracy Morgan påminner mycket om sin rollfigur i TV-serien 30 Rock, och agerar heller inte vare sig starkt eller trovärdigt. Båda dessa saknar också all tillstymmelse till komisk tajming, och när de försöker vara roliga så misslyckas det katastrofalt. Då är birollerna lite bättre. Katt Williams gör en hyfsad insats som körledaren Rickey, och lyckas åtminstone att vara lite smårolig, och Malinda Williams är bra som Tianna. First Sunday är sannerligen inte lyckad, men i ärlighetens namn är den inte lika värdelös som somliga velat göra gällande. Storyn är någorlunda intressant och filmen fungerar halvskapligt som drama, men utan humor och med helt och hållet endimensionella karaktärer kan filmen helt enkelt inte få mer än en stark trea. När filmen kommer på TV, kan det vara värt att ge den en chans. Men jag tycker inte det är värt att lägga ner några pengar på den, så även om man bara hyr den på DVD är sannolikheten stor att man känner sig lurad.

Recensionen skriven: 4 september 2008
Senast uppdaterad: 4 september 2008

Recensionen har lästs 3355 gånger av 1871 personer, sedan den 4 september 2008