Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Anna - Tova Magnusson Norling Petter - Calle Lindqvist
Tina - Emma Wigfelt Gisela - Michelle Vistam
Gunnar - Leif Andrée Elisabeth - Ia Langhammer
Mamma - Annika Hallin Pappa - Shanti Roney
Ballongmannen - Krystof Hadek Claes Curman - Per Burell
Olas pappa - Mats Blomgren Simskolefröken - Eleonora Gröning

Den svenska manusförfattaren Karin Arrhenius har varit aktiv som författare av en rad filmer sedan tidigt 2000-tal, med filmer som I skuggan av värmen och Ett öga rött i bagaget. Under 2009 hann hon förutom I skuggan av värmen också med det annorlunda och mer stillsamma svenska dramat Flickan, som regisserades av Fredrik Edfeldt som tidigare arbetat med TV-serien Lite som du och som med denna film gör sin långfilmsdebut. Det hade inte kunnat bli en mycket bättre start på hans regikarriär, då Flickan till dags dato vunnit en rad priser på de prestigefyllda filmfestivalerna i Berlin och Athen. Filmen var nominerad till Guldbaggar i år för bl.a. bästa manus och regi, men vann dock "bara" för bästa foto. Manuset är enligt uppgift delvis självbiografiskt baserad på manusförfattaren Karin Arrhenius upplevelser, och handlingen utspelas under sommaren 1981. En namnlös nioårig flicka bor med sin familj ute på landet i någon stad, och till denna sommar ska hela familjen resa till Afrika på biståndsprojekt för SIDA. Men i sista minuten får mamma och pappa veta att flickan är för ung för att få följa med, och de kan inte tänka sig att avstå från den viktiga resan. Istället får pappans syster Anna passa flickan under sommaren. Men Anna är inte världens mest ansvarsfulla kvinna, och tycker att det är viktigare att festa och dricka än att verkligen ta hand om sin brorsdotter. När Anna sen blir uppvaktad av en kille hon är förälskad i, så tvekar hon inte att följa med honom. Hon lovar att inte "vara borta så länge", men under tiden får flickan klara sig på egen hand. Dagarna blir allt fler, och nu måste hon hemlighålla att hon faktiskt är ensam och försöka förklara Annas frånvaro för alla nyfikna grannar. Det blir en intressant sommar, där hon också får lära sig en hel del...

Flickan är definitivt en originell film, som inte riktigt liknar något man tidigare sett. Precis som i exempelvis Farväl Falkenberg handlar det om en film där det är viktigare med känslor och stämning än handlingen. Det är ett riskabelt grepp, men till skillnad från nyss nämnda film så är Flickan faktiskt riktigt bra. Det är en lågmäld och stillsam film, med ganska tunn story som närmast ger ett filosofiskt och minimalistiskt intryck. Filmen berättar sin handling och erbjuder en sinnesstämning i lugn takt med hjälp av bildspråk och små känslointryck, och tillåter tittarna att tänka och känna själva. Dialogen har därför också hållits till ett minimum, och fastän det är ett ganska stort antal repliker så är det alltid miljöerna som för handlingen framåt hellre än dialogen. Vi får se allting ur flickans perspektiv, och därigenom blir det mycket stämningsfullt och vi kan se på omvärlden på ett helt annat sätt än vanligt. Därför är det också lätt att leva sig in i vad flickan går igenom, och en del aspekter lär nog alla känna igen sig i. Atmosfären och stämningen är också i absolut toppklass, och det är lätt att leva sig in i situationen och händelseförloppen. Märkligt nog får vi aldrig veta vad huvudrollen egentligen heter, men det fungerar bättre än väntat och känns trots allt förvånansvärt naturligt.

Trots att det i grund och botten inte händer så mycket, så förblir det ändå intressant hela tiden och det är en både berörande och fängslande film. Det är en långsam och stillsam film, men trots det upplevs den aldrig som seg eller tråkig. Trots att jag var trött när jag såg den, var jag aldrig i närheten av att somna utan förblev intresserad och engagerad från början till slut. Manuset är också mycket genomarbetat, och överlag känns den trovärdig; om än med enstaka undantag som inte är alltför sannolikt. Jag blir inte alls förvånad över att manuset uppges vara delvis självbiografiskt, för det känns så jordnära och verkligt merparten av tiden. För ovanlighetens skull i svenska filmer är också dialogen övertygande och naturlig. Flickan lyckas också med konststycket att vara både deprimerande och hoppfull på samma gång, och både smårolig och samtidigt sorglig. Det är en svår balansgång, men filmteamet har lyckats utmärkt i detta fall där det aldrig känns konstlat eller onaturligt. Men trots de många positiva egenskaperna är det ändå någonting jag saknar, som gör att Flickan inte blir lika bra som den hade kunnat bli. Jag kan inte helt sätta fingret på vad det är, men jag saknar det där lilla extra som hade kunnat göra filmen fantastisk.

En orsak kan tänkas vara den lite väl tunna storyn, där man ibland saknar en viss fördjupning och möjligheten att få lära känna alla ännu bättre. Kanske hade filmen trots allt vunnit på att förlängas en smula, för att få en chans att erbjuda ett lite större djup. Mot slutet blir den hittills komplexa filmen också lite väl förenklad och tillrättalagd, och jag kan inte låta bli att känna en lite snopen känsla. Jag hade helt enkelt velat få fler förklaringar, och därför ger filmen i alla fall för mig en viss antiklimaktisk känsla. Jag är inte heller helt förtjust i de drömliknande fantasisekvenser som förekommer, som dessutom orsakar ett visst dramaturgiskt problem då vi inte med säkerhet kan avgöra vad som är vad under filmens gång. Jag kan också tycka att vissa scener fått ett lite väl påklistrat symbolspråk, med viss övertydlig symbolik som egentligen inte tjänar något till. Dessbättre är det inte ofta, men samtidigt tillräckligt för att jag ska reagera på det. Jag kan också tycka att vissa biroller blivit något stereotypa, och känns inte riktigt lika levande som huvudrollen.

Flickan är dock en mycket vacker och stämningsfull film, och fotot av schweiziska Hoyte Van Hoytema är utmärkt. Filmen erbjuder vackra vyer och naturliga miljöer, och med en intim och naturlig känsla blir fotot förstklassigt. Det finns också stämningsfull musik, som ytterligare förhöjer helhetsintrycket lite. Skådespelarinsatserna är överlag utmärkta, där i synnerhet 10-åriga Blanca Engström är fullständigt lysande i huvudrollen som den namnlösa flickan. Det är få tioåriga skådisar förunnat att lyckas att bära upp en hel film på egen hand, men det klarar Blanca fenomenalt. Det är absolut hon som står för det tyngsta lasset, och gör en oförglömlig rolltolkning som står sig utmärkt t.o.m. jämfört med de allra flesta vuxna skådisar. Överlag brukar svenska barnskådisar inte imponera alltför mycket, utan det brukar krävas att komma lite upp i åren för att ens stöta på jämförbara skådisar med amerikanska dito. Därför är det glädjande att se att Blanca klarar det här galant, och det ska bli mycket intressant att följa hennes fortsatta karriär. Även i övrigt är det bra skådisar, som alla spelar övertygande och naturligt.

Flickan är absolut en annorlunda och finstämd film, som är både trovärdig, stämningsfull och vacker. Men storyn är också ganska tunn, och egentligen händer inte alltför mycket. Därför är det här en sådan film där åsikterna kommer att gå isär rejält - många älskar den, medan lika många lär hata den. Mitt helhetsintryck är definitivt positivt, men samtidigt kan jag inte riktigt inflika i alla lovord som höjt filmen till skyarna. Det är en bra och minnesvärd film, som värmer mitt hjärta och griper tag i mig vid många tillfällen. Men den saknar samtidigt det där lilla extra som hade fått den att verkligen bli något utöver det vanliga. Därför vill jag inte se om den i första taget, men det är absolut en riktigt bra film som är väl värd att se för de flesta. Bara man inte ogillar långsamma och filosofiska filmer, så är det väl värt att ta en titt på Flickan, även fast jag förstås inte kan garantera att ni tycker lika som jag.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på svenska samt de andra skandinaviska språken och engelska. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, och därefter visas varningstexter i nio sekunder. Vi kommer därefter direkt till huvudmenyn, som är på svenska och stillastående med bakgrundsmusik. Den svenska texten är officiellt sett tänkt för hörselskadade, men det är bara vid ett eller ett par tillfällen som någon ljudbeskrivning skrivits ut i texten - annars är det helt vanlig text. Tyvärr håller texten en något tvivelaktig kvalitet, och lider framförallt av en irriterande brist. Av någon outgrundlig anledning innehåller textremsan inga talstreck överhuvudtaget - vid dialog mellan två personer, så ser man alltså inte på texten vem som säger vad (ny person innebär bara ny rad, och inget talstreck). Det gör det ganska besvärligt och irriterande att följa med, men då det som vanligt i svenska filmer ofta är svårt att höra vad som sägs, så är texten trots allt välbehövlig. Ni som sett TV-serier eller filmer på TV-kanalen Hallmark Channel, vet redan precis vad jag pratar om - där har nämligen många textremsor exakt samma problem med avsaknad av talstreck. För er andra är det här antagligen ett helt främmande begrepp, även om det har förekommit på enstaka tidigare DVD-filmer (bl.a. Fucking Åmål. Tyvärr resulterar det här i att texten i praktiken är helt värdelös för hörselskadade (då man behöver kunna höra, för att veta när det blir en ny person som pratar), och kan därför bara användas av personer med någorlunda fullgod hörsel. Det enda extramaterial som finns är trailers för Flickan ursprunglig biotrailer) samt tre andra filmer, individuellt valbara från menyn. Inte så mycket att hurra för, och vid en så omtalad och originell film som denna är det verkligen beklagligt att det inte finns något extramaterial om själva filmen.

Recensionen skriven: 9 februari 2010
Senast uppdaterad: 10 februari 2010

Recensionen har lästs 3593 gånger av 2037 personer, sedan den 9 februari 2010