Jack - Mark Wahlberg Abigail - Rachel Weisz
Lindsey - Rose McIver Buckley - Christian Thomas Ashdale
Holly - Nikki SooHoo Mormor Lynn - Susan Sarandon
Inspektör Fenerman - Michael Imperioli Rektor Caden - Thomas McCarthy
Ray - Reece Ritchie Ruth - Carolyn Dando
Clarissa - Amanda Michalka Brian - Jake Abel

Den nyzeeländska regissören, manusförfattaren och producenten Peter Jackson har för de flesta blivit mest känd genom Sagan om ringen-trilogin och efter det King Kong. Men han har faktiskt varit verksam som långfilmsregissör sedan andra halvan av 1980-talet, och blev framgångsrik genom filmer som Svarta änglar och Det sjuka gänget. Till hans första film sedan King Kong har Peter bytt genre, och har lämnat fantasy bakom sig för stunden. Det amerikansk-brittisk-nyzeeländska dramat Flickan från ovan har vunnit en rad priser världen över, och var även nominerad till en Oscar för bästa manliga biroll (Stanley Tucci). Manuset har Peter i vanlig ordning skrivit tillsammans med sin fru Fran Walsh, och filmen bygger på en roman med samma namn av den amerikanska författarinnan Alice Sebold från 2003; hennes första skönlitterära bok efter att en memoarbok gavs ut 2000.

Filmen, som heter The Lovely Bones i original, hade premiär i bl.a. USA och Nya Zeeland i december 2009 och nu har den även sett dagens ljus i Sverige. Handlingen tar sin början 1973 i Philadelphia-förorten Norristown i Pennsylvania, och kretsar kring 14-åriga Susie Salmon; en helt vanlig killtokig och fotointresserad tonårstjej, som levt ett trivsamt liv med sina två syskon och deras föräldrar Mark och Abigail. Men allting förändras en vintermorgon i december 1973, då Susie blir mördad av familjens enstöriga granne George Harvey. Kroppen hittas inte, men så småningom blir familjen ändå övertygad om vad som hänt. Susie själv hamnar inte i himlen på en gång, utan istället en slags "mittemellanvärld" mellan jorden och himlen. Ingen kan se eller kommunicera med henne, men därifrån kan hon själv se situationen på jorden och vaka över sina anhöriga - och sin mördare...

Flickan från ovan är definitivt en originell och nyskapande film, som tar upp en del nya begrepp på ett lyckat sätt. Jag var lite skeptisk i början, men det dröjde inte länge innan jag insåg vilken lyckad film det här verkligen är. Att berätta en film från en död persons synvinkel, som agerar berättare från "andra sidan" är ett riskabelt begrepp, och fel använt skulle det kunna förstöra mycket. Men i det här fallet passar det riktigt bra. och det känns naturligt hela tiden. Det är en mycket bra film, som förblir engagerande hela tiden och är både berörande och intressant. De allra flesta rollfigurer har blivit mångbottnade och nyanserade, och vi får lära känna de flesta riktigt väl. Det enda tydliga undantaget är mördaren, men det är å andra sidan svårt att undvika. Filmen har blivit ganska tänkvärd och stannar kvar långt efter att sluttexterna rullat färdigt.

Det är en oerhört gripande och berörande film, och jag grät vid ett stort antal tillfällen under filmens gång. När sluttexterna rullade kände jag mig helt färdig, och jag är tacksam att jag såg filmen på en pressvisning med få personer närvarande, och det därför inte fanns någon som kunde se mig efteråt. Under vissa tillfällen, särskilt mot slutet, blir det också riktigt spännande. Det är en lågmäld och finstämd film, som tar gott om tid på sig att presentera premissen och rollfigurerna, och därför lär den inte passa för alla. Faktum är att det dröjer över 45 minuter innan själva huvudpremissen har presenterats, och det är ett ovanligt begrepp. Det fungerar dock bra, då vi lättare kan känna för alla när vi hinner lära känna Susie ingående medan hon fortfarande lever. Manusförfattarna har också valt en fin balansgång mellan mörker och ljus, och fastän det är en dyster och vemodig film så blir det som regel inte genommörkt.

Det är en mycket symbolisk och symbolladdad film, där det finns tankar bakom allting och där vi får se ett stort antal surrealistiska inslag från den plats där Susie hamnat. Förmodligen är det en del av skälet till att filmen fått ganska ljum kritik från många håll, för dessa symboliska inslag passar definitivt inte för alla. Jag tyckte att det blev lite för mycket ett tag, och hade gärna sett en något nedtonad stil. Filmen hade helt enkelt vunnit på att fokusera på jorden mer än på "mittemellanvärlden", då filmen blivit lite i tyngsta laget vid vissa tillfällen och det inte är lätt att förstå sig på all symbolik och alla metaforer. Man kan också tycka att Peter Jackson valt att frossa lite för mycket i specialeffekter, så att filmen därför blivit något seg och vid några tillfällen inte engagerar lika mycket som en mer storydriven film. Med en speltid på nästan två timmar och en kvart är den också i längsta laget, och hade förmodligen vunnit på att kortas ner en smula. Men trots allt gick tiden förvånansvärt snabbt, och det var först riktigt i slutet som jag kollade på klockan. Därför måste man ändå vara riktigt nöjd, och en film som lyckas att fascinera och beröra från början till slut och som dessutom är tänkvärd är svårt att kritisera.

Flickan från ovan erbjuder också ett imponerande foto, med ett starkt bildspråk och en del vackra vyer. Det är både vackert och stämningsfullt, vilket förhöjer helhetsintrycket. Specialeffekterna håller mycket hög klass, och allting ser naturligt ut, även om man kan hävda att Peter Jackson tagit till datoranimation även där så inte behövs. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och framförallt är irländska Saoirse Ronan lysande i huvudrollen som den döda Susie. Hon spelar mycket övertygande och trovärdigt, och imponerar stort. Dessutom är Mark Wahlberg och Rachel Weisz mycket bra som hennes föräldrar, och jag blev riktigt imponerad över den ganska okända unga skådespelerskan Rose McIver som lillasystern Lindsey. Stanley Tucci är också riktigt bra i en allt annat än rolig roll som mördaren, och hans Oscarsnominering var förförtjänt.

Jag har tyvärr inte läst Alice Sebolds roman, och därför vet jag inte hur väl filmen håller sig till den. Men kanske är det positivt att inte ha läst den, om man utgår ifrån den hårda kritik som filmen fått från många håll. Jag blev i alla fall riktigt imponerad över Flickan från ovan, och tycker det är en mycket bra och minnesvärd film som garanterat inte lämnar någon oberörd. Det är en film väl värd att se för de allra flesta, men genom symboliken och det långsamma tempot lär den inte passa alla. Peter Jackson har i mina ögon hållit en ganska ojämn klass, med vissa guldkorn men också många mer eller mindre misslyckade filmer; och till skillnad från de flesta andra anser jag att Sagan om ringen-trilogin faller inom den sistnämnda kategorin. Men till min stora förvåning visade sig Flickan från ovan vara en av hans hittills bästa filmer, och jag lär inte glömma den på mycket länge. Kanske kommer jag att tycka annorlunda när jag så småningom ser om den på DVD, men i dagsläget ger jag därför filmen en åtta i betyg.

Recensionen skriven: 30 mars 2010
Senast uppdaterad: 31 mars 2010

Recensionen har lästs 4080 gånger av 2251 personer, sedan den 30 mars 2010