Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Patsy (Bryce mamma) - Rebecca De Mornay Steven (Bryce pappa) - Anthony Edwards
Trina (Julis mamma) - Penelope Ann Miller Richard (Julis pappa) - Aidan Quinn
Chet (Bryce morfar) - John Mahoney Daniel (Julis farbror) - Kevin Weisman
Sherry Stalls - Ashley Taylor Lynetta - Cody Horn
Bryce som barn - Ryan Ketzner Juli som barn - Morgan Lily
Mark Baker - Michael Bolten Matt Baker - Shane Harper

Den amerikanska regissören, manusförfattaren, producenten och skådespelaren Rob Reiner har hunnit med det mesta under sina år. Han började sin karriär som skådespelare, och fastän han fortfarande inte övergett den biten, har han ända sedan 1980-talet huvudsakligen varit verksam som både regissör, manusförfattare och producent. Han låg bakom klassiska TV-serier som Spinal Tap, och regisserade också de klassiska När Harry träffade Sally och Stand by Me. Under 2000-talet har han bl.a. gjort filmer som Ryktet går... och nu senast Nu eller aldrig. 2010 var det dags för hans nästa film som regissör, och den första filmen på över ett decennium som Rob själv varit med och skrivit manus till. I Flipped handlar det om en lite annorlunda uppväxtskildring och inblick i den första kärleken; baserad på en i Sverige ganska okänd ungdomsroman med samma namn skriven av den amerikanska holländskättlingen Wendelin Van Draanen. Flipped har vunnit en del mindre kända priser och hade amerikansk biopremiär i augusti 2010, men släpps i Sverige direkt på DVD.

Handlingen tar sin början 1957, då den 7-åriga tjejen Juli träffar den jämnåriga Bryce när båda två just börjat i tvåan. Juli fastnar genast för Bryces ögon, och är övertygad om att detta är äkta kärlek. Bryce har å andra sidan inga känslor för Juli, och inte blir det bättre av att Juli börjar att förfölja Bryce och stirra på honom dagligen i flera års tid. Men i sjuan när båda två fyllt 13 år förändras allting...

Storyn låter sannerligen inte märkvärdig, och ingen kan väl påstå att kärlek är ett originellt tema i filmer. Men Flipped lyckas faktiskt att erbjuda en annorlunda ton och ett originellt upplägg på ett bekant ämne. Det ovanliga med filmen är att samtliga scener spelas upp i två olika versioner - först får vi se händelserna ur Bryce synvinkel med honom som berättarröst, och därefter får vi se samma scen ur Julis synvinkel. Visserligen har filmer ur flera händelseförlopp förekommit förut (även om det är sällsynt), men något riktigt likt det här har åtminstone inte undertecknad sett förut. Och det är en genial idé som faktiskt fungerar utmärkt. Här behöver man aldrig fundera på hur motparten tänker och känner, och genom att få se samma händelser ur båda parters synvinkel får vi en djupare och större förståelse kring allting. Det gör att filmen blir ganska mångbottnad och djupare än det först kan verka.

Flipped tar absolut upp ett intressant ämne, och att skildra den första kärleken ur två personers synvinklar är riktigt intressant. Vi förstår både hur Bryce och Juli tänker och känner, och kan sympatisera med båda två. Även om många förmodligen inte upplevt en fullt så invecklad relation som den här, så är det här också en enkel och tidlös historia om den första kärleken som vi alla kan identifiera oss med. Trots allt har väl alla någon gång upplevt en liknande förälskelse, och därför är det lätt att engageras av filmen oavsett ålder och intresse. Vi får en uppfriskande och intressant inblick i relationer och kärlek från både killars och tjejers synvinklar, och allting har skildrats på ett trovärdigt och realistiskt sätt. Allting känns oerhört äkta, och i en tid då många romantiska komedier blivit mer eller mindre tillspetsade är det en trevlig omväxling. Trots att filmen handlar om ungdomar är det också en förvånansvärt mogen film, och ämnet har skildrats på ett sådant sätt att alla kan känna igen sig i det som tas upp. Man tänker tillbaka till barndomen på ett effektivt sätt, och för åtminstone en del (inklusive undertecknad) är filmen också tänkvärd även med nutida mått mätt.

Trots att merparten av filmen utspelas när Bryce och Juli är 13 år gammal, så är det här inte huvudsakligen någon barnfilm och förmodligen inte ens menat som en ungdomsfilm. De flesta 13-åringar eller yngre lär inte uppskatta Flipped lika mycket som fullvuxna, då filmen helt enkelt blir mer effektiv och tänkvärd om man har mer erfarenhet och redan har gått igenom den här tidsperioden. Därmed inte sagt att filmen inte alls passar för barn och ungdomar - det är en harmlös och varm film som kan ses av alla utan större problem - men jag tror inte att barn kommer att uppskatta den lika mycket som en äldre publik. Förmodligen är det också just det som är det största hindret för Flipped; det är nog inte helt oproblematiskt att få en äldre publik att vilja se en film om 13-åringar. och det kan nog avskräcka många som annars hade uppskattat filmen. Och för yngre personer i tidiga tonåren och därunder kan filmen nog istället upplevas som lite halvtråkig, i och med att det egentligen inte händer så mycket.

Det här är en stillsam film, som tar tid på sig att introducera rollfigurerna och händelserna. Här finns inte mycket till snabba händelser, men ändå händert hela tiden tillräckligt mycket för att man ska förbli engagerad och fascinerad. Det är en enkel film, men samtidigt intressant och med ett föredömligt tempo. Stämningen är utmärkt, och filmen har en effektiv lågmäld och finstämd känsla. Det finns rikligt med charm och en hel del humor, där man får skratta ganska ofta. Samtidigt fungerar Flipped också utmärkt som drama, och känns ganska tänkvärd och djup. Filmen har en närmast magisk och tidlös känsla över sig, som gör att den håller att ses om och förmodligen aldrig kommer att ses som gammaldags. Jag uppskattar också 1960-talsmiljön, som på ett effektivt sätt bidrar till att filmen får en lite naiv känsla över sig; vilket för en gångs skull är positivt. Dock balanserar filmen ibland på gränsen till att bli övertydlig eller överromantisk, men till allra största delen håller sig regissören och manusförfattarna på rätt sida av gränsen. Det är en hårfin gräns, men nästan allt har hållit sig på rätt sida. Vissa scener tycker jag dock känns lite för övertydliga, och bland birollerna finns också vissa stereotypa rollfigurer. Men det kompenseras av att både Bryce och Juli har blivit så äkta och mångbottnade, vilket bidrar till att det hela tiden känns så fängslande.

Tyvärr har också filmen blivit i kortaste laget, och med en speltid på bara 1 timme 26 minuter kan man ibland känna att vissa scener blivit lite väl förenklade och nedkortade. Jag hade helt enkelt velat veta mer, och med en lite längre speltid hade Flipped kunnat få en större djup. Speltiden gör också att vissa sidohistorier påbörjas, men får aldrig något egentligt slut eller ens tillför särskilt mycket. Det gäller exempelvis Bryces måttligt charmiga pappa, där vi får antydningar till hans beteende men får ingen egentlig förklaring eller bakgrundshistorik. Visst kan man gissa sig till ett och annat, men jag hade velat veta mer. Dock uppskattar jag slutet, som ger en fin stämning och ett vackert slut utan att kännas översentimentalt.

Fotot är också förstklassigt, och filmen erbjuder såväl vackra vyer som ett effektivt bildspråk. Genom både foto och scenografi lyckas filmen på ett utmärkt sätt att förmedla precis rätt tidskänsla. Det finns också en hel del vacker och passande musik från 1960-talet, vilket ytterligare förhöjer stämningen. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och det finns inga svaga kort. Madeline Carroll är utmärkt som Juli, och spelar både övertygande och trovärdig med precis rätt engagemang. Callan McAuliffe är också riktigt bra som Bryce, även om man vid enstaka tillfällen kan känna att hans minspel och engagemang inte stämmer överens med berättarrösten till 100%. Det är absolut inget stort problem, och till största delen gör han en mycket god insats, men jag tänkte på det vid ett par tillfällen; särskilt under mer känslosamma scener. Rebecca De Mornay och Anthony Edwards är riktigt bra som Bryces föräldrar, och gör så mycket som går av de inte alltför genomarbetade rollfigurerna. Morgan Lily och Ryan Ketzner är också utmärkta som Juli och Bryce som yngre, och för en gångs skull ser övergången så sömlös ut att man nästan kan tro att det är samma skådespelare igenom hela filmen.

I fel händer hade Flipped lätt kunnat bli en sentimental smörja. Men Rob Reiner visar sig vara precis rätt person för den här historien, då filmen tar upp ett enkelt men intressant ämne på ett både öppensinnat, varmt och känslosamt sätt. Resultatet har blivit en både engagerande, rolig, underhållande och berörande film, där det vid vissa scener är nästan omöjligt att hålla tårarna borta. Visst hade manuset behövt finslipas en smula, och jag hade velat veta mer om vissa rollfigurer. Men överlag är Flipped ändå en mycket bra film, som fängslar och fascinerar med enkla medel. Jag ger därför filmen en svag åtta i betyg, och kan varmt rekommendera den till de allra flesta; oavsett ålder och vilka slags filmer man brukar tycka om, även om det är en fördel att inte vara alltför ung. Förmodligen är det bara svårigheten för många vuxna att ta till sig filmer om tonåringar som gjort att filmen inte uppmärksammats så mycket eller vunnit särskilt många priser världen över; något den annars borde ha gjort.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska, franska, tyska och spanska. Bild- och ljudkvaliteten är riktigt bra. Filmen är textad på 10 olika språk; däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Den svenska översättningen håller ganska hög klass, men det förekommer ett par grova översättningsfel, varav det mest uppenbara rör det klassiska uttrycket "There's no accounting for taste" (som betyder ungefär samma sak som det svenska uttrycket "Smaken är som baken"), som översättaren tydligen tror handlar om bokföring... Texten är lättläst och lagom stor. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny (eller egentligen landsval). Av någon outgrundlig anledning finns det ett stort antal länder att välja mellan på menyn - många fler än vad som verkligen erbjuds i textnings- eller dubbningsväg. Väljer man Sverige, kommer det därefter att visas en reklamfilm för HD-formatet Blu-Ray samt en trailer för en annan film, som båda går att hoppa förbi. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är enkel och stillastående, och tyvärr bara finns på engelska. Märkligt nog tycks språkvalet i början bara påverka vad som ska visas innan menyn, och påverkar inte vilket språk som filmen kommer att visas på. Även om man väljer Sverige som land så visas filmen som standard utan text. För att välja textning, måste man gå in under "Languages" från huvudmenyn, och där välja ljudspår och textspår.

Ett nytt irritationsmoment uppstår efter att man sett klart filmen. Av någon outgrundlig anledning visas då varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte helt stänger av DVD-spelaren. För att komma runt detta oerhörda irritationsmoment bör man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan filmen visats helt klar. Varför ska det vara så svårt att följa de flesta andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...?

Det enda extramaterial som finns är ett knappt fem minuter lång bakom kulisserna-inslag, som visar hur inspelningen av en specifik nyckelscen i filmen gått till samt intervjuer med de två huvudrollsinnehavarna. Det är ganska intressant och charmigt, men samtidigt tillför det inte så jättemycket. Jag hade velat höra mer om resten av filmen, och hur tanken bakom filmen varit. Men allt sådant lyser tyvärr med sin frånvaro. Extramaterialet som finns har tyvärr ingen svensk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 25 maj 2011
Senast uppdaterad: 25 maj 2011

Recensionen har lästs 3571 gånger av 2032 personer, sedan den 25 maj 2011