Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: PAN Vision AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (vid majoriteten av avsnitten)
Daley - Hallee Hirsh Lex - Allen Alvarado
Nathan - Corbin Bleu Melissa - Kristy Wu
Taylor - Lauren Storm Jackson - Johnny Pacar
Eric - Jeremy James Kissner Abby - Tani Lynn Fujimoto

Den kultförklarade och omåttligt populära serien Lost har fått till följd att en del andra serier och filmer som behandlar snarlika teman har hamnat lite i skymundan. En av dessa är ungdomsserien Flyg 29 saknas, som blivit relativt populär i SVT:s olika sommarlovsprogram, men som för äldre personer troligen inte är lika välkänd. Serien producerades under två års tid med start 2005, och avslutades därefter med en långfilm. Den första säsongen recenserades tidigare, och nu har turen kommit till den andra och sista reguljära säsongen. Ungdomar från Los Angeles skulle på skolresa, men planet de skulle med kraschade på en okänd ö någonstans i Stilla havet. Alla överlever, men planet går inte att rädda. I det första avsnittet beger sig piloten och tre av ungdomarna iväg för att utforska ön och förhoppningsvis hitta befolkning någonstans. Alla utom en av dessa kommer inte tillbaka, och kvar blir sju ungdomar som nu måste klara sig på egen hand tills dess att de förhoppningsvis blir räddade. Alla utom en är 16 år gamla, och de flesta har aldrig behövt klara sig på egen hand förut. Här har vi den tuffa ledartjejen Daley, hennes mycket intelligenta 10-åriga lillebror Lex, den tuffa och självsäkra Nathan, den lite blyga men kunniga Jackson, den lite bortskämda tjejen Taylor, den självständiga Melissa och slutligen den lata Eric. När den andra säsongen inleds har ungdomarna varit fast på ön i 10 dagar.

Jag gav aldrig serien en ärlig chans när den visades på TV, då den ärligt talat inte verkade intressant. Men jag är den första att medge att jag hade fel, vilket jag blev medveten om när jag såg säsong 1 i höstas och blev imponerad av den. Den andra säsongen fortsätter i samma stil, och det mesta är sig likt sedan tidigare. Med en sådan här grundstory är det oundvikligt att de flesta kommer att jämföra serien med Lost, och vid en första anblick kan man också tycka att Flyg 29 saknas är en form av "light"-version av Lost. Trots de många likheterna skiljer de båda serierna dock åt på två viktiga punkter. För det första finns inga tillbakablickar i Flyg 29 saknas (med undantag av ett avsnitt), utan vi får bara följa den nutida handlingen på ön. Manusförfattarna har lyckats att på ett skickligt sätt få oss att lära känna rollfigurerna och vilka de var tidigare, utan att behöva förlita sig på tillbakablickar. Det är ett smart begrepp, och funkar riktigt väl. Under ett avsnitt i den andra säsongen förekommer dock ett antal tillbakablickar - det kan tyckas vara ett enkelt knep för att manusförfattarna ska slippa anstränga sig, men i det här fallet tjänar det trots allt ett visst syfte och hade varit svårt att förmedla utan dessa tillbakablickar. För det andra återfinns här inga av de övernaturliga aspekter som förekommer i Lost. Serien koncentrerar sig istället på de naturliga problem och faror som uppstår när man är fast på en öde ö; inte minst att skaffa mat och dryck för att kunna överleva. Det känns som rätt väg att gå, då de naturliga problemen är betydligt intressantare än övernaturliga aspekter vid sådana här serier. Därför har också serien blivit realistisk och jordnära, och det mesta känns trovärdigt. Serien är inspelat på ön Oahu på Hawaii, samma miljö som Lost spelas in, och därför känns en del av platserna igen från den serien. Den är relativt snyggt filmad, och erbjuder en del vackra vyer. Kvaliteten varierar lite mellan de olika avsnitten, och somliga känns lite mer som utfyllnad medan andra är mycket intressanta och t.o.m. lite gripande. De flesta av rollfigurerna är relativt mångbottnade, och vi får lära känna alla ganska väl. I säsong 2 uppskattar jag att Taylor blivit lite djupare än tidigare, och framstår inte längre som lika endimensionell. Istället tycker jag att Jackson periodvis har fått en mindre roll, och han får vi inte lära känna riktigt lika väl som i den första säsongen. Bland de sju centrala rollfigurerna har Eric blivit mest endimensionell, och därför stör man sig periodvis på den karaktären.

Skådespelarinsatserna är överlag bra, och den mest kända är för de flesta Corbin Bleu, som efter seriens produktion slog igenom i och med High School Musical-filmerna. Han är alltid en duktig skådis, men i dagens läge är det tyvärr omöjligt att inte jämföra honom med hans rollfigur i nyss nämnda filmer, och därför blir illusionen något lidande. Mest imponerad är jag över Hallee Hirsh som Daley, Kristy Wu som Melissa och i synnerhet Lauren Storm som Taylor - den sistnämnda har en allt annat än lätt roll, och hon klarar av den med bravur. Dessutom är det värt att uppmärksamma vid inspelningstillfället 9-åriga Allen Alvarado som Daleys lillebror Lex, som är förvånansvärt duktig för sin ålder och gör en stark och trovärdig rolltolkning. Jag är inte riktigt lika förtjust i Johnny Pacar som Jackson eller Jeremy James Kissner som Eric - de gör visserligen fullt godkända rolltolkningar, men spelar ibland något stelt och onaturligt; framförallt den sistnämnda. Serien lider av vissa trovärdighetsproblem och logiska luckor, men det är förmodligen främst vuxna som märker av dessa - ungdomarna som utgör seriens främsta målgrupp lär inte reagera lika mycket på det. Under de sista avsnitten i den andra säsongen händer också lite väl många händelser som känns lite överilade och orealistiska, vilket jag reagerade på. Men överlag är Flyg 29 saknas ändå en bra serie, och väl värd att se för de allra flesta. Trots att det är menat som en ungdomsserie i första hand fungerar den bra för alla åldrar, och t.o.m. min pappa - som trots allt är flera decennier äldre än den avsedda målgruppen - har fastnat för den. Det är ett gott betyg, och personligen tycker jag att Flyg 29 saknas är lite bättre än Lost; i synnerhet jämfört med de senare säsongerna av nyss nämnda serie, som i mina ögon har spårat ur. Det gör aldrig Flyg 29 saknas, och den andra säsongen fortsätter att vara ungefär lika bra som den första. Det är trots allt intressant och välgjort, även om det är tveksamt om avsnitten håller att ses om. Därför kan jag inte ge serien något annat än en sjua i betyg, och jag hoppas att den avslutande långfilmen (som i Sverige klassas som säsong 3 på DVD) är lika bra.

DVD-utgåvan kommer i ett dubbelt DVD-fodral, och består av två DVD-skivor. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, vilket är förvånansvärt bra för en TV-serie från 2006. Serien är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan, möts man av språkvalsmeny som följs av en kombinerad distributörsjingel och kortfattade engelskspråkiga varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren med bakgrundsmusik. Menyerna finns på alla fyra språken som serien textats på, vilket är positivt. Ett lite märkligt begrepp är dock att alla avsnitt lagrats som en lång film och spelas efter varann, hellre än att lagras som separata avsnitt. Det får till följd att räkneverket aldrig nollställs mellan de olika avsnitten, och väljer man att spela upp ett specifikt avsnitt från menyn så kommer det även automatiskt att följas med de efterföljande avsnitten. Att välja att spela det första avsnittet innebär alltså i praktiken exakt samma sak som att välja "Spela alla avsnitt". Ibland är det lite irriterande, och jag hade föredragit om avsnitten lagrats individuellt då det blir mer praktiskt. Tyvärr finns inget extramaterial att tillgå. Det är tråkigt, även fast jag inte anser att det finns lika stort behov på sådant vid TV-serier som vid långfilmer. Jag hittar heller inget som tyder på att det skulle finnas utländska DVD-utgåvor av serien med något extramaterial.

Recensionen skriven: 9 februari 2009
Senast uppdaterad: 9 februari 2009

Recensionen har lästs 6437 gånger av 3877 personer, sedan den 9 februari 2009