Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Daley - Hallee Hirsh Lex - Allen Alvarado
Nathan - Corbin Bleu Taylor - Lauren Storm
Abby - Tani Lynn Fujimoto Melissa - Kristy Wu
Jackson - Johnny Pacar Eric - Jeremy James Kissner
Kapten Russell - John Kapelos Jory - B.K. Cannon
Ian - Blade Rogers

I Sverige har ungdomsserien Flyg 29 saknas huvudsakligen blivit känd genom SVT:s sommarlovsprogram, men är för äldre tittare förmodligen tämligen okänd. Serien producerades under två års tid med start 2005, och efter att den andra och sista säsongen visats klart avslutades serien med en TV-visad långfilm, som mig veterligen inte visats i svensk TV. Filmen fick den något kryptiska titeln The Hotel Tango, men när den nu släppts på DVD i Sverige är det i styckat skick. Filmen har för syndikation i USA delats upp i fyra avsnitt, med individuella för- och eftertexter; och det är dessa versioner som släpps här. Därför har Pan-Vision också kallat filmen för säsong 3, vilket visserligen är logiskt i och med den uppdelade formen, men kan bli förvirrande om man läser på Internet och kommer fram till att det faktiskt inte finns någon tredje säsong. I serien skulle ungdomar från Los Angeles på skolresa, men planet kraschade på en okänd och till synes obebodd ö. Alla överlever visserligen kraschen, men planet går inte att rädda. Filmen börjar där seriens andra säsong slutade, på morgonen under den 24:e dagen på ön. I slutet av säsong 2 kom Abby tillbaka, efter att hon förgäves försökt hitta åt sina kamrater som stack i början av serien. Hon vill inte alls stanna kvar i lägret med de andra, utan vill hitta åt de andra och civilisationen. Melissa, Jackson och Eric följer med henne; och kvar i lägret blir därmed Daley, hennes styvbror Lex, den i början ganska bortskämda Taylor och Nathan. I filmen får vi nu följa båda gruppernas upptåg, och kanske kan de äntligen lyckas att bli räddade från ön.

Efter att med spänning och glädje följt de två säsongerna av Flyg 29 saknas var det med stor förväntan jag satte mig ner för att se denna avslutade långfilm, eller i den svenska DVD-utgåvan de fyra sammanhängande avsnitten. Filmen följer samma stil som serien, och det mesta är sig likt. Handlingen börjar precis när säsong 2 slutade, och utspelas under en kortare tidsperiod än de två första säsongerna. Vid filmer och serier med en sådan här grundstory är det oundvikligt att de flesta kommer att göra jämförelser med succéserien Lost, och man kan också med all rätt tycka att Flyg 29 saknas är en form av "light"-version av Lost för barn och ungdomar. Trots de många likheterna skiljer de båda serierna dock åt på två viktiga punkter. För det första finns inga tillbakablickar i den här filmen eller den föregående serien, utan vi får bara följa den nutida handlingen. Manusförfattarna har lyckats att på ett skickligt sätt få oss att lära känna rollfigurerna och vilka de var tidigare, utan att behöva förlita sig på tillbakablickar. Det är ett smart grepp, som fungerar förvånansvärt väl. För det andra finns här inga av de övernaturliga aspekter som förekommer i Lost, utan istället fokuseras på att överleva och försöka bli räddade från ön. Även det tycker jag är positivt, då de naturliga problemen är betydligt mer intressanta än övernaturliga händelser. Precis som serien har denna film därför också blivit ganska realistisk och verklighetstrogen, och allting är intressant. Serien är inspelat på den hawaiianska ön Oahu, exakt samma ställe där Lost spelas in, och därför känns en del av platserna igen från den serien. Det är snyggt filmat, och en del vackra vyer erbjuds. De flesta rollfigurer är relativt mångbottnade, och vi får lära känna de flesta väl. Jag uppskattar att Taylor blivit djupare och mer mångbottnad än tidigare, och hon framstår inte längre som samma ytliga tjej som i början av serien. Även Daley är mångbottnad och intressant, men märkligt nog har lillebrorsan Lex istället blivit mer endimensionell i den här filmen än tidigare - nu framstår han helt plötsligt som ganska ytlig, vilket förmodligen inte var meningen. Eric är fortfarande den mest endimensionella rollfiguren, även om han har fått ett lite större djup här än i TV-serien.

Skådespelarinsatserna är relativt bra, och i synnerhet Lauren Storm som Taylor imponerar stort. Även Hallee Hirsh som Daley och Kristy Wu som Melissa spelar mycket bra. Jag är inte riktigt lika förtjust i Johnny Pacar som Jackson eller Jeremy James Kissner som Eric - de gör visserligen fullt godkända rolltolkningar, men spelar ibland något stelt och onaturligt; i synnerhet den sistnämnda. Allen Alvarado som Daleys lillebror Lex är fullt godkänd, men spelar inte riktigt lika bra som i serien, utan hans rolltolkning känns ibland lite konstlad. Corbin Bleu är som vanligt mycket bra som Nathan, men filmillusionen blir lite lidande i dagens läge, då det är omöjligt att inte jämföra hans rollfigur här med Chad i High School Musical-filmerna. Den här filmen skiljer sig lite från de två säsongerna av serien, såtillvida att allt blivit betydligt mer fokuserat. Här finns ingen dötid eller långsamt tempo, utan allting är direkt relevant till handlingen och målet. Det är både positivt och negativt. Det är visserligen bra att vi slipper de långsamma avsnitten där inte mycket händer, men istället går det lite onaturligt snabbt här vilket påverkar trovärdigheten. Filmen hade sannolikt vunnit på att förlängas lite - den totala speltiden är inte mer än 86 minuter, vilket är i minsta laget för att hinna med allt det som trots allt ska hinnas med. Dessutom förekommer ett fåtal trovärdighetsproblem och logiska luckor, däribland hur flygplansbränsle fungerar. Förmodligen är det dock bara vuxna som tänker på det, och för ungdomar är det sannolikt inget stort problem. Men överlag är Flyg 29 saknas en bra och fullt sevärd serie, och den här avslutande filmen är inget undantag. Det är kanske tveksamt om filmen håller att ses om flera gånger, men det är intressant och välgjort, och går utmärkt att ses även för personer betydligt äldre än den tilltänkta målgruppen. Därför kan jag inte ge filmen något annat betyg än en sjua; samma som de båda säsongerna av serien.

DVD-utgåvan kommer i ett enkelt DVD-fodral, och består av en DVD-skiva. Bilden är i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, vilket är förvånansvärt bra för en TV-film. Serien är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan, möts man av språkvalsmeny som följs av en kombinerad distributörsjingel och kortfattade engelskspråkiga varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren med bakgrundsmusik. Menyerna finns på alla fyra språken som serien textats på, vilket är positivt. Skivan innehåller filmen i dess syndikerade version, och innehåller därför fyra sammanhängande avsnitt med individuella för- och eftertexter. Alla avsnitten lagras dock ändå som en lång film på skivan och spelas efter varann, hellre än att lagras som separata avsnitt. Det får till följd att räkneverket aldrig nollställs mellan de olika avsnitten, och väljer man att spela upp ett specifikt avsnitt från menyn så kommer det även automatiskt att följas med de efterföljande avsnitten. Att välja att spela det första avsnittet innebär alltså i praktiken exakt samma sak som att välja "Spela alla avsnitt". Ibland är det lite irriterande, och jag hade föredragit om avsnitten lagrats individuellt, även om det gör mindre i fallet med en långfilm som det här trots allt är i grunden. Tyvärr finns inget extramaterial att tillgå. Det är tråkigt, även fast jag inte anser att det finns lika stort behov på sådant som vid större långfilmer. Jag hittar heller inget som tyder på att det skulle finnas utländska DVD-utgåvor av serien med något extramaterial.

Recensionen skriven: 6 mars 2009
Senast uppdaterad: 6 mars 2009

Recensionen har lästs 6288 gånger av 3746 personer, sedan den 6 mars 2009