Gunnar - Henrik Kursula Ulla - Malin Persson
Akutsjuksköterskan 2016 - Cecilia Hjalmarsson Läkaren 2016 - Eric Ericson
Läkaren 1973 - Peter Carlberg Mäklaren - Bengt Braskered
Svante som gammal - Jacob Nordenson Gunnar som gammal - Johan Hedenberg
Äldre kvinna - Anna Bjelkerud Magiska Mats - Jakob Setterberg
Städaren - Christoffer Nordenrot Mannen i hatt - Gustav Lindh

Året är 1973, och den 22-åriga Svante jobbar i en skivaffär som hans kompis Bengan driver. Bengan övertalar honom att investera som delägare i skivaffären, för "skivaffärer kommer alltid att finnas". Men Svante har ett medfött hjärtfel, som på senare tid har ställt till allt fler problem. Hans läkare försäkrar honom om att hjärtfelet "kommer att kunna botas i framtiden", men tyvärr lär inte den framtiden komma fort nog. Men när han på tunnelbanestationen en kväll väntar på tunnelbanan dyker plötsligt ett oväntat modernt tunnelbanetåg upp, och när Svante går ombord flyttas han några decennier framåt i tiden till samma dag år 2016. Till sin stora förvåning och irritation lyser skivaffären med sin frånvaro, där en tatueringsstudio istället håller till. Och vad ännu värre är: en okänd ung kvinna bor i "hans" lägenhet. Elsa har lite svårt att tro på Svantes förklaringar, men ser via en Google-sökning att Svante dog fyra dagar senare 1973. Hans hjärtfel kan nuförtiden åtgärdas via en enkel rutinoperation, men sjukhuspersonalen godtar inte Svantes ID-kort (det är lite svårt att tro på att han skulle vara 65 år gammal...) och har inte minsta intresse av att hjälpa till utan giltig legitimation. Nu måste han och Elsa istället hitta en annan lösning för att rädda livet på Svante, innan det är för sent...

Ulf Malmros är en talangfull regissör, men hans filmer har ärligt talat hållit en ganska ojämn klass. Flykten till framtiden tillhör inte hans bästa filmer, men långt ifrån den sämsta heller, och är faktiskt oväntat bra. Kanske har det varit en fördel att hans fru Jaana Fomin här för första gången varit med och regisserat. Det finns väl ingen direkt brist på filmer om tidsresor i världen, men det här är nog den första svenska filmen jag stött på om temat. Det märks helt klart att regissörerna sneglat på Tillbaka till framtiden vad gäller en del av storyn och logiken, men det är väl i och för sig ingen dum inspirationskälla. Och här finns ändå en del nya grepp, så att filmen ändå upplevs hyfsat nyskapande; om än inte direkt originell.

Storyn är ganska intressant, och efter en något styltig inledning kommer filmen igång på allvar. Det är en charmig och underhållande film, där man har trevligt hela tiden. Det är hyfsat roligt, och man får skratta ganska ofta åt de repliker och situationer som uppstår. Mycket av humorn är i och för sig förutsägbar, men icke desto mindre skrattar man. Det rör sig sällan om några stora skratt, men det är i alla fall småroligt i nästan varenda scen och det leder ganska ofta till småfniss och vid ett fåtal tillfällen till större skratt. Samtidigt fungerar filmen förhållandevis bra även som drama, och både Svante och Elsa har blivit mångfacetterade rollfigurer som känns äkta och som man bryr sig om.

Tyvärr kan dock detsamma inte sägas om Bengan, som känns alltför stereotyp och klichéartad - då nästan allt han säger är klyschor blir man snabbt leds, och han känns aldrig äkta; och det är också ganska sällan som han ens är rolig. Den rollfiguren hade verkligen behövt en översyn genom manuset, då han tyvärr upplevs alltför konstruerad. Men bortser man från att Bengan blir lite påfrestande, så är det en trevlig och underhållande film att titta på. Inte alltför minnesvärd, men en trevlig förströelse samtidigt som den har ett visst djup och en del nyanser.

Filmen håller också någorlunda ihop logiskt, och logiken följer samma regler och ramar som i just Tillbaka till framtiden; vilket väl ärligt talat nästan får ses som en bruksanvisning för tidsresefilmer. Men under filmens andra halva blir det onödigt rörigt och invecklat, då det blir så många tidslinjer att hålla reda på att filmen går från lättsam underhållning till att kräva en hyfsad tankeverksamhet. Har man sett Tillbaka till framtiden-trilogin hänger man ändå med ganska väl, men utan de filmerna i färskt minne misstänker jag att det blir desto svårare att hänga med i svängarna och förstå hur allting hänger ihop. Och mot slutet blir det ärligt talat lite för skruvat och tillspetsat, och jag önskar att Malmros kunnat tona ned sig en aning och lugna sig med tidsresorna en smula. Då börjar det också uppstå en och annan logisk lucka, och jag tycker inte riktigt att allting hänger ihop ens inom filmens egen logik. Storyn är också lite för tillspetsad, och i synnerhet hur Svante och Elsa löser huvudproblemet känns mer än lovligt förenklat och nästan ännu mer svårköpt än själva tidsresorna.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk och ett snyggt sätt att tydliggöra vilket år vi befinner oss i genom både fotot och scenografin. Skådespelarinsatserna är också ganska bra. Elias Palin är helt okej i huvudrollen som Svante. Han känns bitvis en smula stel, men blir bättre med tiden och gör överlag ändå ganska bra ifrån sig. Victoria Dyrstad är riktigt bra som Elsa, och är i all sin enkelhet ett fynd i rollen. Jag uppskattar också att filmteamet för en gångs skull vågat satsa på okända skådespelare i båda de två största rollerna; en trevlig omväxling efter alltför många svenska filmer där kända namn tvingats in i alla roller vare sig de passar eller inte. Henrik Dorsin spelar ungefär samma slags roll som han alltid gjort, men gör det för all del ganska bra. Ändå kan man ändå aldrig släppa tanken att det är just Henrik Dorsin och se på rollfiguren istället för skådespelaren; något som nog delvis beror både på manuset och skådespelarprestationen. Trots allt har man ju sett förut att det är möjligt att (åtminstone nästan) glömma vilken skådis man ser framför sig, bara prestationen är tillräckligt bra.

Flykten till framtiden erbjuder inte så mycket nytt inom ett internationellt perspektiv, men i Sverige har den här sortens filmer nog knappt gjorts alls förut. Det är en trevlig och underhållande film, som är hyfsat rolig men som också är ganska förutsägbar. En del av skämten blir lite för klichéartade, och jag önskar att man kunnat erbjuda någonting nytt hellre än samma sorts skämt om vad som skiljer mellan nutid och "dåtid" som i exempelvis Tillbaka till framtiden (bara moderniserat till vad som förekommer idag). Den klassikern är i och för sig ingen dum inspirationskälla, men bara för att man inspireras av en film behöver man ju inte kopiera samma sorts skämt också. Manuset hade behövt en översyn, och jag önskar att man hade kunnat göra något bättre av Bengan som blivit så klichéartad att hälften vore nog. Men jag kan inte förneka att det trots allt blivit både charmigt, roligt och mysigt, och genom det och ett bra budskap kommer man ganska långt. Därigenom är det här trots allt en film väl värd att se, men som samtidigt inte sticker ut riktigt så mycket som jag hade önskat. Mitt betyg stannar därför på en halvsvag sjua, men jämfört med många andra svenska filmer är det ändå ganska bra.

Recensionen skriven: 11 november 2016
Senast uppdaterad: 11 november 2016

Recensionen har lästs 3318 gånger av 1998 personer, sedan den 11 november 2016