Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Jesse - Justin Long Sean - Mark Webber
Adele (Laurens mamma) - Mimi Rogers Scott (Laurens pappa) - Don McManus
Kapten Jerry - Seth Rogen Charlie - James Wolk
Taxichauffören - Kevin Smith Rachel - Nia Vardalos
Krissy - Sugar Lyn Beard Harold - Ken Marino
Fången - Martha MacIsaac Morty - Steven Shaw

Den amerikanska skådespelerskan Lauren Anne Miller har mest haft mindre biroller i diverse filmer, och har annars mest uppmärksammats genom att hon är gift med den kanadensiska skådespelaren och komikern Seth Rogen. Hon har även skrivit manus till ett par kortfilmer, men debuterade som långfilmsförfattare 2011 genom Girls! Girls! Girls! Nu har hennes andra film som manusförfattare fått svensk premiär, For a Good Time, Call... som hon skrivit tillsammans med sin gamla college-rumskompis Katie Anne Naylon och som är delvis självbiografisk. Lauren spelar själv huvudrollen, och hon och Katie har även producerat filmen som regisserats av kanadensiska Jamie Travis. Filmen premiärvisades på Sundance 2012, men släpps i Sverige direkt på DVD.

Den 28-åriga överambitiösa och arbetslösa Lauren får ett måttligt trevligt besked av sin sambo Charlie - han vill att de ska ta en paus i förhållandet medan han reser runt Europa under sommaren, och vill att hon genast ska flytta från deras lägenhet. Hon har inte råd med någon egen lägenhet i New York, men hennes kompis Jessie övertalar henne att dela en stor och fin drömlägenhet med en annan av hans kompisar under sommaren. Den andra tjejen visar sig dock vara Katie, som Lauren blev minst sagt ovänner med under universitetsstudierna ett antal år tidigare. Lauren och Katie vill ogärna bo tillsammans, men då ingen av dem har råd med någon lägenhet ensam går de till sist med på det. De har egentligen ingenting gemensamt; åtminstone fram tills dess att Lauren upptäcker att Katie jobbar hemifrån som telefonist på en telefonsextjänst. Då Katie inte direkt tjänar storkovan på det ser Lauren en fin affärsmöjlighet, att de två ska kunna starta eget inom den lukrativa branschen...

På papperet låter storyn kanske inte särskilt märkvärdig, men ibland kan skenet bedra och det här är just ett sådant fall. För For a Good Time, Call... är faktiskt en riktigt bra film, som lyckas att åstadkomma någonting nytt av en förhållandevis bekant genre och gör det på ett intelligent och underhållande sätt. Det är intressant och väldigt charmigt, och jag uppskattar att fokuset hela tiden ligger på rollfigurerna. Det är en karaktärs- och dialogdriven film, där det egentligen inte händer så jättemycket, men där man ändå hela tiden bryr sig om vad som ska hända.

Både Lauren och Katie har blivit mångbottnade och intressanta rollfigurer, som känns äkta och som dessutom är helt befriade från stereotyper och klichéer. Filmen har även en ovanlig vinkling som jag uppskattar, och där nästan ingenting kretsar kring män. Det är verkligen inte ofta som filmer innehåller två starka kvinnliga huvudroller, och som inte i första hand fokuserar på relationer med män, och det är verkligen hög tid. Det är sällsynt med filmer som har så bra kvinnosyn som denna film, och som faktiskt skildrar två starka och självständiga kvinnor. Det uppskattar jag verkligen. Det är mysigt och charmigt, och filmen engagerar hela tiden trots en enkel och ganska förutsägbar story.

Det är också ganska roligt, och jag skrattade ganska ofta under filmens gång. Det är visserligen ingen jättestor skrattfest, och det är långt mellan de riktigt stora skratten, men det är småroligt väldigt ofta och man skrattar högt eller åtminstone fnissar regelbundet. Jag hade dock inte tackat nej till mer humor, för av en film som klassas som en komedi brukar man nog förvänta sig ännu mer humor än så här. Däremot uppskattar jag att det rör sig om en mer lågmäld humor, så att det aldrig går över gränsen och blir oseriöst eller "flamsigt" - något alltför många komedier lider av i dagens läge. Det gör också att filmen fungerar tillfredsställande även som drama, med en fin balansgång mellan allvar och humor. Det är visserligen förhållandevis lättsamt och det finns inget jättestort djup, men genom den fina dynamiken mellan de båda huvudpersonerna fungerar det ändå riktigt väl som dramakomedi. Det är fängslande och underhållande, och man har hela tiden trevligt medan man ser filmen.

Filmens fokus på just Lauren och Katie medför dock att i stort sett alla andra blir tämligen endimensionella och i vissa fall även stereotypa, och det är mest påtagligt bland de manliga rollfigurerna. Det är till viss del förståeligt i och med filmens vinkling, men de manliga rollfigurer som trots allt är förhållandevis viktiga för handlingen borde ändå ha kunnat få några fler nyanser. Det finns även en romantisk sidohistoria som jag tycker fått för mycket utrymme, och som delvis tar fokus från det viktiga i sammanhanget; nämligen vänskapen mellan Lauren och Katie. Den sidohistorien borde ha tonats ner eller kanske rentav tagits bort helt, för att istället ge mer tid åt dynamiken i tjejernas vänskap. Bitvis har det också blivit lite väl förutsägbart, och man kan med all rätt tycka att storyn är i tunnaste laget.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk och imponerande scenografi. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och både Lauren Anne Miller och Ari Graynor är utmärkta i de båda huvudrollerna. Båda spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj, och har även en imponerande personkemi. James Wolk är bra som Charlie och Mark Webber är riktigt bra som Sean. Mimi Rogers och Don McManus imponerar också som Laurens föräldrar. Det är också kul att se Seth Rogen i en ovanligt nedtonad roll som Jerry. Det enda riktiga problemet med ensemblen är Justin Long som tjejernas gemensamma vän Jessie. Han spelar i grund och botten bra, men ger ändå ett lite konstlat intryck och hans stereotypa homosexuella drag känns ärligt talat som överspel; något som dock sannolikt även kan bero på manuset.

For a Good Time, Call... är ingen alltför djup film, och det är också en ganska enkel och lättsam film utan större konflikter. Men det fungerar ändå, och genom Lauren och Katies vänskap, rikligt med charm samt en del intelligent lågmäld humor kommer man ganska långt. Det är underhållande och riktigt trevligt, och dessutom är det hög tid med en film som fokuserar på kvinnors vänskap utan att fokuset ska behöva ligga på romantik. Det gör att filmen sticker ut från mängden och erbjuder något förhållandevis nytt av en välbekant genre. Men helhetsintrycket dras ner av den förutsägbara storyn, en ganska onödig sidohistoria och de delvis ganska stereotypa rollfigurerna. Det är ändå en riktigt bra film som är väl värd att se för alla, men den hade haft potential att bli ännu bättre genom lite finslipning av manuset. Därför nöjer jag mig med en riktigt stark sjua i betyg, men det är ändå en bra och minnesvärd film.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 2,35:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på franska, italienska, spanska och tyska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 11 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har ganska tunna kantlinjer vilket gör det lite svårt att läsa texten vid ljusare bakgrunder. Det blir dock inte lika illa som i en del andra fall i och med att texten har en liten (men märkbar) skugga under sig, som gör att det nätt och jämnt går att läsa det mesta. Den svenska textningen håller en relativt hög klass, och jag har inte lyckats upptäcka översättningsfel eller grammatikfel.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval och en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild mer än några minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen...

Det enda extramaterial som finns är några bortklippta scener, som är underhållande och ganska kul att se på men som inte tillför särskilt mycket till filmen i sig. De är kul att se på, men det är förståeligt att de klippts bort. Där tar det roliga slut, och tyvärr finns inga intervjuer eller bakom kulisserna-dokumentärer, som jag hade önskat vid en film som denna. Extramaterialet har tyvärr ingen svensk text, men däremot finns engelsk text vilket i alla fall är bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 12 maj 2013
Senast uppdaterad: 13 maj 2013

Recensionen har lästs 3706 gånger av 2064 personer, sedan den 12 maj 2013