Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Constance M. Burge, Brad Kern, Javier Grillo-Marxuach, Chris Levinson & Sheryl J. Anderson
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (vid majoriteten av avsnitten)
Prue - Shannen Doherty Piper - Holly Marie Combs
Phoebe - Alyssa Milano Leo - Brian Krause
Daryl - Dorian Gregory Dan - Greg Vaughan

Efter att Paramount äntligen började att ge ut TV-serien Förhäxad i april ifjol, så är det väl ingen större förvåning att man nu fortsatt med fler säsonger. Säsong 2 släpptes i USA på DVD i början av september ifjol, och bara ett par veckor senare i Skandinavien. Efter det har även säsong 3 och 4 hunnit släppas, vilket jag kommer att återkomma till i kommande recensioner. För nu handlar det alltså om den andra säsongen, som producerades och visades i USA under september 1999 och maj 2000. Precis som tidigare är det den legendariska TV-producenten Aaron Spelling som är huvudansvarig, och serien är ursprungligen skapad av romanförfattaren Constance M. Burge. Säsong 2 följer ungefär samma mönster och idé som säsong 1, och börjar ett par månader efter att säsong 1 slutade på ett mindre roligt sätt. De tre systrarna Prue, Piper och Phoebe har nu blivit lite varmare i kläderna, och vant sig vid att vara häxor (åtminstone för det mesta). Men det betyder givetvis inte att de är i säkerhet - fortfarande finns det många demoner och trollkarlar som gärna vill se de döda; och till råga på allt får Piper lite kärleksproblem och hamnar inne i ett triangeldrama... Precis som den första säsongen är de flesta avsnitt ganska fristående, men det förekommer vissa övergripande storylines, som gör att det blir en fördel om man följer alla avsnitt. Väldigt få storys har dock "flyttats över" från säsong 1, så om man absolut vill så går det ganska bra att hoppa in i den här säsongen och hoppa över den första - jag skulle inte rekommendera det, då man trots allt går miste om en del karaktärsutveckling och många bra avsnitt, men den första säsongen är inte nödvändig storymässigt för fortsättningen.

Tycker man om den första säsongen av Förhäxad, så tycker man garanterat även om den andra. Det märks att både skådespelarna och manusförfattarna blivit lite varmare i kläderna, och det känns lite mer naturligt än i den första säsongen. Phoebe och framförallt Piper har också fått lite större svängrum, efter att Prue dominerade den första säsongen ganska kraftigt - det är positivt, och framförallt nödvändigt för seriens framtid. Specialeffekterna ser också snäppet bättre ut än i den första säsongen, och här hakar jag inte längre upp mig på dåligt gjorda effekter, som förekom vid vissa tillfällen i den första säsongen. Men förväntar man sig suveräna effekter på samma sätt som stora Hollywood-filmer blir man givetvis besviken, så det gäller att vara realistisk i ens förväntningar... Samma duktiga skådespelare som i den första säsongen återser vi förstås - Shannen Doherty, Holly Marie Combs och Alyssa Milano - och det är ett stort plus, även om jag fortfarande tycker att Shannen tar överhanden lite för mycket. Dessutom tycker jag mycket bra om nu 20-åriga Karis Paige Bryant (16 år vid produktionstillfället) i den nya rollen som grannen Jenny - hon spelar imponerande bra, det är bara lite synd att hennes roll inte är större. Manusen håller ungefär samma klass som den första säsongen, och det måste ses som positivt. Och jag är fortfarande förbluffad över att producenterna verkligen lyckas att få en sådan extrem grundstory att kännas trovärdig och realistisk (nästan i alla fall)... Precis som i den första säsongen är de 22 avsnitten av varierande kvalitet - vissa känns bara medelmåttiga, medan vissa är snudd på mästerverk. Alla avsnitt är dock sevärda, men ett fåtal tycker jag inte riktigt håller att ses om flera gånger... Fortfarande förekommer ett fåtal brister och logiska luckor i manusen, men det är ett fåtal. Mitt slutliga omdöme blir dock mycket positivt - aningen bättre än säsong 1, men inte tillräckligt för att förändra betyget.

DVD-boxen kommer, precis som den förra säsongen, i en slags digipack-förpackning med s.k. slipcase (papphölje). Alla skivorna är staplade på varann, och man bläddrar igenom plastark med var sin skiva. Onekligen en smidig och smart förpackning, och att den tar upp mycket liten plats är en stor fördel i mina ögon. Fortfarande tycker jag dock att förpackningen kan vara lite i ömtåligaste laget, och jag skulle sannerligen inte vilja tappa boxen i golvet... Precis som vid den första säsongen, tycker jag heller inte om att papphöljet till boxen kan öppnas både upptill och nedtill - det gör att man måste vara väldigt försiktig när man tar i boxen, så att inte innanhöljet faller i golvet... Precis som med säsong 1 medföljer ett häfte med korta avsnittsbeskrivningar för alla avsnitten - nu har man dessutom åtgärdat bristen i den första säsongen med att det inte stod utsatt vilka avsnitt som respektive skiva innehöll. Dock är detta häfte tunnare nu, och innehåller nu två skivors avsnitt på varje sida - det blir lite väl smått... Dessutom måste jag klaga på färgvalet på fodralet (papphöljet) till denna andra säsong. De tekniska specifikationerna står nämligen angivna med vit text mot ljusorange bakgrund - att påstå att det blir svårläst är en underdrift...

DVD-produktionen är mycket snarlik säsong 1:s dito. Avsnitten är i fullskärm, och har 2-kanaligt Dolby Surround-ljud på engelska, franska, tyska, spanska och italienska. Texning finns på ett 10-tal språk, däribland svenska, norska och danska. Det finns dessutom textning på engelska - både vanlig text och textning för hörselskadade, vilket är positivt. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Precis som vid säsong 1 möts man, när man stoppar i skivorna, först av tvingad Paramount-vinjett i 10 sekunder, följt av språkval och varningstexter i 5 sekunder. Väljer man något av de skandinaviska språken får vi dock inga svenska menyer, utan enbart menyer på engelska. Menyerna är stillastående och enkla, men fyller sin funktion. Dock saknar jag "Play all"-funktion, för att spela alla avsnitten på resp. skiva. Extramaterial saknas också - ingen antydan till något sådant finns. Även om sånt inte är lika viktigt vid TV-serier som vid långfilmer, så tycker jag det känns lite väl svagt. Rimligen borde väl någon form av material ha bevarats från inspelningarna, alternativt så borde det inte kosta mycket att nyproducera exempelvis intervjuer med producenter och skådespelare...?

Precis som vid den första säsongen av Förhäxad innehåller denna säsong, såvitt jag kan avgöra, exakt samma musik som vid TV-sändningarna, och inget verkar vara utbytt. I dagens läge när musikrättigheter och utbytt musik vid DVD-boxar blir allt större problem, så är det mycket positivt att se.

Sammanfattningsvis är det här en bra serie, och även en riktigt stark säsong. Avsaknaden av extramaterial är beklagligt, men med viss tvekan tycker jag ändå att DVD-boxen är köpvärd - serien i sig gottgör helt enkelt, åtminstone till viss del, den bristfälliga DVD-produktionen.

Recensionen skriven: 9 februari 2006
Senast uppdaterad: 9 februari 2006

Recensionen har lästs 3942 gånger av 2208 personer, sedan den 5 december 2007